Gemeente Hoorn
In 2020 in Hoorn en de regio 30 procent meer verkeer
Persbericht d.d.: 10 maart 2005
Door de ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland
neemt het verkeer tot 2020 met circa 30 procent toe. De komst van een
kunstijsbaan, woningen en een uitgaanscentrum in Blauwe Berg leiden op
zich tot weinig meer verkeer op de Bobeldijkerweg (899 voertuigen
extra) en de weg door Blauwe Berg (735 voertuigen extra) dan hoe dan
ook het geval is. Op de overige wegen is het effect van de
ontwikkeling van Blauwe Berg vrijwel nihil. Dat blijkt uit het nieuwe
verkeersmodel OmniTRANS en de eerste toepassing van het model, de
Verkeersstudie Blauwe Berg. Het model en de verkeersstudie zijn van
verkeersbureau Goudappel Coffeng. Het college van B en W heeft de
resultaten van het model en de verkeersstudie toegestuurd aan de
commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving. Die vergadert
woensdagavond 16 maart over het model en de verkeersstudie Blauwe
Berg.
Tot voor kort werkte de gemeente met het verkeersmodel Pandora. Dit
model is sinds 1999 in gebruik. Ongeveer iedere vijf jaar is er een
update van het verkeersmodel. Bij zo'n update wordt het huidige
wegennet ingevoerd en worden de aantallen woningen en de
arbeidsplaatsen opnieuw bepaald en in het model ingevoerd. Op basis
van deze gegevens doet het model een voorspelling voor de huidige
situatie. Deze situatie wordt getoetst aan de huidige telcijfers.
Hiermee wordt de betrouwbaarheid van het model geijkt. Vervolgens
wordt met behulp van het model een prognose voor de toekomst berekend.
In het nieuwe model, (verkeersmodel OmniTRANS van verkeersadviesbureau
Goudappel Coffeng), wordt rekening gehouden met de nieuwste gegevens
over de groei van de automobiliteit. Dat wil zeggen: een groei van het
verkeer van circa 30 procent tot het jaar 2020. Deze voorspelling is
gebaseerd op regionale en nationale ontwikkelingen. Basisjaar voor het
nieuwe model is 2004. Van dit jaar zijn ook de meest recente
telgegevens bekend.
Referentie
Basis voor de Verkeersstudie Blauwe Berg is de zogenoemde
Referentievariant 2020. Deze variant is de geprognosticeerde situatie
voor het jaar 2020, inclusief alle nu bekende ruimtelijke
ontwikkelingen. Voor de omgeving Blauwe Berg betekent dit dat er
sprake is van een nieuwe weg door Blauwe Berg tussen de eveneens
nieuwe rotonde in de Provincialeweg en de Bobeldijkerweg, en dat zowel
Keern-Noord (nabij de Provincialeweg) als Dampten (nabij Keern) zijn
afgesloten. Ook is rekening gehouden met de komst van een ijsbaan,
woningen en een uitgaanscentrum.
In totaal zijn in de verkeersstudie zeven varianten onderzocht.
Conclusies
De belangrijkste conclusies zijn:
* De ruimtelijke ontwikkelingen in Hoorn en de regio West-Friesland
leiden tot een forse toename van het verkeer in Hoorn en
omstreken, namelijk met circa 30 procent.
* De Referentievariant 2020 levert voor de Bobeldijkerweg de meeste
verkeersdrukte op (12.499 motorvoertuigen per etmaal). Ook op de
Van Aalstweg tussen het Runshoppingcentre en de Provincialeweg
neemt het verkeer toe: van 8.535 motorvoertuigen naar 13.693
motorvoertuigen per etmaal. Deze toename wordt veroorzaakt door
het afsluiten van het Keern-Noord, waardoor verkeer uit
Risdam-Zuid dan via de Van Aalstweg naar de Provincialeweg rijdt.
* Het aandeel van de ontwikkelingen in het gebied van de Blauwe Berg
bedraagt voor de Bobeldijkerweg 899 extra voertuigen en voor de
nieuwe weg door Blauwe Berg 735 extra voertuigen. Op de overige
wegen is het effect vrijwel nihil.
* Openhouden van het Keern-Noord heeft als effect dat de
verkeersdrukte op de Bobeldijkerweg (-1.825) en de weg door de
Blauwe Berg (-2.697) afneemt. Op het Keern neemt de drukte juist
toe, variërend van +587 (tussen Dorpsstraat en Schapenweide) tot
+9.771 (tussen Geldelozeweg en Provincialeweg). Op de Van Aalstweg
neemt de drukte fors af doordat verkeer uit Risdam-Zuid dan via
het Keern naar de Provincialeweg rijdt.
* De aanleg van de weg door Blauwe Berg heeft tot gevolg dat het op
het Keern-Noord minder druk wordt met een daling met 1.400
motorvoertuigen per etmaal.
* In de variant waarbij ofwel de Slotenmaker ofwel de Geldelozeweg
ofwel beide wegen aangesloten worden op de weg door de Blauwe
Berg, blijft de verkeersdrukte op deze wegen relatief gering:
Slotenmaker van 1.719 tot 3.196 voertuigen en Geldelozeweg van
1.540 tot 3.545.
* De variant waarbij én de Slotenmaker én de Geldelozeweg
aangesloten worden op de weg door de Blauwe Berg én het
Keern-Noord openblijft, levert de grootste hoeveelheid verkeer
door de hele wijk Risdam-Zuid op.
Presentatie
Het college heeft besloten in te stemmen met de conclusies uit het
rapport Verkeersstudie Blauwe Berg. Op 16 maart wordt, in de
vergadering van de commissie Stadsontwikkeling en Leefomgeving, een
presentatie gehouden in de raadszaal en wordt een nadere toelichting
gegeven op het verkeersmodel en de verkeersstudie Blauwe Berg. Voor de
vergadering worden ook de belangenverenigingen in het gebied
uitgenodigd en degenen die eerder bezwaar hebben gemaakt tegen de
plannen in de Blauwe Berg. Het rapport Verkeersstudie Blauwe Berg is
voor EUR 13,75 verkrijgbaar aan de balie Voorlichting in het stadhuis.
Niet te vergelijken
In hun brief aan de commissie geven B en W aan dat de uitkomsten van
de eerdere verkeersstudie naar Blauwe Berg en de huidige studie niet
met elkaar zijn te vergelijken. Het oude model, Pandora, had als
basisjaar 1998 en als prognosejaar 2009. Hierdoor zijn de uitkomsten
van de twee modellen niet met elkaar te vergelijken.
---