Gemeente Heemskerk


College gaat pijnlijke keuzes niet uit de weg bij gezondmaking financieel meerjarenperspectief

Raadsbesluit MJP 2006-2009
Raadsbesluit MJP 2006-2009.pdf
(download 225 kB)

HEEMSKERK Het Heemskerkse college kiest ervoor om de gemeentelijke financiële huishouding ook de komende jaren gezond te houden. Onder het motto Terug in balans presenteerde het dinsdag een sluitende Meerjarenplanning 2006-2009. De programmabegroting 2005, die aanvankelijk een tekort vertoonde van ruim 8 ton, is herzien en kent nu een bescheiden positief saldo. De financiële gezondmaking is gebaseerd op een reeks bezuinigingen op tal van terreinen. De gemeente aarzelt daarbij niet in eigen vlees te snijden.

Het college wil tussen nu en 2010 het gemeentelijke personeelsbestand met ruim 13% inkrimpen. Ook ligt er een voorstel om af te zien van de bouw van een nieuw bestuurs- en publiekscentrum als uitbreiding van het gemeentehuis. De gemeenteraad behandelt de aangepaste begroting, de meerjarenplanning en de bezuinigingsvoorstellen tijdens een openbare beraadslaging op 7 en 8 april.

De gemeenteraad wordt voorgesteld bezuinigingen te realiseren van
1.174.239 in 2005, oplopend tot 4.566.337 in 2009. Daartegenover staan nieuwe, onontkoombare uitgaven van 303.650 in 2005, oplopend tot
2.489.464 in 2009. Bij het zoeken naar mogelijkheden om te bezuinigen heeft het college zich gebaseerd op een aantal uitgangspunten. De eerste is: respect voor de beleidsspeerpunten van het Collegeprogramma 2002-2006. De kwaliteit van voorzieningen, groen, woonomgeving, infrastructuur, dienstverlening en onderwijs wordt dan ook als het even kan niet aangetast.

Aan de inkomstenkant houdt het college vast aan het voornemen in het collegeprogramma de druk van de gemeentelijke belastingen niet meer dan trendmatig te doen toenemen. Het doet dat in de wetenschap dat de kosten van levensonderhoud voor de inwoners van Heemskerk de laatste jaren over de hele linie sterk zijn gestegen. Het college wil daar niet nog een schepje bovenop doen. Zo zal de OZB met niet meer dan een trendmatig percentage worden verhoogd. De afvalstoffenheffing is nu kostendekkend. Het rioolrecht wordt zoals eerder door de gemeenteraad vastgesteld slechts met een geleidelijke tariefsverhoging naar dat niveau gebracht.

Het college maakt verder gebruik van suggesties die de raadsfracties deden bij de behandeling van de Programmabegroting 2005. In de voorstellen van deze Meerjarenplanning (MJP) zijn daar substantiële onderdelen van terug te vinden: besparing op personeel, verlaging van subsidies aan instellingen, het heroverwegen van voorgenomen investeringen.

Bezuinigingen
Het college zoekt de belangrijkste bezuinigingen in de organisatie van de gemeente. Het verwacht dat door efficiënter te werken en bepaalde taken af te stoten of in regionaal verband te organiseren met minder mensen moet kunnen worden gewerkt. Doelstelling is om de omvang van de gemeentelijke organisatie in de periode tot en met 2009 met ruim 13% te laten krimpen. Het gaat dan om circa 40 formatieplaatsen die voor het grootste deel door natuurlijk verloop zullen verdwijnen. Ook door minder beleid en het schrappen van taken op de taakgebieden WCO, economische zaken, civiele techniek en verkeer, integrale veiligheid, communicatie en representatie, en informatievoorziening in de planning & control-cyclus moeten nog eens bijna acht formatieplaatsen worden bespaard. Totale geraamde besparing: circa
1.800.000.

De geplande bouw van een bestuurs- en publiekscentrum is volgens het college financieel niet langer verantwoord. Ervan afzien levert een besparing op van om en nabij 5 miljoen. De aanpassingen aan het bestaande gemeentehuis moeten hoe dan ook doorgang vinden. Die zijn noodzakelijk om het gebouw op zijn minst weer te laten voldoen aan de ARBO-wetgeving. Om de zo gewenste centrale balie te realiseren komt het college met twee alternatieven:

* een uitbouw aan de voorzijde van het bestaande gebouw
* vestiging van de balie (en een eventuele raadzaal) op de begane grond van een nieuw te ontwikkelen appartementengebouw met parkeergarage op de locatie Regenboogschool.

Subsidies
Zoals het college zeer kritisch naar de eigen uitgaven heeft gekeken, vindt het dat ook van door de gemeente gesubsidieerde instellingen een extra efficiencyslag en/of een beperking van taken mag worden verwacht. Het college acht het redelijk dat op grond van de actuele maatschappelijke relevantie, het rendement en de relatie tussen kosten en nut keuzes worden gemaakt. De financiële positie van de gemeente brengt ook in het brandpunt van de aandacht de vraag of (bepaalde onderdelen van) sommige door de gemeente gesubsidieerde activiteiten al dan niet tot onze financiële verantwoordelijkheid behoren. Zo is er soms sprake van particulier initiatief.
De gemeentelijke subsidielasten worden langs drie lijnen teruggeschroefd:

1. door een subsidiereductie met 10% over de hele linie van de instellingen. Deze maatregel raakt onder meer grote instellingen als Welschap en DEvelaer. Maar ook sportclubs en verenigingen.
2. door het schrappen van subsidies voor activiteiten waarvoor in de loop der jaren voldoende en volwaardige alternatieven zijn ontwikkeld. Deze maatregel raakt organisaties op het terrein van emancipatie, migranten, minderheden.

3. door het schrappen van subsidies voor activiteiten die naar het oordeel van het college geen gemeentelijke verantwoordelijkheid (meer) zijn. Deze maatregel raakt organisaties op het gebied van internationaal beleid.

Deze besparingen leveren in de jaren 2006 tot en met 2009 jaarlijks 250.000 op. Daarnaast vraagt de huisvesting van de bibliotheken om een realistische keuze. Het college vindt het verantwoord dat daar een besparing gerealiseerd gaat worden van 200.000.

Gemeentelijke accommodaties
De gemeente is eigenaar van een groot aantal accommodaties, variërend van gymnastieklokalen, schoolgebouwen en buurthuizen tot ateliers voor kunstenaars. Het beheer en onderhoud van de accommodaties is niet optimaal, niet inzichtelijk genoeg georganiseerd en kost jaarlijks grote sommen geld. Door een beter beheer, meer kostendekkende tarieven en in sommige gevallen het afstoten van accommodaties waarmee geen gemeentelijke taak is gediend, kan een jaarlijkse besparing van 100.000 worden gerealiseerd.

Voorgeschiedenis
De gemeente Heemskerk heeft de laatste twee jaar zoals vele andere gemeenten in toenemende mate te maken gekregen met financiële tegenvallers. Die zijn onder meer terug te voeren op:
* sterk teruglopende inkomsten vanuit het Gemeentefonds
* rijksbezuinigingen op specifieke uitkeringen (Wet werk en bijstand)

* het verschuiven van risicos van rijk naar gemeenten
* de noodzaak te investeren in de uitvoering van nieuwe wettelijke verplichtingen, zonder dat daar expliciete inkomsten tegenoverstaan.

Tegelijk heeft Heemskerk altijd gekozen voor een hoog ambitieniveau en de lastendruk van de burgers niet meer dan trendmatig willen verhogen. Dat alles leidde ertoe dat de meerjarige financiële positie onder druk kwam te staan. De situatie bleef beheersbaar dankzij uitvoering van een viersporenbeleid:

* vermindering van de uitgaven

* verhoging van de inkomsten

* beperking van het takenpakket

* verbetering van de efficiency van de organisatie.

Afgelopen najaar werd duidelijk dat de financiële huishouding van de gemeente onder grotere druk kwam te staan dan voorzien. Het college besloot naast de voorgenomen onderzoeken naar
bezuinigingsmogelijkheden een extra serie onderzoeken in te stellen. De huidige bezuinigingsvoorstellen vloeien daaruit voort.