MVO NEDERLAND
Utrecht, 17 maart 2005
MVO Nederland stelt: 'NGO's moeten lef hebben samenwerking met bedrijven te zoeken'
Om een verdere ontwikkeling van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
(MVO) mogelijk te maken moeten actiegroepen zoals Milieudefensie,
Amnesty International en Novib samenwerkingsverbanden met bedrijven
aangaan. Momenteel overheerst nog de toon van de kritische
buitenstaander die alleen oog heeft voor wat er mis gaat. Bedrijven
zouden zich vooral moeten richten op de bijdrage die ze aan de
oplossing van maatschappelijke vraagstukken kunnen leveren. Binnen de
grenzen die de markt stelt is veel mogelijk. Het komt er nu op aan dat
het talent van ondernemers aangeboord wordt om die maatschappelijke
bijdrage te leveren. Ook dienen consumenten betrokken te worden bij
maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zonder maatschappelijk
verantwoord consumeren is de ruimte van ondernemers beperkt om
werkelijke bijdragen te leveren.
Dit is de boodschap die Johan Wempe, directeur van MVO Nederland en
hoogleraar bedrijfsethiek en duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit,
de deelnemers aan het zesde Nationaal Sustainability Congres (
http://www.duurzaam-ondernemen.nl/congres/ ) voorhield. Volgens Wempe
heeft 10 jaar MVO veel opgeleverd, maar zijn we nu in een nieuwe fase
beland. Dat vergt een nieuwe aanpak. Daarbij doelt hij op het
benadrukken van de positieve bijdragen van ondernemingen aan de
samenleving. Het gaat er vooral om creatief na te denken hoe MVO
zichtbaar kan worden in de geleverde producten en diensten.
Voorbeelden zijn de (verkeers)veilige kinderkleding van C&A, waarbij
samengewerkt is met 3VO en V-Power, de schonere benzine van Shell. MVO
dient voorts niet alleen een taak te zijn van de MVO manager, maar
moet opgepakt worden in alle bedrijfsprocessen binnen de onderneming.
Ook bepleit Wempe meer samenwerking tussen bedrijven onderling en
tussen bedrijven, maatschappelijke organisaties, en overheden.
Maatschappelijke vraagstukken beperken zich niet tot de grenzen van de
onderneming.
MVO Nederland is een zelfstandige organisatie, opgericht op initiatief
van het Ministerie van Economische Zaken. Centraal voor MVO Nederland
staan bedrijven en organisaties die actief zijn op MVO-gebied. MVO
Nederland biedt hen de mogelijkheid om ervaringskennis op het gebied
van MVO uit te wisselen, om samenwerking en projecten te starten en de
kennis hierover toegankelijk te maken voor anderen. Het
Maatschappelijk verslag is een belangrijk hulpmiddel voor MVO
Nederland. Het biedt een overzicht van de belangrijkste
ontwikkelingen, vooral bij de partners van MVO Nederland.
Noot aan de redactie:
Meer informatie: MVO Nederland: Lian Helmes
Telefoon: MVO Nederland: 030 2363322
Email: MVO Nederland: l.helmes@mvonederland.nl
Internet: www.mvonederland.nl
17 mrt 05 12:38