Innovatieonderzoek Erasmus Universiteit bekroond
Het innovatieonderzoek van de vakgroep Strategie van RSM Erasmus
University is op het internationale wetenschappelijke Annual Corporate
Strategy Conference bekroond. Het onderzoek werd door een
internationale jury gekozen uit meer dan 100 bijdragen uit 10
verschillende landen. Het congres vond op 11 en 12 maart jongstleden
plaats in Valdemar, Duitsland.
Het onderzoek toont aan hoe efficiënt produceren samen kan gaan met
innoveren. De meeste bedrijven hebben daar moeite mee en letten vaak
alléén op de kosten. Door onvoldoende strategische vernieuwing kan
daardoor de boot worden gemist.
Uit het prijswinnende onderzoek blijkt dat het management méér
aandacht voor de organisatie moet hebben. Zo maken specifieke
organisatie strategieën een focus op zowel de kosten als innovatie
mogelijk. Decentralisatie van besluitvorming en hechte netwerk
relaties tussen werknemers zijn daarbij van groot belang.
Omdat de meeste Nederlandse bedrijven slecht scoren op innovatie zijn
de bevindingen van groot belang. De onderzoekers willen daarom in een
aantal sectoren vervolg onderzoek gaan verrichten.
Het onderzoek is verricht door Justin J.P. Jansen, Frans A.J. van den
Bosch en Henk W. Volberda, verbonden aan de vakgroep Strategie van RSM
Erasmus University. Onderzoek van de vakgroep Strategie wordt
gerekend tot de Europese top. Alledrie de onderzoekers zijn lid van
Erasmus Research Institute for Management (ERIM), de onderzoekschool
van de Erasmus Universiteit op het gebied van management.
Noot voor de pers.
Het onderzoek is op aanvraag beschikbaar
Erasmus Universiteit Rotterdam