Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de aftrap van de nieuwe verkeersveiligheidscampagne Goochem het gordeldier

Dames en heren, jongens en meisjes,

In het verkeer vallen dagelijks nog veel te veel doden en gewonden.

In 2003 bijvoorbeeld overleden 1088 mensen door een verkeersongeluk.

Vooral kinderen zijn vaak slachtoffer.

En al doen we het in Nederland vergeleken met andere landen heel goed: elke verkeersdode is er één te veel!

We moeten dus alles uit de kast trekken om het aantal verkeersslachtoffers nog verder terug te brengen.

En een van de manieren om dat te bereiken is inderdaad: autogordels om!

Dat is trouwens geen kwestie van kiezen.

Het dragen van gordels is verplicht.

Ook achterin de auto.

En dat is niet voor niets zo.

Als je namelijk geen gordel draagt en je rijdt bijvoorbeeld met 50 kilometer per uur tegen een boom, dan is die klap te vergelijken met het neerkomen in een leeg zwembad na een sprong van de hoge duikplank.

Daar moet je maar niet te veel aan denken.

Als je voor in de auto de gordel draagt heb je bij een botsing een 40% grotere kans om het te overleven.

Achterin is dat 30 procent. Vandaar dus dat ik blijf hameren op gordelgebruik!

Het probleem is dat veel mensen denken dat het achter in de auto niet gevaarlijk is.

Dat is dus echt onzin, of zeg maar gewoon: ontzettend dom!

Maar het betekent wel dat heel veel kinderen nog steeds zonder gordel op de achterbank zitten.

Ouders hebben daarin uiteraard een belangrijke verantwoordelijkheid.

Als zij een gordel om doen, doen kinderen dat ook sneller.

Want als pa of ma geen gordel draagt, waarom zouden kinderen het dan wel doen?

Dus volwassenen moeten het goede voorbeeld geven.

Gelukkig is het gordelgebruik in Nederland wel hoger dan ooit.

Het percentage bestuurders en passagiers dat voorin de auto een gordel draagt, is in nu zo'n 90%.

Daarmee staan we in Europa aan de top.

Op de achterbank gaat het ook de goede kant op.

Tussen 2000 en 2004 is in Nederland het gordelgebruik op de achterbank toegenomen van ongeveer 30 naar 69%!

Allemaal goed nieuws.

Maar waarom dan nu nog een nieuwe campagne?

Heel simpel.

Het gebruik van gordels op de achterbank is nog steeds veel lager dan het gebruik voorin.

Vooral bij korte ritjes binnen de bebouwde kom.

En vaak gaat het dan om kinderen in de basisschoolleeftijd.

Zij worden vaak gebracht of gehaald naar school en sportclub.

In de gordelcampagne van vorig jaar is daarom Goochem het Gordeldier geïntroduceerd, bedoeld voor kinderen van 4 - 12 jaar.

Goochem is een speelgoedbeestje dat aan de gordel wordt vastgemaakt.

De campagne van vorig jaar werd een gigahit, om het in Goochemtermen te zeggen.

Goochem was binnen de kortste keren bijna even populair als Pokémon of Diddle.

Op Marktplaats werden er bijvoorbeeld grote bedragen voor geboden.

Goochem is dus een succes

Daarom staat de nieuwe gordelcampagne 2005 opnieuw in het teken van Goochem met de slogan `Gordel om, gigagoed!'

Die campagne omvat onder andere radio- en tv-spotjes, borden langs de snelweg en de website www.gordeldier.nl.

Je kunt Goochem dus moeilijk ontlopen.

En de politie ook niet, zeg ik maar streng.

Want tijdens de campagneperiode controleert de politie zoals altijd op gordelgebruik.

Overigens is Goochem tegenwoordig ook een belangrijk exportartikel van Nederland. Gordelgebruik is namelijk ook een van de prioriteiten van het Europese verkeersveiligheidsbeleid.

En natuurlijk hebben ze in andere landen gezien hoe wij dat hier aanpakken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het laatste jaar Goochem ook flink gepromoot heb bij mijn Europese collega's.

Goochem gaat nu dus Europa in als Görteltier of Tatouceinture.

Zo spoort Goochem International dit jaar miljoenen Europese kinderen aan om hun autogordel op de achterbank om te doen.

Een goede zaak wat mij betreft!

Maar eerst gaat Goochem vandaag opnieuw van start in Nederland.

Ik verwacht - en hoop vurig - dat de campagne weer een grote hit wordt.

Want gordels om - ook achterin - is van levensbelang!

Jullie krijgen nu twee nieuwe muziekversies te zien van het Goochem tv spotje.

Dames en heren, jongens en meisjes,

Misschien hebben jullie nog vragen.

En als de dames en heren van de pers het niet erg vinden, wil ik eerst de kinderen uitnodigen om vragen stellen.

Dus ik zou zeggen: kom maar op met die slimme vragen!