ERNST AND YOUNG

Ernst & Young: uitkomsten 17e ICT Barometer

Succes online winkelen geremd door angst gebruik creditcard en te hoge verzendkosten
Populariteit weblogs enorm

Rotterdam, 17 maart 2005 - Ondanks het gestaag toenemende gebruik van internet als koop- en verkoopkanaal wordt het succes ervan nog steeds geremd door gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge verzendkosten. Zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst & Young. Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel personen nog veel moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals bank- of creditcardnummer via het internet.

Deze conclusies staan in de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.

Te hoge verzendkosten
Uit het onderzoek blijkt dat hoge verzendkosten met afstand de grootste ergernis zijn bij online winkelen. Ruim de helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals stoort zich aan de vaak torenhoge verzendkosten. Ook het tijdstip van thuisbezorging zorgt voor veel ontevredenheid. 'Die bezorging hoeft in de meeste gevallen niet per koerier, maar kan best een dag later, dus goedkoper. Bezorg bij particulieren bijvoorbeeld alleen tussen 17.30 en 21.00 uur. Zo voorkomt de bodedienst tweede of zelfs derde bestelpogingen', aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.

Nog steeds weinig vertrouwen in creditcard als betaalmiddel Uit het onderzoek blijkt tevens dat 42 procent van de ondervraagden de creditcard ziet als meest onbetrouwbare wijze van internetbetaling. 'Onterecht', meent Verschuur. 'De creditcard is juist één van de veiligste manieren van betaling, veiliger dan bijvoorbeeld betalingsopdrachten per post'. Daarnaast geeft ruim 60 procent van de ondervraagden aan dat zij moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals het afgeven van toestemming voor automatische bankbetaling via het internet. Vooral voor 50-plussers werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de ondervraagde 50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie af. 'Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter betaling, geeft dat nog veel te denken', aldus Jacob Verschuur.

Populariteit weblogs enorm
De laatste jaren zijn weblogs (internet dagboek) in opkomst. Een op de drie ondervraagden leest wel eens een weblog, waarvan de helft minstens een keer per week. Personen tot 35 jaar lezen vaker een weblog dan 50-plussers, respectievelijk 38 en 28 procent. De meest gelezen weblogs gaan over personen en reiservaringen. Van de ondervraagde directeuren, managers en professionals leest 47 procent weblogs van onbekenden, 40 procent van vrienden en kennissen en 30 procent van collega's en vakgenoten. 'Het aantrekkelijke van weblogs is dat controle of censuur ontbreekt, zoals bijvoorbeeld bij ingezonden stukken', aldus Verschuur. Hij voegt daar aan toe dat steeds meer bekende Nederlanders (bijvoorbeeld minister Zalm) het fenomeen weblog gebruiken als communicatiemiddel.

Online rouw betuigen steeds populairder
Steeds meer personen betuigen hun rouw via het internet, zo blijkt uit de ICT Barometer. Een op de drie ondervraagden heeft wel eens een online condoleance register bekeken. Een kwart van de ondervraagden tekent wel eens een online condoleance register. Het online versturen van rouwkaarten komt slechts incidenteel voor. De meningen over online rouw betuigen, zijn sterk verdeeld. De helft van de ondervraagden vindt dat dit moet kunnen. De andere helft vindt het online rouw betuigen onpersoonlijk of ongepast. Volgens Verschuur is het op grote schaal gebruik maken van online rouw betuigen slechts een kwestie van tijd. De creativiteit van websitebouwers zal ook wat betreft dit gevoelige onderwerp snel voor verandering zorgen.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 17 maart 2005 over Online winkelen, Weblogs en Online rouw betuigen kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl

Noot voor redactie,