IP/05/306
Brussel, 16 maart 2005
Snellere formaliteiten voor schepen: België voor het Hof gedaagd
De Europese Commissie heeft vandaag besloten België voor het Hof te
dagen wegens non-conformiteit van de door dat land genomen maatregelen
ter omzetting van de Europese wetgeving betreffende
meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken
uit havens van de lidstaten van de Europese Unie. "Ik hoop dat België
spoedig het voorbeeld van de overige lidstaten zal volgen en de short
sea shipping zal vergemakkelijken door invoering van de standaard
meldformulieren", zo zei Vice-voorzitter Jacques Barrot.
De toegevoegde waarde van de richtlijn inzake meldingsformaliteiten
voor schepen bestaat erin dat zij de ingewikkelde administratieve
formaliteiten in de short sea shipping probeert te vereenvoudigen. De
richtlijn bepaalt dat de internationale IMO-FAL formulieren in hun
standaard formaat moeten worden erkend voor schepen die aankomen in en
vertrekken uit EU-havens. In de plaats van de meer dan 50
verschillende formulieren die voordien in Europa gebruikt werden komt
nu een nieuw systeem van 5 standaard formulieren, waarvan de
toepassing in de hele wereld wordt gepromoot.
De richtlijn heeft betrekking op de meldingsformaliteiten die
gelden voor het schip, de scheepsvoorraden, de bezittingen van de
bemanning, de bemanningslijst en - voor schepen die ten hoogste twaalf
passagiers mogen vervoeren - de passagierslijst. De lidstaten moesten
uiterlijk op 9 september 2003 de nodige wettelijke en
bestuursrechtelijke bepalingen ter omzetting van de richtlijn in
nationaal recht vaststellen.
België heeft de richtlijn gedeeltelijk in nationaal recht omgezet. De
formulieren die België heeft ingevoerd zijn niet in overeenstemming
met de richtlijn. De invoering van formulieren die afwijken van de
standaardformulieren in de richtlijn leidt niet tot uniformiteit maar
tot diversiteit, en dit is in strijd met de geest en de letter van de
richtlijn.
De rechtszaak voor het Hof is de derde stap van de betreffende
inbreukprocedure. Eerst is België op 12 mei 2004 een schriftelijke
aanmaning gestuurd, vervolgens heeft het op 18 oktober 2004 een met
redenen omkleed advies gekregen. Voor elk van beide stappen gold een
vervaltermijn van twee maanden.
---
Facilitatieformulieren van de Internationale Maritieme
Organisatie, die zijn overeengekomen bij het IMO-Verdrag inzake het
vergemakkelijken van het internationaal verkeer ter zee.
Richtlijn 2002/6/EG, gepubliceerd in Publikatieblad L 67 van
9.3.2002
European Union