Persbericht
Toetredingbarrières in de praktijk
3/15/2005
nummer: 2289
Deze publieksrapportage gaat in op het overheidsbeleid gericht op het
verlagen van de toetredingsbarrières aan de hand van twee cases, het
notariaat en de makelaardij. Heeft dit geresulteerd in nieuwe
toetreding, of zijn er nieuwe toetredingsbarrières voor in de plaats
gekomen?
Toetredingsbarrières tot een markt kunnen leiden tot verstoringen in
de marktwerking. Als er toetredingsbarrières bestaan zullen minder
bedrijven toetreden of dreigen toe te treden. Zittende bedrijven
zullen daardoor minder geprikkeld worden om hun uiterste best te doen.
Dit kan er toe leiden dat de prijzen te hoog zijn, beknibbeld wordt op
de kwaliteit of dat er te weinig wordt vernieuwd. Dit alles is
negatief voor de consument. Er zijn veel verschillende vormen van
toetredingsbarrières. Soms zijn ze gebaseerd op overheidsbeleid of
worden ze door de overheid geïntroduceerd. Tijdens de Marktwerking,
Deregulering en Wetgevingskwaliteit operatie (MDW) is kritisch gekeken
naar toetredingsbarrières en is beleid geformuleerd om de
toetredingsbarrières te verlagen/af te schaffen. In deze studie kijken
we in het bijzonder naar het notariaat en de makelaardij.
In het notariaat is het vestigings- en standplaatsenbeleid versoepeld.
Notarissen mogen zich vrijer vestigen en actief zijn buiten hun eigen
arrondissement. Tevens zijn de tarieven geleidelijk vrij gelaten
waardoor het mogelijk wordt om op prijs te concurreren. Bij de
aanpassingen zijn echter ook nieuwe barrières ontstaan. Zo is het
opleidingstraject verlengd en moet een business plan goedgekeurd
worden.
De makelaardij werd voor de MDW-operatie gekenmerkt door een
beschermde titel. Deze is afgeschaft. Iedereen kan nu de titel
makelaar gebruiken. Samen met de afschaffing van de beschermde titel
zijn er meerdere certificeringen geïntroduceerd. Omdat
makelaarsdiensten kenmerken hebben van ervaringsgoederen speelt deze
certificering een belangrijke rol. Daarnaast speelt ook de naam van de
brancheorganisatie NVM een belangrijke rol in deze markt. De NVM wordt
als een soort merknaam gezien waar consumenten veel belang aan
hechten. Ook verzorgt de NVM een aantal diensten die de leden een
voorsprong geven ten opzichte van makelaars die geen lid zijn.
Beide beleidstrajecten hebben er voor gezorgd dat bepaalde
toetredingsbarrières zijn verlaagd. Echter, het lijkt er op dat er
nieuwe toetredingsbarrières zijn ontstaan waardoor het effect op de
concurrentie mogelijk beperkt is. De toetredingsbarrières zijn soms
deels met goedkeuring van de overheid opgeworpen (langere
opleidingstraject) en deels door strategisch gedrag van marktpartijen
(exclusieve toegang tot informatie systeem en website).
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM