ERNST AND YOUNG
Ernst & Young: uitkomsten 17e ICT Barometer
Succes online winkelen geremd door angst gebruik creditcard en te hoge
verzendkosten
Populariteit weblogs enorm
Rotterdam, 17 maart 2005 - Ondanks het gestaag toenemende gebruik van
internet als koop- en verkoopkanaal wordt het succes ervan nog steeds
geremd door gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge
verzendkosten. Zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst &
Young. Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel personen nog veel
moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals
bank- of creditcardnummer via het internet.
Deze conclusies staan in de nieuwste ICT Barometer, het
tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het
gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY
Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door
Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.
Te hoge verzendkosten
Uit het onderzoek blijkt dat hoge verzendkosten met afstand de
grootste ergernis zijn bij online winkelen. Ruim de helft van de
ondervraagde directeuren/managers en professionals stoort zich aan de
vaak torenhoge verzendkosten. Ook het tijdstip van thuisbezorging
zorgt voor veel ontevredenheid. 'Die bezorging hoeft in de meeste
gevallen niet per koerier, maar kan best een dag later, dus goedkoper.
Bezorg bij particulieren bijvoorbeeld alleen tussen 17.30 en 21.00
uur. Zo voorkomt de bodedienst tweede of zelfs derde bestelpogingen',
aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.
Nog steeds weinig vertrouwen in creditcard als betaalmiddel
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 42 procent van de ondervraagden de
creditcard ziet als meest onbetrouwbare wijze van internetbetaling.
'Onterecht', meent Verschuur. 'De creditcard is juist één van de
veiligste manieren van betaling, veiliger dan bijvoorbeeld
betalingsopdrachten per post'. Daarnaast geeft ruim 60 procent van de
ondervraagden aan dat zij moeite hebben met het vrijgeven
van privacygevoelige informatie zoals het afgeven van toestemming
voor automatische bankbetaling via het internet. Vooral voor
50-plussers werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de
ondervraagde 50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie
af. 'Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een
slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet
ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere
restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter
betaling, geeft dat nog veel te denken', aldus Jacob Verschuur.
Populariteit weblogs enorm
De laatste jaren zijn weblogs (internet dagboek) in opkomst. Een op de
drie ondervraagden leest wel eens een weblog, waarvan de helft
minstens een keer per week. Personen tot 35 jaar lezen vaker een
weblog dan 50-plussers, respectievelijk 38 en 28 procent. De meest
gelezen weblogs gaan over personen en reiservaringen. Van de
ondervraagde directeuren, managers en professionals leest 47 procent
weblogs van onbekenden, 40 procent van vrienden en kennissen en 30
procent van collega's en vakgenoten. 'Het aantrekkelijke van weblogs
is dat controle of censuur ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij
ingezonden stukken', aldus Verschuur. Hij voegt daar aan toe dat
steeds meer bekende Nederlanders (bijvoorbeeld minister Zalm) het
fenomeen weblog gebruiken als communicatiemiddel.
Online rouw betuigen steeds populairder
Steeds meer personen betuigen hun rouw via het internet, zo blijkt uit
de ICT Barometer. Een op de drie ondervraagden heeft wel eens een
online condoleance register bekeken. Een kwart van de ondervraagden
tekent wel eens een online condoleance register. Het online versturen
van rouwkaarten komt slechts incidenteel voor. De meningen over online
rouw betuigen, zijn sterk verdeeld. De helft van de ondervraagden
vindt dat dit moet kunnen. De andere helft vindt het online rouw
betuigen onpersoonlijk of ongepast. Volgens Verschuur is het op grote
schaal gebruik maken van online rouw betuigen slechts een kwestie van
tijd. De creativiteit van websitebouwers zal ook wat betreft dit
gevoelige onderwerp snel voor verandering zorgen.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel &
distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is
bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie
heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype
en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid
over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de
samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als
representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT
Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een
belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste
businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 17 maart 2005 over Online
winkelen, Weblogs en Online rouw betuigen kunt u downloaden via
http://www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,