Mitsubishi in top drie constructeursklassement
(16-3-2005)
Het MMSP (Mitsubishi Motors Motor Sports) WRC team heeft met beide
Lancers WRC05 punten weten te scoren in de Corona Rally van Mexico.
Harri Rovanperä and Risto Pietiläinen hebben hard gevochten om als
vijfde te finishen en teamgenoten Gilles and Hervé Panizzi pakten
twee punten met een achtste plek.
Dit is de vierde opeenvolgende Rally waarbij beide autoâs aan de
finish komen, het gaat dus de goede kant op met de betrouwbaarheid van
beide Lancers.
Mitsubishi scoort na Monte Carlo en Zweden nu voor de derde
opeenvolgende keer punten met beide autoâs. Dat brengt het totaal op
evenveel punten als Ford.
âWat een weekend voor Mitsubishi Motorsportâ, lacht de President van
MMSP Isao Torii. âAfgelopen zaterdag zijn we als tweede en vierde
geëindigd in de 3.840 kilometer lange Cross Country Rally van
Argentinië naar Chili, en vandaag scoren beide WRC autoâs punten voor
het constructeursklassement in een zinderende Rally van Mexico. Ik ben
erg gelukkig met de gedrevenheid van beide teams. De betrouwbaarheid
van onze autoâs is goed, daarmee hebben we een belangrijk doel
bereikt. De huidige positie in het WRC constructeurskampioenschap is
een geweldig resultaat voor Mitsubishi Motors en volledig te danken
aan de onvermoeibare inzet van iedereen, zeker gedurende deze laatste
maand.â
Zeven seconden
Harri Rovanperä begon het evenement voorzichtig, maar werkte gestaag
aan een opmars, ondanks de nodige remproblemen in de eerste etappe.
Bij de start van de tweede dag dienden zich de nodige elektrische
storingen aan en moest het team verschillende systemen verwisselen
voordat hij uiteindelijk kon vertrekken. Dit leverde hem ook nog een
tijdstraf van 1min 20sec op, voor het te laat verlaten van de service.
Rovanperä had echter snel zijn ritme te pakken en zette een vierde
tijd neer, om de dag uiteindelijk als vijfde te eindigen, op 1.4
seconden achter Fordâs Gardemeister en 36 seconden voor op regerend
wereldkampioen Loeb. Overtuigd dat hij Gardemeister kon pakken, maar
bewust van de druk van Loeb, stortte Rovanperä zich in de derde
etappe en klokte tot twee keer toe de snelste tijd. Helaas schreef de
fransman Loeb de proeven op zijn naam en eiste uiteindelijk met zeven
seconden verschil de vierde plaats op.
âIk ben gelukkig met een vijfde plaats maar het was een erg zware
rallyâ, verklaarde Harri. âWe reden zo hard als we konden vandaag; het
was goed genoeg om voorbij Gardemeister te komen maar niet voldoende
om Loeb voor te blijven. In de laatste proef werd door toeschouwers
met stenen gegooid. Daar hebben we ondanks een grote buts in de
voorruit niet veel tijd door verloren, maar het bracht me wel steeds
uit mijn concentratie. Of het uiteindelijk die zeven seconden op Loeb
zou hebben gescheeld, wie weet? Onze prestatie was uiteindelijk toch
best goed.â
Koel
Gilles Panizzi startte vol vertrouwen en realiseerde de eerste dag
concurrerende tijden waarmee hij zesde overall eindigde. Maar hij had
het uiteindelijk zwaarder te verduren dan zijn teammaat en reed maar
liefst drie keer lek in de eerste etappe, waarvan hij de laatste proef
eindigde met een spin. In de tweede etappe had hij moeite om de auto
op koers te houden, klaagde over een te zachte afstelling en worstelde
met zijn stuurwiel. De vaak heethoofdige fransman bleef echter koel,
reed naar de finish en pakte daarmee twee extra constructeurspunten
voor Mitsubishi.
âHet is goed dat we twee autoâs aan de finish hebben en dat we beiden
punten scoordenâ, zei Gilles. âNu is het een kwestie van doorzetten en
verschrikkelijk hard werken voor de volgende rally; naar mijn mening
moet er een podiumplaats in kunnen zitten. We weten dat we een sterke
auto hebben, nu moeten we de handelbaarheid op gravel nog wat
verfijnen.â
Technisch Directeur Mario Fornaris voegt daar nog aan toe: âDit was
een prima resultaat. Voor de derde keer op rij hebben we ons sportieve
doel gerealiseerd met een auto in de top vijf en twee autoâs in de
punten. De resultaten van de laatste paar rallyâs laten zien dat onze
technologie per race verbetert. Sinds Catalunya vorig jaar hebben we
weinig echte problemen ondervonden, ondanks de implementatie van
nieuwe componenten als een âautomatic gearshiftâ en het âactive
differentialâ systeem. We komen dichter bij de kop van het klassement
en de rijders hebben geweldig gepresteerd dit weekend. Mitsubishi
Motors heeft nu een sterke uitgangspositie en we verwachten te kunnen
blijven verbeteren in de komende reeks van gravel evenementen.â
AutoRai