NS slingert straks ook onschuldigen op de bon
17 maart 2005
De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn buitengewoon slecht te
spreken over het NS-plan om de kaartverkoop op de trein af te
schaffen. Volgens het nieuwe boeteregime zullen ook reizigers die bij
voorbeeld op een onbemand station worden geconfronteerd met een
kapotte kaartautomaat door de conducteur op de bon worden geslingerd,
met een forse boete. De klant moet vervolgens via een smeekbede aan
het hoofdkantoor trachten, het geld van zijn bekeuring terug te
krijgen.
Als argumentatie om dit nieuwe regime in te voeren gaf de NS onder
meer aan dat het niet lukt, om de door de conducteur uitgeschreven
"uitstel van betalingen" te innen. Volgens de consumentenorganisaties
in het LOCOV komt dat, doordat conducteurs bij mensen zonder kaartje
zelden een legitimatie verlangen. De invoering van de
identificatieplicht is een uitstekende oplossing voor dit probleem.
De NS beweert, dat de wet Personenvervoer 2000 het huidige systeem van
kaartverkoop door de conducteur in de weg staat. NS gaat er aan
voorbij dat vervoerders en OV-opdrachtgevers zelf mogen bepalen, op
welke wijze vervoerbewijzen verkrijgbaar zijn. Kaartverkoop in het
voertuig is op basis hiervan gewoon toegestaan. De huidige methodiek,
waarbij reizigers bij de conducteur alsnog een kaartje kunnen kopen,
is dus niet verboden. In plaats van een servicegerichte opstelling in
te nemen, zaagt NS van dik hout planken. Zelfs wanneer door falen van
de NS (kaartautomaat kapot, loket onverwachts dicht) de reiziger geen
kaartje kon kopen, wordt hij beschouwd als een crimineel die streng
moet worden gestraft. De goedwillende reiziger in tijdnood treft
hetzelfde lot.
De consumentenorganisaties in het LOCOV (ANWB, Chronisch zieken en
Gehandicapten Raad Nederland, Consumentenbond, Coördinatieorgaan
Samenwerkende Ouderenorganisaties CSO, Fietsersbond en
reizigersvereniging ROVER) vinden dat reizigers die buiten hun schuld
geen kaartje konden kopen, en dat bij het instappen aan de conducteur
melden, geen boete behoren te krijgen, maar in de gelegenheid dienen
te worden gesteld om alsnog een kaartje te kopen.
De NS stelt dat "door het nieuwe beleid de discussie en daarmee de
agressie op de trein (zal) verminderen". Dat is volgens de
consumentenorganisaties nog maar zeer de vraag: een reiziger die
buiten zijn schuld met een boete wordt geconfronteerd zal terecht zeer
kwaad zijn.
De consumentenorganisaties hadden geadviseerd de strengere aanpak van
moedwillige zwartrijders te koppelen aan de algemene invoering van de
OV-chipkaart, in de verwachting dat de reizigers met die kaart
gemakkelijker hun reis kunnen betalen. De NS wil daar niet op wachten.
Ook denkt de NS niet dat de chipkaart het de reiziger makkelijker zal
maken om aan een geldig kaartje te komen. De consumenten¬organisaties
vinden dit, gezien de doelstellingen van de chipkaart, een
bedenkelijke zaak. Zij zullen over de chipkaart overigens nog advies
uitbrengen aan de NS.
Intussen, zo stellen de consumentenorganisaties, moeten reizigers bij
de conducteur nog een kaartje kunnen blijven kopen in de gevallen
waarin dat op het station niet goed mogelijk was. Zij vinden dat de NS
met het voortijdig afschaffen van die mogelijkheid de nette en loyale
klanten schoffeert.
Dit is een gezamenlijk persbericht van de consumentenorganisaties in
het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV), te
weten: ANWB, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland
(CG-Raad), Consumentenbond, Coördinatieorgaan Samenwerkende
Ouderenorganisaties (CSO), Fietsersbond en reizigersvereniging ROVER.
Consumentenbond