Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
16 maart 2005
Marketingrapport Zonnebranche 2005
Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder exploitanten van zonnebanken en bruiningsapparaten in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Zonnebranche 2005 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, distributiekanalen en mediagebruik.
Het gemiddelde aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, dat actief is binnen de zonnestudio bedraagt 2,1. Eén op de drie respondenten heeft de zonnestudio als hoofdactiviteit en heeft geen andere bedrijfsactiviteiten. De overige 67 % heeft naast de zonnestudio ook andere bedrijfsactiviteiten, zoals fitnesscentra, sportscholen, nagelstudio's, schoonheidssalons, kapsalons, sauna's e.d. Ten aanzien van de bedrijfsactiviteiten als zonnestudio (zonder nevenactiviteiten), realiseert men gemiddeld 83 % van de omzet met zonnebankverhuur. De verkoop van bruiningsproducten vertegenwoordigt 12 % van de omzet en de verkoop van cosmetica 4 %. Gemiddeld heeft een exploitant van zonnebanken en bruiningsapparaten een verhuurcapaciteit van 5,1 stuks. De zonnestudio's zonder nevenactiviteiten hebben een gemiddelde verhuurcapaciteit van 7,3 stuks. 40 % van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie, waarbij de SVZ het meest wordt genoemd, gevolgd door Fit!vak.
Inkoop en leveranciers
93 % van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. Er wordt weinig samengewerkt op het gebied van inkoop. Dit wordt mede veroorzaakt door het beperkte aantal leveranciers in de zonnebranche. Slechts 4 % van de ondernemingen is aangesloten bij een formule of onderdeel van een keten.
Men heeft gemiddeld 1,2 leveranciers voor zonnebanken en bruiningsapparaten. Er wordt nagenoeg niet gewisseld van leverancier. Men is normaliter niet erg actief bezig met het selecteren van een leverancier. Pas wanneer er een serieuze aanschaf wordt overwogen gaat men zich oriënteren, waarbij men vooral productgericht te werk gaat en minder leveranciersgericht.
De twee meest genoemde leveranciers van zonnebanken en bruiningsapparaten zijn Ergoline en Alisun / Sunvision. Voor bruiningsproducten en cosmetica voert Bradford & Hamilton de ranglijst aan. Bij de selectie van een leverancier wordt er vooral op de leveringsbetrouwbaarheid gelet, evenals de kwaliteit en duurzaamheid van de producten. Vooral op het gebied van prijsstelling en algehele service van leveranciers is er behoefte aan verbetering. De Aftersales, zoals onderhoud en service na aankoop door de zonnestudio, verdienen meer aandacht.
Trends en ontwikkelingen
Zonnebanken, bruiningsapparatuur en bruiningsproducten zijn zeer trendgevoelig. In de zonnebranche zijn productvernieuwingen en lanceringen van nieuwe lijnen aan de orde van de dag. Zowel op technisch als op cosmetisch gebied is de branche volop in beweging. De levensstijl van de doelgroep speelt een belangrijke rol bij de profilering van de zonnestudio. Aromatherapie, futuristische vormgeving, spraytanning en totaalconcepten geven momenteel nieuwe impulsen aan de zonnebranche. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn een verder vervagende branche, waarbij sport, health, wellness en leisure samenkomen. Zonnen wordt in combinatie met sporten steeds hipper, wat tevens terug te vinden is in de futuristische vormgeving van zonnebanken en bruiningsapparaten. De vormgeving van de bruiningsapparaten speelt een steeds belangrijkere rol. De traditioneel witte apparaten hebben een te medische uitstraling en zonnestudio's spelen meer en meer in op de trendy levensstijlen. Daarbij vormt niet alleen de apparatuur een rol maar de gehele inrichting vanaf de deurmat krijgt een esthetisch design. Bij de nieuwe apparaten wordt er ook meer op comfort gelet; sneller bruinen en betere, stille ventilatie zijn hier voorbeelden van. Ook bruiningsproducten en cosmetica spelen meer in op de gevoeligheid van de consument voor een trendy uitstraling.
Media en communicatie
Bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers spelen vakbeurzen en vakbladen een vooraanstaande rol.
Bij de oriëntatie op nieuwe producten zijn vakbladen en vakbeurzen ook favoriet. Voor mailingen is bij de introductie van nieuwe producten ook een belangrijke rol weggelegd.
80 % van de respondenten leest vakbladen. Het meest (spontaan) genoemde vakblad is TAN*BIZ.
In het afgelopen jaar heeft 44 % van de respondenten vakbeurzen bezocht, waarbij de Fitnessvakdagen te Utrecht de meest bezochte vakbeurs is, gevolgd door de Beauty Trade Special / Beauty Salon Dimensions.
54 % van de ondervraagden heeft faciliteiten die toegang tot internet verschaffen. Van de respondenten die nog geen toegang tot internet heeft, verwacht slechts een kwart over een jaar wel toegang tot internet te hebben. De sterke groei van internettoegang is aan het afvlakken. Internet wordt het meest gebruikt voor het onderhouden van de eigen internetsite, e-mail en het raadplegen van productinformatie. 8 % van de respondenten die toegang tot internet heeft geeft aan informatie en / of functies op internetsites van leveranciers te missen. Het gaat hier in de meeste gevallen om het ontbreken van actuele product- en prijsinformatie. Vakwebsites worden door 31 % van de respondenten die toegang hebben tot internet bezocht. De meest bezochte vakwebsite is www.verantwoordzonnen.nl, gevolgd door www.zonnigezaken.nl.
Economisch perspectief
In het jaar 2004 heeft 46 % van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 16 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet.
Voor het jaar 2005 verwacht 38 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 12 % verwacht een daling en de overige 50 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudend; 58 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 35 % een stijging.
Van de zonnestudio's zonder andere bedrijfsactiviteiten verwacht 31 % een stijging van het netto bedrijfsresultaat. Gerealiseerde omzetontwikkeling en verwachtingen voor 2005 zijn van de zonnestudio's zonder andere bedrijfsactiviteiten iets minder positief dan van de gemengde ondernemingen.
Aan het onderzoek onder exploitanten van zonnebanken en bruiningsapparaten hebben 120 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd. Bij de Kamers van Koophandel staan 1.036 economisch actieve bedrijven in Nederland met als hoofdactiviteit exploitatie van zonnebanken ingeschreven, waarvan 954 als hoofdvestiging. Van de ondernemingen die zonnebanken commercieel exploiteren staat een aanzienlijk deel onder andere hoofdactiviteiten bij de Kamers van Koophandel ingeschreven. Veel van de exploitanten zijn te vinden onder fitnesscentra, sportscholen, schoonheidssalons, nagelstudio's, kapsalons en sauna's. Deze doelgroepen exploiteren de zonnebanken veelal als aanvullende dienstverlening op het pakket hoofdactiviteiten dat men aanbiedt.
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.
E I N D E P E R S B E R I C H T
Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.
www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80
---- --