Succesvolle Goochem-campagne weer van start
Met een `junior-persconferentie' heeft minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat vandaag de campagne rond Goochem het Gordeldier opnieuw
gestart. De boodschap van de campagne is dat gordelgebruik altijd
noodzakelijk is, ook achterin de auto. Tussen 2000 en 2004 is in
Nederland het gordelgebruik op de achterbank toegenomen van 32% naar
69%.
Deze stijging is waarschijnlijk toe te schrijven aan een combinatie
van handhaving door de politie en voorlichting (landelijk en
regionaal). Na de campagne van 2004 bleek het gordel dragen achterin
met 6 procentpunt (van 63 naar 69%) te zijn toegenomen, terwijl de
politie-inzet in 2004 vrijwel op hetzelfde niveau bleef. Er zijn dus
sterke aanwijzingen dat de Goochem-campagne in belangrijke mate heeft
gezorgd voor het verhoogde gordelgebruik op de achterbank.
Ondanks de goede ontwikkeling blijft het gebruik van gordels achterin
nog steeds zo'n 20% achter bij het gordelverbruik voorin. Tussen 2000
en 2004 is ook het gebruik door bestuurders en voorpassagiers nog
gestegen: van 80 naar 90%. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in
opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nederland heeft
nu het niveau bereikt van Duitsland, Zweden en Groot-Brittannië, die
al jaren het hoogste gordelgebruik in Europa laten zien (tussen 90 en
95 procent voorin).
Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid blijkt hoe belangrijk het dragen van een gordel is,
zowel voor- als achterin. De SWOV heeft berekend dat gordeldragers
voorin bij een botsing 40% minder kans lopen op dodelijk letsel.
Achterpassagiers met hun gordel om hebben 30% meer kans een ernstig
ongeluk te overleven. Dit betekent dat 1% meer gordelgebruik door
bestuurders en voorpassagiers scheelt 3 doden en 20 ziekenhuisgewonden
per jaar. 6% meer gordelgebruik door achterpassagiers scheelt 1 dode
en 8 ziekenhuisgewonden per jaar.
Goochem is een speelgoedbeestje dat op de gordel kan worden bevestigd.
Het is gelijk zo `giga populair' geworden dat Goochem ook dit jaar het
gezicht blijft van de campagne. Vanwege het Nederlandse succes en het
vernieuwende karakter hebben negen andere landen Goochem geadopteerd.
Op 14 februari is Goochem in België geïntroduceerd. Op korte termijn
zullen Tsjechië, Slovenië en Duitsland volgen. Andere Europese landen
zullen later dit jaar nog met een eigen Goochem-campagne komen.
Als campagnemiddelen worden verder ingezet: radio- en tv-spotjes via
Postbus51, borden langs de snelweg en provinciale wegen, de website
www.gordeldier.nl, posters voor basisscholen, folders en artikelen in
huis-aan-huisbladen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat