Provincie Groningen

Inzetten op betere aansluiting onderwijs en bedrijfsleven 15 maart 2005

De komende tijd willen GS de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven stimuleren en verbeteren. Uit de resultaten van het congres dat de Provincie Groningen eind vorig jaar organiseerde over het onderwerp onderwijs-arbeidsmarkt kwam duidelijk naar voren dat ondernemers en onderwijsinstellingen elkaars taal niet spreken en weinig reële verwachtingen van elkaar hebben. Daarnaast is er veel verscheiden-heid in het bedrijfsleven en het onderwijs.

In de vorm van concrete acties zijn de resultaten van het congres terug te vinden in de door GS vastgestelde uitvoeringsagenda 'Groningen maakt werk van werk'. In de komende jaren is er voor de uitvoering van 'Groningen maakt werk van werk' een bedrag van EUR 500.000 beschikbaar.

Meer werkleerplekken
Een belangrijke actie van GS is het vergroten van het aantal werkleerplekken en het aanpakken van de stageproblematiek. Dit willen GS doen door op themabijeenkomsten met ROC's en bedrijfsleven na te gaan hoe meer mogelijkheden kunnen worden gecreëerd.

Een onderwerp dat aan bod zal komen is de stageproblematiek. Onderdeel van deze problematiek is dat het aantal leerlingen dat de voorkeur heeft voor een opleidingstraject gecombineerd met een werkleerplek veel groter is dan het aantal leerlingen dat een dergelijke opleiding kan volgt. Door een groot tekort aan werkleerplekken, volgen veel leerlingen noodgedwongen een theoretische georiënteerde opleiding. In samenwerking met de gemeente Groningen, ROC's en branches zal gekeken worden hoe dit probleem concreet opgelost kan worden.

Verder willen GS kijken hoe de Provincie zelf een grotere rol kan spelen in het aanbieden van werkleerplaatsen en stageplaatsen.

Praktijkleercentra
Een aanknopingspunt om de relatie tussen het onderwijs en het bedrijfsleven te verbeteren zijn de praktijkleercentra. Praktijkleercentra zijn opleidingscentra, waarin het onderwijs en de bedrijven gezamenlijk werken aan de praktijkscholing van werkenden en werkzoekenden. Omdat in economische mindere tijden minder door de bedrijven wordt geschoold, staat het voortbestaan van veel praktijkleercentra onder druk.

Echter, GS verwachten dat op termijn de ontgroening en vergrijzing én ook de omschakeling naar een meer kennisgerelateerde economie zorgen voor een toenemende vraag naar goed opgeleide arbeidskrachten. Hierdoor is her- en bijscholing van een grote groep mensen nodig. De praktijkleercentra zijn belangrijke instellingen die deze vraag naar scholing op zich kunnen nemen. GS willen samen met bedrijven, Opleiding & Ontwikkelingsfondsen en kenniscentra deze problematiek agenderen, in kaart brengen en oplossingen zoeken.

Beroepenvoorlichting
Jongeren zijn het toekomstig arbeidspotentieel. GS vinden het van belang om de jongeren in de provincie Groningen in een vroegtijdig stadium te informeren over de arbeidsmarkt. Zoals kinderen op basisscholen en op het voortgezet onderwijs. Zij moeten in aanraking komen met de mogelijkheden op de regionale arbeidsmarkt. Immers onbekend maakt onbemind.

Te denken valt aan voorlichting, snuffelstages en beroepenoriëntatie. Om de jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toetreding tot de arbeidsmarkt, vinden GS dat onderwijsprogramma's meer afgestemd moeten worden op de praktijk en willen dit stimuleren. Een goed voorbeeld is het project Competentieontwikkeling in de zorgsector in Noord Nederland, waar de Provincie bijna 75.000 euro aan heeft bijgedragen.

VMBO leerlingen maken onder meer kennis met verschillende werkvelden waardoor zij een betere beroepskeuze kunnen maken en er worden leerafdelingen gecreëerd in verzorgings- en verpleeghuizen.