Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Netwerkende ondernemers in de informatiesamenleving

15 maart 2005

Het belang van nieuwe ondernemingen bij economische ontwikkeling is in onze informatiesamenleving enorm toegenomen. De ontwikkeling van ondernemerschap in de ICT-sector en de sociale netwerken waarbinnen ondernemers opereren is tot nu toe onderbelicht gebleven in de wetenschappelijke literatuur. Het boek Ondernemen in netwerken brengt hierin verandering.

Om succesvol te zijn moeten nieuwe ondernemingen vaak niet alleen nieuwe technologische combinaties tot stand brengen en hun product naar de markt brengen. Ze moeten ook, naast hun reeds bestaande netwerk, nieuwe relaties ontwikkelen waarin kennis, financiële en andere middelen worden gemobiliseerd. Het belang van goede, snelle en relevante informatie is in onze informatiesamenleving sterk toegenomen. Het hebben van toegang tot die informatie is daarmee essentieel voor (startende) ondernemers. Het gaat niet alleen om kennis, maar ook om kennissen. Succesvol ondernemen blijkt derhalve plaats te vinden in netwerken: ik onderneem, dus ik netwerk!

Het boek Ondernemen in Netwerken is (mede)gefinancierd door het NWO-stimuleringsprogramma Maatschappij en de Elektronische Snelweg.

................................

Meer informatie over het boek:

* Wim Hulsink (Erasmus Universiteit Rotterdam, RSM)
* t: +31 (0)10 408 26 18, whulsink@rsm.nl


* Boekgegevens: Ondernemen in Netwerken, door W. Hulsink, D. Manuel en E. Stam (red.), Van Gorcum, 2004, 332 pagina's, 37,50. ISBN 90 232 4083 9

Meer informatie over het NWO-stimuleringsprogramma Maatschappij en de Elektronische Snelweg:

* Bernice de Jong Boers (NWO, Maatschappij- en Gedragswetenschappen)
* t: +31 (0)70 344 09 26, jongboers@nwo.nl