Peugeot leidt in het wereldkampioenschap rallyâs
(16-3-2005)
Met de tweede plaats in de Rally van Mexico revancheerde Marcus
Grönholm zich voor de afgang die hij eerder in Zweden maakte. Deze
keer erkende de Fin zijn meerdere in Petter Solberg, nadat hij door
remproblemen op de eerste wedstrijddag al was achtergeraakt.
Markko Märtin droeg met zijn derde plaats bij aan het voor Peugeot
beste teamresultaat in de laatste achttien maanden. En voor het eerst
sinds november 2003 nam Peugeot de leiding in de titelstrijd van de
constructeurs. Een leuke entree voor Jean-Pierre Nicolas, die de met
pensioen gaande Corrado Provera is opgevolgd als sportdirecteur.
De Corona Rally Mexico, met ceremoniële start in het monumentale
plaatsje Guanajuato en service en finish in industriestad León, was
de eerste gravel-wedstrijd van het seizoen; als zodanig dus ook nieuw
voor de combinatie Peugeot-Pirelli. De Italiaanse banden voldeden
uitstekend, net als de beide 307âs WRC zelf. De autoâs bewezen
andermaal hun betrouwbaarheid.
Oververhitte remmen
Een probleem waardoor veel equipes echter werden geplaagd en dat bij
Peugeot Total vooral optrad aan de auto van Grönholm, was
oververhitting van de achterremmen. Het team wisselde op beide autoâs
het complete remsysteem en trachtte de koeling te verbeteren door
aanpassing van de koelluchtinlaten, maar daarmee was na de eerste
service het probleem voor Grönholm nog niet geheel opgelost. âWe
kregen voor de tweede etappe van het team de opdracht om na elke
klassementsproef de remblokjes te vervangen, dus Marcus en ik hadden
een behoorlijk drukke dagâ, zei navigator Timo Rautiainen.
Snelste proeftijden
Ondanks het remprobleem zette Grönholm snelste proeftijden op KPâs 2,
6 en 8. Maar de Fin verloor in de eerste etappe twintig seconden op
koploper Solberg (Subaru) en op dag twee nog eens negen tellen. Zelf
hield Grönholm een veilige marge op de achtervolgers, van wie
Sébastien Loeb al heel vroeg terugviel door technische problemen. De
Fransman knokte zich echter weer omhoog tot de vierde plaats.
Markko Märtin had aanvankelijk nog af te rekenen met Loebs teamgenoot
François Duval en zette de snelste tijd op KP 3, maar de Belg zou
later uitvallen, waarna de positie van de tweede Peugeot niet meer in
gevaar kwam.
Tamelijk saai
Grönholm en Märtin consolideerden hun posities op de derde en
laatste dag, waarbij het venijn in de staart zat: een proef van liefst
44 kilometer. âMaar wij concentreerden ons op het uitrijden van de
wedstrijd zonder fouten te maken, dus de laatste etappe was een
tamelijk saaie aangelegenheidâ, zei Grönholm. Het belangrijkste was
het uitstekende resultaat van beide autoâs, dat veertien WRC-punten
opleverde en Peugeot aan de leiding bracht van het
wereldkampioenschap.
Met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing finishte de Spanjaard Xavier
Pons keurig als tiende. Een tweede privé 206 WRC, in handen van de
Mexicaan Ricardo Triviño, eindigde op de twaalfde plaats.
AutoRai