Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag Der Staten Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer UB/S/05/17604

Onderwerp Datum Contactpersoon 15 maart 2005
Kamervragen van het lid Noorman-Den Uyl

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Noorman-den Uyl (PvdA) over de Periodieke Verklaring voor personen van 65 jaar en ouder.
(ingezonden 23 februari 2005)

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

H.A.L. van Hoof

2

2040509150

Vragen van het lid Noorman-den Uyl (PVDA) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de Periodieke Verklaring voor personen van 65 jaar en ouder (ingezonden 23 februari 2005)

Vraag 1
Bent u op de hoogte van het feit dat voor personen van 65 jaar en ouder (65-plussers) met een aanvullende bijstandsuitkering die in de gemeente Utrecht wonen, de maandelijkse Periodieke Verklaring (PV) is afgeschaft en dat daarmee de administratieve belasting van 65-plussers fors is afgenomen?

Antwoord 1
Ja. Sinds medio 2004 heeft de gemeente Utrecht voor de 65-plussers, wegens hun redelijk constante inkomenssituatie, de PV afgeschaft. Voortaan dient deze groep halfjaarlijks een mutatieformulier in te leveren. De plicht om relevante tussentijdse wijzigingen in inkomenssituatie door te geven blijft wel bestaan.

Vraag 2
Kunt u een overzicht geven van het aantal gemeenten dat ook een zelfde beleid voert betreffende de PV voor 65-plussers om zo overbodige administratieve belasting van cliënten te voorkomen?

Antwoord 2
Ik beschik niet over deze gegevens. De wijze waarop gemeenten invulling geven aan de wijze en het tijdstip waarop gegevensverstrekking door een bijstandsgerechtigde dient plaats te vinden, maakt geen onderdeel uit van de structurele gegevensuitvraag, noch van ad hoc-onderzoeken.

Vraag 3
Deelt u de mening dat het gemeentelijke beleid van Utrecht navolging verdient in andere gemeenten? Zo ja, h
oe wilt u dit gaan stimuleren? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 3
Het beleid rond de maandelijkse PV is primair ter beoordeling van de gemeente. In artikel 53a, eerste lid, WWB is de mogelijkheid opgenomen voor de gemeenten om ten aanzien van de wijze en het tijdstip waarop gegevensverstrekking door een bijstandgerechtigde dient plaats te vinden, regels te stellen. Gemeenteraden zijn zelf verantwoordelijk voor de administratieve lasten van burgers die worden veroorzaakt door de lokale regelgeving. De VNG stelt dit voorjaar in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een plan van aanpak vast om die administratieve lasten te verminderen. De lokale regelgeving van gemeenten krachtens de WWB wordt daarin meegenomen.
Op dit moment zie ik geen aanleiding om navolging van het gemeentelijke beleid van Utrecht te stimuleren in andere gemeenten. De WWB biedt aan gemeenten de beleidsvrijheid om hun beleid in te richten door optimaal gebruik te maken van lokale omstandigheden.

3

Vraag 4
Kunt u zich de situatie voorstellen dat door een bestandskoppeling van gemeenten met de Sociale verzekeringsbank (SVB) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) op basis van het actuele inkomen verdere administratieve belasting voor de klant kan worden voorkomen en misbruik kan worden tegen gegaan.

Antwoord 4
De verzekerdenadministraties van SVB en UWV bevatten gegevens over onder meer uitkeringen, lonen en dienstverbanden, maar niet over het inkomen van een verzekerde. Indien het inkomen (actueel of uit enig voorafgaand jaar) van een verzekerde van belang is bij het vaststellen van zijn recht op uitkering of verstrekking, wordt dat ter verificatie van de opgave door de verzekerde, zodra mogelijk, verkregen van de Belastingdienst. De Belastingdienst beschikt voor de uitvoering van zijn taak namelijk wel over inkomensgegevens.

Ook de gemeenten kunnen inkomensgegevens van de Belastingdienst gebruiken bij de uitvoering van de Wet werk en bijstand en bij de kwijtschelding van gemeentelijke heffingen en belastingen. Tot bestrijding van fraude ontvangen gemeenten via het Inlichtingenbureau ook signalen van de Belastingdienst bij samenloop van uitkeringen en andere inkomensbronnen.

De Belastingdienst beschikt echter niet over actuele inkomensgegevens. In de regel wordt pas in de loop van het jaar t=1 (bijv. 2004) het inkomen vastgesteld van jaar t-1 (bijv. 2003), hetgeen ertoe leidt dat afnemers pas in jaar t+1 (bijv. 2005) over het jaar t=1 geïnformeerd kunnen worden.

Vraag 5
Bent u voornemens een koppeling tussen de bestanden van de SVB, het UWV en de gemeenten mee te nemen in uw totaalvisie op de ICT-ontwikkeling in de sociale zekerheid?

Antwoord 5
Onlangs heb ik een onafhankelijke expertcommissie in het leven geroepen om, mede op basis van buitenlandse prestaties en ervaringen, mogelijkheden te identificeren voor verbetering en versnelling van totstandkoming van informatievoorziening en elektronische dienstverlening (`e-government') in het SUWI-domein. De commissie zal mij uiterlijk op 31 maart 2005 rapporteren. De resultaten, die ik u te zijner tijd zal toezenden, zal ik betrekken bij de kaderstelling voor de uitvoering en de met de SUWI-organisaties te maken afspraken.