Voedingcentrum
Veertig procent ouders wijst speeltjes bij chips af
15 maart 2005
Deze week houdt de Consumentenbond een actieweek gericht op speeltjes
bij ongezonde producten, zoals snoep en chips en happy meals. Het
Voedingscentrum steunt deze actie in de strijd tegen de groeiende
vetzucht bij kinderen. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt
dat veertig procent van de ouders vindt dat speeltjes bij chips
wettelijk verboden zouden moeten worden.
Het reguleren van reclame voor ongezonde producten is één van de
maatregelen waaraan kan worden gedacht om de complexe problematiek
rond overgewicht het hoofd te bieden. Het Voedingscentrum vindt dat er
een breed pakket aan acties en maatregelen nodig is om het groeiende
probleem van overgewicht te kunnen tegengaan. De gezonde keuze moet
gemakkelijk worden gemaakt. Wat dat betreft zouden juist gezonde
producten zoals brood en fruit aantrekkelijk moeten worden gemaakt
voor kinderen.
Informatiepakket
Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Inmiddels heeft Het
Voedingscentrum voert diverse activiteiten uit om overgewicht te
voorkomen, zoals de campagne Maak je niet dik!. Om ouders te helpen
hun kinderen een gezond eet- en beweegpatroon aan te leren, voert het
Voedingscentrum momenteel de campagne Gezond eten en bewegen met
kinderen. Veel ouders worstelen met de vraag hoe ze de toenemende
vetzucht bij hun kinderen in kunnen dammen. Het Voedingscentrum biedt
hen praktische handvatten. Daar blijkt veel vraag naar te zijn:
inmiddels zijn er al 650.000 informatiepakketten aangevraagd.