Innovatieonderzoek Erasmus Universiteit internationaal bekroond
Op de internationale wetenschappelijke Annual Corporate Strategy
Conference vorige week in Duitsland is het innovatieonderzoek van de
vakgroep Strategie van RSM Erasmus University bekroond. Het onderzoek
werd door een internationale jury gekozen uit meer dan honderd
bijdragen uit tien verschillende landen. Het onderzoek toont aan hoe
efficiënt produceren samen kan gaan met innoveren. De meeste
bedrijven hebben daar moeite mee en letten vaak alleen op de kosten.
Door onvoldoende strategische vernieuwing kan daardoor de boot worden
gemist.
Uit het prijswinnende onderzoek blijkt dat het management méér
aandacht voor de organisatie moet hebben. Zo maken specifieke
organisatiestrategieën een focus op zowel de kosten als innovatie
mogelijk. Decentralisatie van besluitvorming en hechte netwerkrelaties
tussen werknemers zijn daarbij van groot belang.
Omdat de meeste Nederlandse bedrijven slecht scoren op innovatie, zijn
de bevindingen van groot belang. De onderzoekers willen daarom in een
aantal sectoren vervolgonderzoek gaan verrichten.
Het onderzoek is verricht door Justin J.P. Jansen, Frans A.J. van den
Bosch en Henk W. Volberda, verbonden aan de vakgroep Strategie van RSM
Erasmus University. Onderzoek van de vakgroep Strategie wordt gerekend
tot de Europese top. Alledrie de onderzoekers zijn lid van Erasmus
Research Institute for Management (ERIM), de onderzoekschool van de
Erasmus Universiteit op het gebied van management.
Noot voor de pers
Het onderzoek is op aanvraag beschikbaar
Erasmus Universiteit Rotterdam