Bedrijfsresultaat stabiel over het hele jaar 2004
Parijs/Rotterdam, 15 maart 2005
Provimi (genoteerd aan de beurs Euronext in Parijs), een van de wereldleiders op het gebied van diervoeding, kondigt vandaag haar geconsolideerde resultaten over 2004 aan. Met aanhoudend nadelige wisselkoersen en na de stijging van grondstofprijzen gedurende het grootste deel van het jaar, vertoonde de markt tegen het vierde kwartaal verbetering. Ten gevolge daarvan bedroeg het bedrijfsresultaat 88,0 miljoen euro, in vergelijking met 90,5 miljoen euro in 2003. Het effect van wisselkoersen buiten beschouwing gelaten, was het bedrijfsresultaat vergelijkbaar met dat van vorig jaar. Het netto resultaat na minderheidsbelangen bedroeg 18,7 miljoen euro, in vergelijking met 24,3 miljoen euro in 2003, door lagere bijzondere baten.
Kerncijfers per 31 december 2004
|In miljoenen euro's |31/12/2004|31/12/2003| | |Omzet |1 579,7 |1 544,9 |+ 2,3% | |Bedrijfsresultaat |88,0 |90,5 |-2,8% | |Netto financieringslasten |-36,1 |-40,9 |+ 11,7% | |Resultaat uit gewone |51,9 |49,6 |+4,6% | |bedrijfsvoering voor belastingen| | | | |Netto bijzondere baten en lasten|5,4 | |n.v.t. | | | |16,0 | | |Netto resultaat voor |35,0 |40,9 |-14,4% | |afschrijving goodwill | | | | |Netto resultaat na |18,7 |24,3 |-23,0% | |minderheidsbelangen | | | | |Eigen vermogen* |564,5 |545,1 | | |Netto schulden |371,9 |399,7 | | |Verhouding vreemd vermogen/ |66% |73% | | |eigen vermogen | | | |
* Inclusief minderheidsbelangen
De omzet groeide met 63,6 miljoen euro op vergelijkbare basis, ofwel 4,2%, vooral door het effect van hoge grondstofprijzen gedurende de eerste helft van het jaar en een stijging van de volumes in premixen en honden- en kattenvoer. Veranderingen in de consolidatie verhoogden de omzet met 3,3 miljoen euro. De wisselkoersen, voornamelijk de Amerikaanse dollar en de Poolse zloty, hadden een negatieve invloed van 32,1 miljoen euro op de omzet.
Het bedrijfsresultaat bedroeg 88,0 miljoen euro, een daling van 2,8% in vergelijking met het jaar daarvoor. De wisselkoersen hadden een negatieve invloed van 2,3 miljoen euro, wat slechts gedeeltelijk werd gecompenseerd door de netto invloed van acquisities en de verkoop van activa (0,4 miljoen euro). De invloed van wisselkoersen buiten beschouwing gelaten, was het bedrijfsresultaat vergelijkbaar met dat van vorig jaar.
De netto financieringslasten daalden met 11,7% als gevolg van een netto schuld vermindering en lagere rente als gevolg van de herfinanciering van de schuld van de groep.
De netto bijzondere baten en lasten bedroegen 5,4 miljoen euro vergeleken met 16,0 miljoen euro in 2003.
Het netto resultaat na minderheidsbelangen bedroeg 18,7 miljoen euro in vergelijking met 24,3 miljoen euro in 2003, wat volledig terug te voeren is op lagere bijzondere baten.
Het netto resultaat voor afschrijving goodwill bedroeg 35,0 miljoen euro, vergeleken met 40,9 miljoen euro in 2003, een daling van 14,4%.
De netto schuld daalde met 27,8 miljoen euro, ofwel 7%, naar 371,9 miljoen euro, door de operationele kasstroom, lagere rente en belastingen, wat gedeeltelijk teniet werd gedaan door een negatief effect van de wisselkoersen.
Overzicht per regio
| |Omzet |Bedrijfsresultaat | |(in miljoenen |31/12/200|31/12/2003|31/12/2004 |31/12/2003 | |euro's) |4 | | | | |Frankrijk |137,3 |143,5 |15,9 |14,9 | |Polen |442,7 |424,6 |14,3 |13,5 | |Rest van Europa |628,4 |619,5 |34,2 |35,2 | |VS |164,4 |165,0 |12,8 |15,5 | |Rest van de |206,9 |192,3 |10,8 |11,4 | |Wereld | | | | | |Totaal |1.579,7 |1.544,9 |88,0 |90,5 |In Frankrijk verbeterde het bedrijfsresultaat dankzij de goede voortgang van het kostenreductieprogramma. Dit compenseerde de invloed van de afgenomen vleesconsumptie, lage vlees- en melkprijzen en druk van de zwakke dollar op export.
In Polen deden Provimi's dochterondernemingen het goed onder moeilijke marktomstandigheden. De negatieve effecten van hoge grondstofkosten en de lage vleesprijzen hielden gedurende het eerste halfjaar en daarna aan. Ondanks de daling van de zloty steeg het bedrijfsresultaat dankzij een verbetering van de marktomstandigheden. Dit leidde pas tegen het einde van het jaar tot een verbetering van de resultaten.
In de rest van Europa waren de marktomstandigheden over het algemeen voor het overgrote deel van het jaar ongunstig, behalve in Nederland waar de marges beduidend stegen. Het segment honden- en kattenvoer presteerde goed. Exporten, naar buiten de Euro zone, werden beïnvloed door de ongunstige dollar wisselkoersen.
In de VS had de Amerikaanse dollar een negatief effect op de omrekening van de omzet en het bedrijfsresultaat naar euro's. Verdere consolidatie in de (pluim)veemarkt leidde tot een toename van de concurrentiedruk. Veehouders streefden naar kostenbesparingen en kregen daarbij hulp van de Noord Amerikaanse bedrijven in de groep bij het verbeteren van hun rendement, onder meer door R&D en innovaties. In bepaalde delen van de Verenigde Staten hadden de weersomstandigheden ook een negatieve invloed op de omzet.
In de rest van de wereld konden de positieve prestatie in China en Zuid Amerika, met een record jaar in Brazilië, de concurrentiedruk in de visvoermarkt in Chili en het slechte handelsklimaat in Australië niet compenseren.
Dividend
De Raad van Bestuur zal de aandeelhouders voorstellen voor 2004 een netto dividend van E 0,21 per aandeel goed te keuren (exclusief belastingfaciliteit), een stijging van 5% in vergelijking met 2003.
Verwachtingen 2005
Ondanks het recente herstel van de Poolse zloty zou de wisselkoers een aanhoudend negatieve invloed kunnen hebben door toedoen van de aanhoudend zwakke Amerikaanse dollar en de daaraan verbonden valuta's. Desondanks is de verwachting dat de verbetering van marktomstandigheden zal aanhouden in 2005 in de meeste markten waar de groep wereldwijd actief is.
De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft meer dan 8000 mensen in dienst en realiseert een omzet van meer dan 1,5 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
|Miriam ter Braak, PR manager | |Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766|Dit persbericht en de presentatie van de jaarresultaten kunnen worden gedownload van de vernieuwde website van de groep: www.provimi.com. Ze kunnen ook worden aangevraagd bij het hoofdkantoor van de groep.
---- --