STICHTING LEZEN EN SCHRIJVEN


Den Haag, 15 maart 2005

Nederland moet probleem van ongeletterdheid erkennen

De Stichting Lezen & Schrijven ziet de inventarisatie van de Cito-groep naar het leesbegrip onder 12-jarigen, dat vandaag werd gepubliceerd, als bevestiging van het feit dat functioneel analfabetisme een groot maatschappelijk probleem is in Nederland. De Stichting is het met de Onderwijsinspectie eens dat er sprake is van een ernstige situatie. De Stichting pleit voor erkenning van het probleem in een vroeg stadium.
'Het is onacceptabel dat naar schatting 10% van de 15-jarigen in Nederland functioneel analfabeet is. Ook is het niet aanvaardbaar dat
1,5 miljoen volwassenen in ons land grote moeite hebben met lezen en schrijven ',
aldus Margreet de Vries, directeur Stichting Lezen & Schrijven.

De Stichting onderstreept het belang voor een ketenaanpak van het probleem.
Deze keten begint bij leesbevordering onder kinderen, leesvaardigheid van basisschoolleerlingen, taalbeheersing van docenten die opleiden, tot aan het alfabetiseringsonderwijs onder autochtonen en allochtonen. De Stichting is voorstander voor speciale aandacht en een op maat gesneden aanpak van verschillende doelgroepen.

Het onderzoek van de Onderwijsinspectie toont aan dat analfabetisme ook in de jongere leeftijdsgroepen voorkomt. De conclusie van de Stichting Lezen & Schrijven is dat er nog veel gedaan moet worden aan de preventieve aanpak van laaggeletterdheid bij kinderen. De Stichting Lezen & Schrijven ziet daarbij naast het reguliere onderwijs een belangrijke rol weggelegd voor ouders, maar ook begeleiders en hulpverleners zoals huisartsen en maatschappelijk werkers. Leren lezen en schrijven is niet alleen een taak voor de school. Het is belangrijk dat kinderen thuis al vroeg worden voorgelezen en dat op jonge leeftijd het lezen wordt gestimuleerd. Hulpverleners kunnen vaak in een vroegtijdig stadium signaleren dat lees- en schrijfvaardigheden achterblijven.

Eerder onderzoek van het Max Goote Kenniscentrum bve heeft aangetoond dat 10% van de Nederlandse bevolking functioneel analfabeet is. Deze mensen hebben wel leren lezen, schrijven en rekenen maar hun vaardigheden zijn ontoereikend om in hun dagelijks leven of in hun werksituatie goed te kunnen functioneren. Functioneel analfabetisme is niet alleen een maatschappelijk probleem maar ook een economisch.

Stichting Lezen & Schrijven heeft als doel om alfabetisering te voorkomen en te verminderen in de samenleving. Dit doet de Stichting onder andere door het opzetten van concrete projecten en het bevorderen van samenwerking met instanties die zich met analfabetisme bezighouden.

Noot voor de redactie,