Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Voorbereiding multifunctionele wijkwelzijnsvoorziening Zuidwest
In het wijkvoorzieningenplan Zuidwest staat het realiseren van een multifunctioneel wijkcentrum Rivieren/dichterswijk hoog op de agenda. Bewoners, wijkraad en wijkwelzijnsorganisatie en gemeente delen deze wens. De activiteiten die plaatsvinden in de panden aan de Spaarnestraat en de Amerhof (de Jutter) worden te zijner tijd ondergebracht in het nieuwe pand aan de Noordzeestraat 20.
Het college heeft een plan van aanpak vastgesteld en besloten om een voorbereidingskrediet van ¬ 500.000 beschikbaar te stellen voor aankoop en voorbereidingskosten van het pand Noordzeestraat 20. Wijkwelzijnsorganisatie, wijkbureau, omwonenden en gebruikers worden actief betrokken bij de plannen om te komen tot de meest optimale variant voor de ontwikkeling van de multifunctionele wijkvoorziening. Ook wordt het draagvlak in de wijk gepeild. Die meest optimale variant, inclusief het voornemen tot sluiting van de twee andere panden, wordt nog voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit is conform de wens van de raad en de toezegging van het college. Een van de uitgangspunten is dat het aantal m2 voor welzijnsactiviteiten in de nieuwe situatie gelijk blijft aan de oude situatie.
2. College blijft bij besluiten over plattelandswinkel Goes
Vorig jaar heeft het college besloten geen vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan voor de plattelandswinkel van de familie Goes aan de Groenedijk (Leidsche Rijn). Ook besloot het college handhavend op te treden: Goes kreeg een aanschrijving om te stoppen met de verkoop van niet zelf-geteelde producten en om reclameborden te verwijderen. Goes maakte bezwaar tegen beide besluiten. Na heroverweging heeft het college besloten haar besluiten niet te herroepen. Dit betekent overigens niet dat de plattelandswinkel haar deuren moet sluiten. De verkoop van zelfgeteelde producten blijft op beperkte schaal toegestaan, zoals jaren het geval geweest is.
De gebroeders Goes verkopen al jaren fruit uit hun eigen boomgaard. Dat is toegestaan, dergelijke verkoop wordt gezien als een 'ondergeschikte nevenactiviteit'. In de winkel werden echter in de afgelopen periode ook andere dan zelfgeteelde producten verkocht. Daarmee was de nevenactiviteit uitgegroeid tot een volledige winkel. Dit is op basis van het bestemmingsplan niet toegestaan. De in de winkel gegroeide situatie was daarmee illegaal.
De familie Goes heeft gevraagd of er vrijstelling van het bestemmingsplan verleend kon worden, zodat de winkel legaal voortgezet zou kunnen worden. Het college heeft echter besloten geen vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen. Een volwaardige winkel op deze plaats past namelijk niet bij de ambities van de gemeente voor het gebied rondom de winkel. De vestiging van detailhandel zal een ongewenste uitstraling en een verkeersaantrekkende werking hebben op het archeologisch zeer waardevolle gebied. Vervolgens heeft het college vorig jaar besloten handhavend optreden tegen de illegaal gevestigde plattelandswinkel en tegen illegaal geplaatste reclameborden.
Het perceel waarop de winkel staat valt in het gebied De Hoge Woerd, waarvoor een nieuw bestemmingsplan gemaakt wordt. Het is de bedoeling dat dit gebied een museale functie krijgt en dat er een publieksgerichte voorziening wordt gerealiseerd, waarin de archeologische en natuur-historische geschiedenis van het gebied gepresenteerd wordt. De mogelijkheden daarvoor worden op dit moment onderzocht. Daarbij wordt ook bekeken welke aanvullende activiteiten in het gebied zouden passen. Wethouder Lenting gaat in gesprek met de familie Goes over de mogelijkheden voor de toekomst.
3. Registratiepunt integriteitschendingen rapporteert
Juni vorig jaar heeft het college een intern registratiepunt ingesteld voor schendingen van integriteit of een vermoeden daarvan. Dit registratiepunt vloeit voort uit het aangescherpte integriteitsbeleid. Het in kaart brengen van (vermeende) integriteitsschendingen moet bijdragen aan een transparante en integriteitsbewuste gemeentelijke organisatie.
In 2004 is binnen de gemeentelijk organisatie twaalf keer melding gemaakt van (vermeende) schendingen van integriteit. De meldingen betroffen drie fraudezaken, twee diefstallen, één corruptiezaak en zes zaken van andere aard, zoals belangenverstrengeling en geweld en intimidatie. Dat blijkt uit een opgave door de gemeentelijke diensten. De meldingen zijn onderzocht en waar nodig zijn maatregelen genomen.
Begin dit jaar bleek dat van de twaalf meldingen er elf zijn aangetoond (één van de fraudegevallen bleek "geen zaak" te zijn), zeven hiervan zijn afgedaan en vier nog lopen. In drie gevallen zijn disciplinaire maatregelen genomen, in andere gevallen bleek bijvoorbeeld een corrigerend gesprek afdoende. Van de beide diefstalzaken zijn (nog) geen daders bekend, ze zijn nog in behandeling bij de politie.
4. Utrecht doet er alles aan om ex ID- en WIW - ers aan het werk te houden
Utrecht doet er alles aan om werknemers, die onder de vervallen ID- en WIW-regeling vielen, aan het werk te houden. De gemeente wil voorkomen dat zij terugvallen in de bijstand. Zo worden werkgevers gestimuleerd om ID-banen om te zetten in reguliere banen. Zij konden hiervoor een subsidie bij de gemeente aanvragen. Voor ID-ers en WIW-ers die niet bij hun werkgever kunnen blijven, wordt een andere baan gezocht.
De subsidie aan werkgevers wordt op dit moment verleend op grond van de Overgangs-verordening ID. Deze verordening verliest op 1 juli 2005 zijn werking. Het college heeft het mogelijk gemaakt dat werkgevers een half jaar langer subsidie kunnen krijgen voor ID-ers, die op 1 juli 2005 nog geen andere baan hebben gevonden. Dit om te voorkomen dat deze werknemers terugvallen in de bijstand. Verder ontvangen oud ID-ers en WIW-ers die tussen 1 maart 2005 en 1 juli 2005 in een reguliere, ongesubsidieerde baan beginnen een premie van ¬ 7.5000 (bruto). De premie wordt uitgekeerd nadat de werknemer negen maanden in de reguliere baan werkt. Om een en ander juridisch-technisch mogelijk te maken is de Subsidieregeling Reïntegratieverordeing 2004 opgesteld.
5. Utrecht investeert in Skillcity
Het college heeft besloten een bedrag van ruim ¬ 184.000 te reserveren voor concrete activiteiten en diensten van Skillcity Utrecht. Met deze investering wil de gemeente bijdragen aan een verdere versterking van de economische structuur van de stad en de ICT-sector in het bijzonder. Ondanks de economische terugval is de sector qua werkgelegenheid en groeipotentie nog steeds een belangrjike sector van de Utrechtse economie.
Skillcity Utrecht heeft zich vanaf de start in 2001 ontwikkeld tot een omvangrijk en inspirerend netwerk waar jonge gedreven, innovatieve ICT-ondernemingen in de regio Utrecht gevestigde bedrijven ontmoeten. Skillcity communiceert actief met ruim 350, veelal jonge en in ontwikkeling zijnde ICT-bedrijven in de regio Utrecht. Ruim 80 bedrijven hebben zich de afgelopen 3 jaar aan het Skillcitynetwerk gepresenteerd.
Skillcity heeft de ambitie de komende jaren verder te groeien en de ICT-sector in de stad sterker te maken. De bewezen aanpak van Skillcity en de behaalde resultaten zijn voor gemeente Utrecht aanleiding om voor de periode 2005-2009 dit bedrag te reserveren. De middelen zijn beschikbaar gekomen bij de ondertekening van het zogeheten stadsconvenant in het kader van het Grotestedenbeleid van het rijk.
6. Meerijden autoverkeer toegestaan op oostelijk deel HOV-baan Rijksstraatweg
Het wordt voor autoverkeer toegestaan mee te rijden over het oostelijk deel van de HOV-baan op de Rijksstraatweg in De Meern. Bestemmingsverkeer mag in de toekomst in oostelijke richting meerijden op de vrijliggende busbaan tussen de Meerndijk en de Meentweg. Het college besluit dit op basis van de resultaten van de consultatie die over twee ontwerpvarianten van de HOV-baan op de Rijksstraatweg Oost is gehouden. Om meerijden mogelijk te maken, zal de meerijdvariant van de busbaan nu verder worden uitgewerkt in een definitief ontwerp. Het besluit van het college volgt op de consultatieronde die afgelopen najaar is gehouden. Daarin konden belanghebbenden reageren op twee ontwerpvarianten voor de vrije busbaan op het oostelijk deel van de Rijksstraatweg. Uit de ruim veertig reacties die de gemeente ontving, blijkt dat de bewoners zich voornamelijk positief uitspreken over de meerijdvariant. Deze gaat ervan uit dat bestemmingsverkeer in oostelijke richting gebruik kan maken van de busbaan. Langs de busbaan wordt een parallelweg aangelegd, deels als fietspad en deels ter ontsluiting van de bewoners van de Rijksstraatweg. De ontvangen reacties worden betrokken bij de verdere uitwerking van het ontwerp. Het gaat dan met name om reacties over de inrichting van de Rijksstraatweg na aanleg van de HOV-baan. Naar verwachting stelt het college komend najaar het definitief ontwerp vast en start de aanleg van de busbaan nog voor 2006.
7. Exploitant voor Fort aan de Klop: camping, theehuis en herberg in 2006 open
Utrecht gaat een huurovereenkomst aan voor Fort aan de Klop met de Stichting Het Fort. De stichting verhuurt op haar beurt de gebouwen en een deel van het terrein aan de BV 1851 die er een camping, een theehuis en een herberg met overnachtingsmogelijkheid gaat exploiteren.
Na inrichting van gebouwen en terrein wordt de voorziening in de loop van 2006 voor het publiek geopend.
Fort aan de Klop (aan de rivier de Vecht in de wijk Overvecht) maakt deel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die het westen van ons land tegen aanvallen uit het oosten moest beschermen. Na WO II had Fort aan de Klop geen defensieve functie meer en in 1997 verkocht het Rijk het fort aan de gemeente Utrecht. De gemeenteraad bepaalde dat het fort een toeristisch-recreatieve functie moest krijgen met een kleinschalige camping, een theehuis en een herberg met overnachtingsmogelijkheid. Afgelopen jaar werden het historische wachthuis (1851) en drie houten loodsen op het fort gerestaureerd. De gemeente startte daarnaast een procedure om de toekomstig exploitant van de toeristische voorziening op het fort te selecteren. Het college vindt dat Stichting Het Fort/BV 1851 het best aan de gestelde criteria voldoen o.a. bestemming als kleinschalige camping, theehuis en herberg, gedegen bedrijfsplan en openbare toegankelijkheid van het fort.
Kleinschalig
Fort aan de Klop wordt met ingang van 2006 verhuurd aan Stichting Het Fort (werknaam) die garandeert dat Fort aan de Klop de gewenste bestemming krijgt. Uitgangspunt is kleinschaligheid waarbij de sfeer en het karakter van het fort behouden blijven.
Camping, theehuis en herberg worden geëxploiteerd door BV 1851 (bouwjaar wachthuis).
De ondernemers die deze BV vormen hebben ruime ervaring in de jeugdherberg- en horecawereld opgedaan en richten zich vooral op wandelaars en fietsers.
In de loop van 2006 kunnen bezoekers wat gaan drinken en eten in het wachthuis van het fort waar ook een kleine tentoonstelling over de Nieuwe Hollandse Waterlinie wordt ingericht. In de houten loodsen op het fort krijgt de herberg zijn plaats waar individuele gasten en groepen kunnen overnachten. Hier kunnen ook kleine vergaderingen en cursussen plaatsvinden. Voor bezoekers van de herberg en de camping is beperkt parkeergelegenheid aanwezig in de garageloods op het fort.
Rondleidingen
De camping (met maximaal 25 plaatsen) bevindt zich vooral op de wallen van het fort en zal alleen van april tot in het najaar kampeerders ontvangen. Theehuis en herberg zijn het gehele jaar open voor het publiek met uitzondering van (een) wekelijkse sluitingsdag(en). Inwoners van Utrecht en passanten kunnen tijdens de openingsuren van theehuis en herberg Fort aan de Klop gebruiken als stadspark om er hun ommetje te maken of even uit te rusten.
Op het fort zullen regelmatig rondleidingen worden georganiseerd om de bezoeker kennis te laten maken met de Nieuwe Hollandse Waterlinie en zijn fort(en).
8. Toetsingscriteria voor externe werving aangescherpt
De selectieve externe vacaturestop, die geldt per 1 juli 2003, blijft nog het hele verdere jaar 2005 van kracht. Het college gaat het instrument om minder nieuw personeel te werven en daarmee de personeelsomvang terug te brengen, strikter hanteren. De raad had hierop aangedrongen bij de begrotingsbehandeling.
Het college heeft de toetsingscriteria voor ontheffing op een aantal punten aangescherpt. Vacatures kunnen slechts voor externe invulling in aanmerking komen als de dienstverlening naar het publiek ernstig wordt geschaad of als de werkdruk onaanvaardbaar oploopt. Verzoeken om ontheffing voor beleids- en communicatiemedewerkers zullen nog kritischer worden getoetst, terwijl uitvoeringstaken juist niet mogen worden belemmerd. Verder komt externe werving niet in aanmerking voor vacatures in de beleidsvelden die door het college zijn aangewezen in bezuinigingsoperaties. Om voor ontheffing in aanmerking te komen, moeten de gemeentelijke diensten bovendien aantonen dat intensief intern geworven is maar zonder reslutaat. De vacaturestop geldt daarentegen niet voor de beleidsterreinen waarover in de herijking van het Collegewerkprogramma in de gemeenteraad specifieke afspraken zijn gemaakt.
Bij de Begroting 2005 heeft het college al besloten om de personeelsomvang in 2005 terug te brengen tot maximaal 4000 formatie-eenheden (fte) per 31 december 2005, een daling van 127 fte vergeleken bij 1 december 2004. Vanaf 2005 worden de effecten zichtbaar van de efficiency-maatregelen die voortvloeien uit de gemeentebrede bedrijfsdiagnose (Cebeon). Inzet is om in de jaren tot 2010 een gemiddelde jaarlijkse reductie van 100 fte te bereiken. Daardoor komt de personeelsomvang in 2010 uit op 3600 fte.