Reclame Code Commissie
Reclame van Bruno Santanera voor BioStabil 2000 in strijd met Reclame
Code
De Reclame Code Commissie ontving opnieuw klachten
over televisiereclame voor de BioStabil 2000. Deze ketting met hanger
wordt aangeprezen als een prachtig draaibaar sieraad met bijzondere
therapeutische eigenschappen .
De Commissie heeft de reclame misleidend bevonden en in hoger beroep
heeft het College van Beroep dit oordeel bevestigd. Waar met name geen
resultaten zijn overgelegd van (wetenschappelijk) onderzoek met
betrekking tot de werking van de BioStabil acht het College de reclame
misleidend ten aanzien van de eigenschappen en de doelmatigheid van de
BioStabil 2000. In het bijzonder is niet aangetoond dat de hanger
door zijn magnetische werking automatisch de juiste positie in zou
nemen op het lichaam, waardoor het lichaam zich ontspant en beter in
balans raakt.
Ook in hoger beroep is niet komen vast te staan dat de mededelingen
van de arts Martina, zoals bijvoorbeeld dat er een categorie mensen
bestaat die niet zal kunnen genezen zonder magnetenop waarheid
berusten en in overeenstemming zijn met algemeen aanvaarde
wetenschappelijke inzichten. Derhalve is de uiting in strijd met
artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Tenslotte heeft de adverteerder niet weersproken dat de thymusop
volwassen leeftijd niet meer functioneel is. Gelet hierop en nu door
de arts Martina wordt gezegd dat de hanger moet worden gedragen ter
hoogte van de streek van de zwezerik, de thymus, ofwel een enorm
belangrijk orgaan voor het immuunsysteem, wordt een vakterm gebruikt
die er kennelijk op gericht is om op misleidende wijze het bestaan van
niet aanwezige hoedanigheden van de BioStabil 2000 te suggereren.
Daarom is de reclame ook in strijd met artikel 9 NRC.
Kenmerk: Dossiers 1336B/04.0314B en 1336A/04.0314A en 1336C/04.0314C
d.d. 17 maart 2005