Contactpersoon
-
Datum
15 maart 2005
Ons kenmerk
DGG/TW/05-000963
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040508520
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u, mede namens de minister en de staatssecretaris van
Economische Zaken, de antwoorden toekomen op de vragen van de leden Aptroot
en Hofstra over administratieve lasten voor eigen vervoerders.
1. Bent u bekend met de verplichte vervoerenquête voor bedrijven met een
inschrijving eigen vervoer, voortvloeiend uit de EU-verordening 1172/98
en geregeld in artikel 30 van de Wet goederenvervoer over de weg?
1. Ja
2. Kunt u aangeven waarom de Nederlandse regelgeving voor het aanleveren
van gegevens over goederenvervoer over de weg verder gaat dan de
voorgeschreven minimale Europese eisen? Deelt u de mening dat deze
regelgeving een verzwarende factor is met betrekking tot buitenlandse
concurrentie en deelt u de mening dat deze dient te worden afgeschaft?
2. De Europese eisen zijn vastgelegd in Verordening (EG) 1172/98 van 25
mei 1998 betreffende de statistische registratie van het goederenvervoer.
Volgens artikel 3 van deze Verordening verzamelen de lidstaten
statistische gegevens met betrekking tot het voertuig, de rit en de
goederen. De statistische variabelen, hun definitie en de
classificatieniveaus zijn opgenomen in de bijlagen van deze verordening.
Onder de geldende nationale regelgeving (artikel 30 van de Wet
goederenvervoer over de weg, en de daarop gebaseerde Regeling gegevensver-
strekking van 1992) geschiedt de statistische gegevens-verzameling inzake
het eigen vervoer ten dele door tussenkomst van de Stichting Inschrijving
Eigen Vervoer (SIEV). De in deze Regeling genoemde variabelen
betreffen voertuig, rit en goederen en komen tot op grote hoogte overeen
met die in de Europese Verordening.
De Wet goederenvervoer over de weg wordt op dit moment herzien en
het ligt onder andere in de bedoeling dat de verplichte inschrijving
van het eigen vervoer en de verplichte vervoersenquête uit deze wet
zullen verdwijnen. Deze herziening noopt tot een herschikking van
nationale verantwoordelijkheden. In dat kader zal de statistische
gegevensverzameling tot het minimaal noodzakelijke beperkt blijven
3. Kunt u uitleggen waarom verkeersgegevens nog steeds middels
enquêtering bij be-drijven worden ingewonnen, terwijl gegevens over
voertuigen en verkeersstromen ook uit het register van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer, (het RTL-register 1) en uit verkeerstellingen en
weegpunten gehaald kunnen worden? Zo neen, waarom niet?
3. Het CBS maakt al intensief gebruik van RDW-gegevens over voertuigen.
De RDW gegevens als zodanig zijn echter niet toereikend omdat maar een
deel van de leasemaatschappijen de gebruikersgegevens aan RDW doorgeeft.
Vooral bij de bedrijfsvoertuigen is dit aandeel gering - te gering - om
hiermee betrouwbare statistische gegevens samen te kunnen stellen. Het
verkeerstellingennet en het weegpuntennet zijn niet voldoende (landelijk)
dekkend en ook niet representatief genoeg om de gevraagde informatie over
verkeersstromen af te leiden. Zo ontbreken tellingen binnen de bebouwde
kom en op een groot aantal andere wegen (niet zijnde rijks- of
provinciale wegen). In het kader van de Europese Verordening 1172/98 over
de aanlevering van statistische gegevens over het wegvervoer moeten
voorts gegevens over de lege ritten worden geleverd. Hierbij is ook een
herkomst en bestemmingsrelatie noodzakelijk. Deze informatie kan
uitsluitend door de vervoerder worden verstrekt.
4. Kunt u voorts uitleggen hoe de taakverdeling tussen het Centraal
Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer
(AVV) geregeld is voor wat betreft het inwinnen van gegevens over verkeer
en vervoer?
4. Het CBS verzamelt de voor de verkeers- en vervoersstatistieken
benodigde gegevens voor zover deze niet aan bestaande registraties van
het Ministerie van Verkeer en Waterstaat ontleend kunnen worden. Het CBS
heeft met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (AVV) afspraken
gemaakt over reguliere leveringen van verkeers- en vervoersgegevens in
bestandsvorm. Voor zover de AVV zelf gegevens verzamelt onder
transportbedrijven, is dat niet ter uitvoering van Europese statistische
verplichtingen maar voor eigen onderzoeksdoeleinden.
5. Bent u bereid de enquêteplicht voor eigen vervoerders en de
inschrijvingsplicht voor eigen vervoerders (die in 2007 vervalt)
gelijktijdig te laten vervallen? Zo neen, bent u bereid de regeling voor
deze enquêteplicht zodanig uit te voeren dat de administratieve lasten
geminimaliseerd worden?
5. Gezien EU-verordening 1172/98 is het laten vervallen van de
enquêteplicht niet aan de orde. Zie verder antwoord op vraag 3
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat