Inzetten op betere aansluiting onderwijs en bedrijfsleven
15 maart 2005
De komende tijd willen GS de samenwerking tussen onderwijs en
bedrijfsleven stimuleren en verbeteren. Uit de resultaten van het
congres dat de Provincie Groningen eind vorig jaar organiseerde over
het onderwerp onderwijs-arbeidsmarkt kwam duidelijk naar voren dat
ondernemers en onderwijsinstellingen elkaars taal niet spreken en
weinig reële verwachtingen van elkaar hebben. Daarnaast is er veel
verscheiden-heid in het bedrijfsleven en het onderwijs.
In de vorm van concrete acties zijn de resultaten van het congres
terug te vinden in de door GS vastgestelde uitvoeringsagenda
'Groningen maakt werk van werk'. In de komende jaren is er voor de
uitvoering van 'Groningen maakt werk van werk' een bedrag van EUR
500.000 beschikbaar.
Meer werkleerplekken
Een belangrijke actie van GS is het vergroten van het aantal
werkleerplekken en het aanpakken van de stageproblematiek. Dit willen
GS doen door op themabijeenkomsten met ROC's en bedrijfsleven na te
gaan hoe meer mogelijkheden kunnen worden gecreëerd.
Een onderwerp dat aan bod zal komen is de stageproblematiek. Onderdeel
van deze problematiek is dat het aantal leerlingen dat de voorkeur
heeft voor een opleidingstraject gecombineerd met een werkleerplek
veel groter is dan het aantal leerlingen dat een dergelijke opleiding
kan volgt. Door een groot tekort aan werkleerplekken, volgen veel
leerlingen noodgedwongen een theoretische georiënteerde opleiding. In
samenwerking met de gemeente Groningen, ROC's en branches zal gekeken
worden hoe dit probleem concreet opgelost kan worden.
Verder willen GS kijken hoe de Provincie zelf een grotere rol kan
spelen in het aanbieden van werkleerplaatsen en stageplaatsen.
Praktijkleercentra
Een aanknopingspunt om de relatie tussen het onderwijs en het
bedrijfsleven te verbeteren zijn de praktijkleercentra.
Praktijkleercentra zijn opleidingscentra, waarin het onderwijs en de
bedrijven gezamenlijk werken aan de praktijkscholing van werkenden en
werkzoekenden. Omdat in economische mindere tijden minder door de
bedrijven wordt geschoold, staat het voortbestaan van veel
praktijkleercentra onder druk.
Echter, GS verwachten dat op termijn de ontgroening en vergrijzing én
ook de omschakeling naar een meer kennisgerelateerde economie zorgen
voor een toenemende vraag naar goed opgeleide arbeidskrachten.
Hierdoor is her- en bijscholing van een grote groep mensen nodig. De
praktijkleercentra zijn belangrijke instellingen die deze vraag naar
scholing op zich kunnen nemen. GS willen samen met bedrijven,
Opleiding & Ontwikkelingsfondsen en kenniscentra deze problematiek
agenderen, in kaart brengen en oplossingen zoeken.
Beroepenvoorlichting
Jongeren zijn het toekomstig arbeidspotentieel. GS vinden het van
belang om de jongeren in de provincie Groningen in een vroegtijdig
stadium te informeren over de arbeidsmarkt. Zoals kinderen op
basisscholen en op het voortgezet onderwijs. Zij moeten in aanraking
komen met de mogelijkheden op de regionale arbeidsmarkt. Immers
onbekend maakt onbemind.
Te denken valt aan voorlichting, snuffelstages en beroepenoriëntatie.
Om de jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toetreding tot
de arbeidsmarkt, vinden GS dat onderwijsprogramma's meer afgestemd
moeten worden op de praktijk en willen dit stimuleren. Een goed
voorbeeld is het project Competentieontwikkeling in de zorgsector in
Noord Nederland, waar de Provincie bijna 75.000 euro aan heeft
bijgedragen.
VMBO leerlingen maken onder meer kennis met verschillende werkvelden
waardoor zij een betere beroepskeuze kunnen maken en er worden
leerafdelingen gecreëerd in verzorgings- en verpleeghuizen.
Provincie Groningen