2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
20 Vragen van mevrouw M.M.L.H. Mossel
(ingekomen 21 februari 2005)
De SP is geïnformeerd over onregelmatigheden, die zouden bestaan bij de registratie en de doorberekening van het aantal bezoekers aan de Stek, de Singel en het Stationsplein.
Deze dagopvang is bedoeld voor verslaafde daklozen.
Op papier hebben 360 mensen toegang tot bovengenoemde drie Zorgcentra, maar dat het in feite maar om 80 regelmatige bezoekers zou gaan, waarvan een aantal bijna 24 uur per etmaal blijven zitten en daarmee de productiecijfers flatteren.
Per dag zouden gemiddeld 60 mensen de centra bezoeken, terwijl de Stek alleen al voldoende capaciteit voor zo'n aantal heeft, en bovendien het aantal van 80 medewerkers te groot is voor zo'n gering aantal bezoekers op de drie locaties. De drie locaties en de 24 uurs openstelling daarvan maken 80 medewerkers noodzakelijk.
De andere 280 pasjeshouders zouden zelden of nooit de centra bezoeken. Dat zou ook blijken uit het aantal RIO-aanvragen via Loket 1. De 280 pasjeshouders waren niet beschikbaar voor het invullen van de aanvraag.
Verder zou het bestand van pasjeshouders "vervuild" zijn. Een deel van de pasjeshouders zou niet meer dakloos zijn, in een hostel wonen, uitgeprocedeerd asielzoeker zijn en een aantal zou na detentie(en afgekickt) nergens anders meer terecht kunnen en nog in het bezit zijn van een pasje.
Verder lijkt het erop, op grond van "Toepassing beleidsregel 1315:deeltijdbehandeling verslavingszorg" pag. 9 en 10 het uit de AWBZ verkregen bedrag, een blanco cheque voor 350 bezoekers á 4 uur per etmaal.
Gezien het belang van een goede opvang van harddrugsverslaafde daklozen en de hoge kosten die hieraan verbonden zijn, maakt de SP zich zorgen om zulke berichten.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Hoeveel pasjes zijn er verstrekt?
2. Hoe wordt bijgehouden en onafhankelijk gecontroleerd hoeveel pasjeshouders de opvang daadwerkelijk bezoeken?
3. Hoe vaak wordt het pasjesbestand geschoond naar geldende criteria?
4. Hoe vindt de doorberekening door Agis naar de AWBZ plaats en hoe geschiedt de controle?
5. Is het college op de hoogte van vraagtekens, die bij bezoekersaantallen en de bezoekerssamenstelling worden geplaatst?
6. Is het college met de SP van mening, dat het aantal medewerkers (80) te groot is voor het aantal bezoekers per etmaal?
7. Is het niet beter om de 60 bezoekers te ontvangen op één locatie en zo de middelen beter te benutten?
8. Zou de toestemming en begroting voor de verbouwing van Zorgcentrum de Stek niet beter onderzocht moeten worden, gezien het geringe aantal bezoekers van de drie Zorgcentra?
Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 15 maart 2005)
1. Het aantal (electronische) pasjes dat in 2004 is verstrekt varieert per maand, maar bedraagt gemiddeld 309. Bij aanvang van de zorgcentra in 2004 was er sprake van 350 pasjeshouders.
2. Met behulp van een geautomatiseerd systeem registreert de bewaking van ieder zorgcentrum nauwkeurig wie daadwerkelijk een bezoek brengt en hoe lang. Centrum Maliebaan levert periodiek deze kwantitatieve registratiegegevens aan de GG & GD, die de cijfers controleert. In 2004 zijn 275 clienten één of meerdere malen in de zorgcentra geweest. In dat jaar telden de drie zorgcentra samen een gemiddeld bezoek van 202,91 inlopen per dag. Nadere info over de maanden januari en februari 2005 wordt in de toelichting gegeven.
3. Op dit moment wordt het totale bestand één keer per jaar geschoond. Daarnaast fluctueert het aantal verstrekte pasjes door bijvoorbeeld het verstrekken en intrekken van tijdelijke pasjes.
4. De doorberekening naar de AWBZ is een verantwoordelijkheid van het Zorgkantoor; de gemeente heeft hierop geen direct zicht.
5. Ja, maar gezien de verantwoording van bezoekersaantallen en bezoekerssamenstelling delen wij die vraagtekens niet.
6. Gezien de landelijke normen in de gezondheidszorg, het feit dat er 7 x 24 uur dienstverlening per week moet worden geleverd en de toepassing van arborichtlijnen is het aantal medewerkers normaal. Bij een 8-urige werkdag zouden (zonder vakantie, verlof en ziekte) al 21 medewerkers per centrum nodig zijn.
7. Gezien het werkelijk aantal bezoekers per jaar zijn de drie zorgcentra op dit moment noodzakelijk. Het bezoekersaantal zal door de verdere realisatie van project Binnenplaats afnemen. In 2006 sluit zorgcentrum Stationsplein cfm. planning, in verband met aflopen van de vrijstellingstermijn art. 17 WRO.
8. Zoals hiervóór al aangegeven gaat het om andere aantallen dan in de vraagstelling wordt gesuggereerd. Verbouwing van De Stek is in overweging omdat uit oogpunt van goede zorg en betere veiligheid een aanpassing van de indeling en van interne voorzieningen voor personeel en cliënten nodig wordt geacht.
Toelichting
Het aantal verstrekte pasjes in januari en februari 2005 bedroeg respectievelijk 333 en 322. Dit aantal fluctueert door de verstrekking van pasjes met een tijdelijk karakter.
De ervaring leert dat circa 30% van het aantal pasjeshouders in een bepaalde periode geen gebruik maakt van de zorgcentra. Het percentage varieert in beperkte mate, maar de cliënten zelf wel. De oorzaak van niet-gebruik heeft bijvoorbeeld te maken met het verblijf in detentie.
Een overzicht van de afgelopen twee maanden:
| |Januari|Februari| |Aantal uitgegeven pasjes in 3 |333 |322 | |centra | | | |Aantal bezoekers |247 |229 | |Aantal mannen |186 |172 | |Aantal vrouwen | 61 |57 | |Aantal inlopen per maand |17.587 |14.214 | |Totale verblijfsduur alle |39.126,|35.849,8| |bezoekers in uren |50 |0 | |Gemiddelde verblijfsduur per |189,93 |177,47 | |bezoeker | | | |Gemiddeld aantal inlopen per dag |567,32 |507,64 | |Bezoeken langer dan 24 uur |300 |302 | |Gemiddelde verblijfsduur per |6,13 |5,31 | |persoon per dag | | |
NB bijlage: gelet op toezegging wethouder Verslavingszorg in commissie MO op 3 maart 2005 is bijgevoegd de subsidiebeschikking
---- --