Persbericht 17 maart 2005 Begin
---
'Ondanks alle verbeteringen is huidig wegverkeer inherent onveilig'
Essays over verkeersveiligheid gebundeld
"Verkeersveiligheid verdient topprioriteit". Dit zei Pieter-Jan
Biesheuvel op 16 maart 2005 in het Rotterdamse WTC bij de ontvangst
van de essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig. Deze bundel werd hem
overhandigd door Fred Wegman, directeur van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV. Wegman: "Het is
onnodig dat er dagelijks bijna 3 doden in het verkeer vallen. Het is
immers bekend hoe de meeste verkeersongevallen kunnen worden
voorkomen. Het is nu zaak om dit in concreet beleid om te zetten".
Essaybundel 'Denkend over Duurzaam Veilig
Hoe maken we het Nederlandse verkeer nóg veiliger? Wetenschappers,
adviseurs en vertegenwoordigers van maatschappelijke en
belangenorganisaties op het gebied van de verkeer en vervoer zijn door
de SWOV uitgenodigd hun ideeën te verwoorden. Ieder van hen koos
hierbij een eigen invalshoek: de infrastructuur, de technologie, de
economie, de gedragswetenschappen, de voertuigen of de slachtoffers.
De essays dienen als inspiratiebron voor een nieuwe generatie van
verkeersveiligheidsmaatregelen, Duurzaam Veilig versie 2.0.
Duurzaam Veilig
Sinds de tweede helft van de jaren negentig worden veel
verkeersveiligheidsmaatregelen uitgevoerd volgens de visie Duurzaam
Veilig. In deze visie is de mens de maat der dingen. Het hele
verkeers- en vervoersysteem zou volgens de Duurzaam Veilig-principes
afgestemd zijn op de beperkingen en mogelijkheden van de
verkeersdeelnemers. Alles is erop gericht om ongevallen te voorkomen.
En gebeurt er toch een ongeval dan worden de ernstige gevolgen ervan
zoveel mogelijk beperkt. Kern van de Duurzaam Veilig-aanpak is
preventief werken in plaats van achteraf ingrijpen. Maatregelen die
hieruit voortvloeien hebben betrekking op de mens, de weg en het
voertuig. Zo zijn verkeersdeelnemers goed opgeleid en geïnformeerd.
Hun gedrag wordt regelmatig gecontroleerd. De infrastructuur sluit
ontmoetingen met grote verschillen in richting, snelheid en massa uit,
en maakt duidelijk welk gedrag van de verkeersdeelnemer wordt
verwacht. Voertuigen bieden bescherming bij een ongeval en beschikken
over rijtaakondersteunende voorzieningen.
Duurzaam Veilig versie 2.0
De essaybundel bevat bouwstenen die een aanzet geven voor de nieuwe
versie van Duurzaam Veilig. In deze 2.0-editie, die naar verwachting
in het najaar zal verschijnen, worden aanbevelingen gedaan voor nieuw
beleid om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Deze
aanbevelingen zijn afgestemd op de laatste verkeer- en
vervoerontwikkelingen en sluiten aan bij de praktijk van vandaag de
dag. Om de positie van Nederland als een van de verkeersveiligste
landen in de wereld te handhaven is deze nieuwe impuls nodig. Duurzaam
Veilig wil als visie inspiratie bieden, doet een poging om zowel in de
professionele wereld als daarbuiten mensen en organisaties te binden,
wat hopelijk leidt tot meer synergie in de uitvoering van beleid tot
een verdere bevordering van de strijd tegen de verkeersonveiligheid in
Nederland.
Overhandiging essaybundel 'Denkend over Duurzaam Veilig' door Fred
Wegman (links) aan Pieter-Jan Biesheuvel (rechts).
Naar de essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig
---
Inlichtingen:
SWOV, afdeling Informatie & Communicatie
Jolanda Maas: 070 - 317 3315
Patrick Rugebregt: 070 - 317 3318
E-mail: info@swov.nl
Over de SWOV
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV doet
al 40 jaar fundamenteel en anticiperend onderzoek naar
verkeersveiligheid en fungeert als kennis- en informatiecentrum op dit
gebied. Zij is daarmee uitgegroeid tot het Nederlands wetenschappelijk
onderzoeksinstituut voor de verkeersveiligheid. Doelstelling is de
verkeersveiligheid te bevorderen met behulp van de resultaten uit
wetenschappelijk onderzoek. Verdere informatie over de SWOV is
beschikbaar op deze website in de sectie "Over de SWOV".
---