Miljoeneninjectie voor doorstroming ringwegen Groningen
17 maart 2005
Op woensdag 16 maart hebben de heren Gerritsen (gedeputeerde Provincie
Groningen), Schuiling (wethouder gemeente Groningen) en Hoogland
(hoofdingenieur Rijkswaterstaat) gezamenlijk de officiële aftrap voor
de werkzaamheden aan de Westelijke Ringweg in Groningen verricht. Dit
is de eerste van een reeks ingrijpende klussen aan de ringwegen
waarbij tientallen miljoenen euro's bestemd zijn voor de verbetering
van de doorstroming van het verkeer in en rond Groningen. De betrokken
wegbeheerders hebben afgesproken om de werkzaamheden goed op elkaar af
te stemmen en ook in de communicatie naar de samenleving vanuit een
gezamenlijke aanpak te werken.
Weinig overlast 2005
Dit jaar zal het verkeer nog niet veel hinder ondervinden van de
(voorbereidende) werkzaamheden aan de Westelijke Ringweg. Wel zal af
en toe een rijstrook worden afgezet.
Ook bij andere werkzaamheden aan de Ring Groningen zal dit jaar de
overlast beperkt zijn. Wel zal Rijkswaterstaat gedurende zes weken in
de zomermaanden, de westelijke rijbaan van de A28 tussen het
Julianaplein en De Punt van nieuw asfalt voorzien. Dit zal enige
overlast zal geven. Bij de afslag A7/ Hoogkerk komt een nieuwe
rotonde. Ook hier zal er dan sprake zijn van enige overlast.
2006
In 2006 staan diverse projecten op stapel met op sommige momenten
overlast voor het verkeer en omwonenden. Zoals:
* de kruising Hoendiep - Ring West
* de kruising Ring West met Ring Noord'
* het Reitdiepsplein
* de kruising Bedumerweg/Ring Noord
* en het verbreden viaduct Driebondsweg in de Oostelijke ringweg
Verder krijgt de oostelijke rijbaan van de A28 dan een nieuwe
asfaltlaag en wordt bij de afslag A28/Haren en de afslag A7/Hoogkerk
(de tweede) een transferium met rotonde aangelegd. Nog niet alle
werkzaamheden zijn ingepland, maar het is wel duidelijk dat er In 2006
meer omleidingsroutes noodzakelijk zijn en er dus meer overlast is.
Communicatiecampagne
De provincie, rijkswaterstaat en de gemeente werken de komende jaren
intensief samen om de weggebruikers zo goed mogelijk te informeren
over de werkzaamheden en de overlast die dat tot gevolg heeft. Actuele
informatie zal onder meer op de nieuwe website www. ringgroningen.nl
komen te staan. Onder het gezamenlijke logo " Aanpak Ring, Groningen
Groeit" presenteren de wegbeheerders zich.
Westelijke Ringweg/Hoendiep
De toenemende verkeersdruk op de Westelijke Ringweg leidt ertoe dat de
doorstroming van het verkeer - vooral op de kruisingen - onder druk
staat. De grootste bottleneck op de Westelijke Ringweg vormt de
kruising met het Hoendiep. Deze met verkeerslichten geregelde kruising
zorgt dagelijks voor filevorming in zowel de ochtend - als de
avondspits. De verwachting is dat deze problematiek in de nabije
toekomst alleen maar groter wordt.
Plan van aanpak Ring West
Bij het uitwerken van een plan voor het ongelijkvloers maken van de
kruising Hoendiep/Westelijke Ringweg zijn diverse mogelijkheden de
revue gepasseerd.
Uiteindelijk is gekozen voor de meest voor de hand liggend optie
waarbij de Westelijke Ringweg `verhoogd' over het Hoendiep komt te
liggen. De nu al verhoogde Westelijke Ringweg wordt dan via een lang
viaduct als het ware doorgetrokken over het Hoendiep heen.
De bestaande op- en afrit van de Suikerfabriek blijft gehandhaafd
gezien de functie die deze vervult voor de Suikerfabriek en zal een
verbinding via een onderliggende structuur van parallelwegen krijgen
met het Hoendiep. Het afslaande verkeer uit zuidelijke richting
(Vrijheidsplein) wordt via de bestaande afrit van de Suikerunie naar
een onderliggende structuur geleid die aansluit op het Hoendiep.
Voor de tegengestelde richting geldt dat het verkeer vanaf het
Hoendiep via de onderliggende structuur naar de toe-rit Suikerunie
wordt geleid. Het afslaande verkeer uit noordelijke richting wordt via
een afrit rechtstreeks naar het Hoendiep geleid. Voor de tegengestelde
richting geldt dat het verkeer vanaf het Hoendiep rechtstreeks naar de
toe-rit in noordelijke richting wordt geleid.
Voor wat de fietser betreft is de kruising nu met verkeerslichten
geregeld. In de nieuwe situatie kruisen de fietsers de hoofdrijbaan
van de Westelijke Ringweg ongelijkvloers. De noordelijke toe- en afrit
worden daarbij wel gelijkvloers gekruist zonder hulp van
verkeerslichten. Het autoverkeer op de toe- en afrit heeft daarbij
voorrang. De werkzaamheden aan de Westelijke Ringweg gaan ruim
anderhalf jaar duren.
Provincie Groningen