Voedingcentrum


Veertig procent ouders wijst speeltjes bij chips af

15 maart 2005

Deze week houdt de Consumentenbond een actieweek gericht op speeltjes bij ongezonde producten, zoals snoep en chips en happy meals. Het Voedingscentrum steunt deze actie in de strijd tegen de groeiende vetzucht bij kinderen. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat veertig procent van de ouders vindt dat speeltjes bij chips wettelijk verboden zouden moeten worden.

Het reguleren van reclame voor ongezonde producten is één van de maatregelen waaraan kan worden gedacht om de complexe problematiek rond overgewicht het hoofd te bieden. Het Voedingscentrum vindt dat er een breed pakket aan acties en maatregelen nodig is om het groeiende probleem van overgewicht te kunnen tegengaan. De gezonde keuze moet gemakkelijk worden gemaakt. Wat dat betreft zouden juist gezonde producten zoals brood en fruit aantrekkelijk moeten worden gemaakt voor kinderen.

Informatiepakket

Overgewicht bij kinderen is een groeiend probleem. Inmiddels heeft Het Voedingscentrum voert diverse activiteiten uit om overgewicht te voorkomen, zoals de campagne Maak je niet dik!. Om ouders te helpen hun kinderen een gezond eet- en beweegpatroon aan te leren, voert het Voedingscentrum momenteel de campagne Gezond eten en bewegen met kinderen. Veel ouders worstelen met de vraag hoe ze de toenemende vetzucht bij hun kinderen in kunnen dammen. Het Voedingscentrum biedt hen praktische handvatten. Daar blijkt veel vraag naar te zijn: inmiddels zijn er al 650.000 informatiepakketten aangevraagd.