'Tweewielerwinkel van het jaar 2005'
Disclaimer
Fietsplus Apeldoorn verkozen tot de 'Tweewielerwinkel van het jaar 2005'
datum: 14-03-2005
Fietsplus Apeldoorn is uitgeroepen tot Tweewielerwinkel van het Jaar
2005. In DeFabrique in Utrecht ontvingen zij de wisselbeker.
De verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar is een initiatief van het
vakblad Tweewieler en wordt ieder jaar toegekend aan een winkel met
bijzondere kwaliteiten. De verkiezing wordt in nauwe samenwerking met
de BOVAG afdeling Tweewielerbedrijven georganiseerd. De onderscheiding
is bedoeld als kwaliteitsstimulans voor de hele Nederlandse
tweewielerhandel. De Tweewielerwinkel van het Jaar werd dit jaar voor
de achtste keer georganiseerd. In totaal waren vier winkeliers tot de
finale doorgedrongen. Dat waren:
- Bike Totaal Leo smit, Medemblik
- Fietsplus Apeldoorn, Apeldoorn
- Buitenhuis, hét complete fietsadres, Hoenderloo
- Decathlon ArenA, Amsterdam
Aan de hand van een Visual Quick Scan (visuele beoordeling van
exterieur, interieur, werkplaats, voorzieningen, inrichting,
verlichting, routing, etc.), een Marketing Audit (waarbij de
ondernemers ondervraagd worden over hun aanpak van allerlei
ondernemersaspecten), een controle van jaarrekeningen door een
onafhankelijke accountant en het bezoek van drie Mystery Shoppers is
bepaald wie uitgeroepen wordt tot 'Tweewielerwinkel van het Jaar
2005'.
De jury, bestaande uit twee retail-deskundigen (John Snijders van
SellMore en Floor Heijn) en twee branchekenners (Ferry Smith van de
ANWB, Stef Stock van de RAI Vereniging), heeft de finalisten bezocht.
Fietsplus Apeldoorn spande de kroon waar het lovende kritieken
betreft. Zes jaar geleden heeft deze winkel ook meegedongen naar de
titel Tweewielerwinkel van het Jaar. Sinds die tijd is een enorme
sprong voorwaarts gemaakt. De winkel komt heel erg professioneel en
uitnodigend over. De opbouw van de winkel kan echter evenwichtiger
door aan beide kanten de fietsen op een dynamische manier te
presenteren. Ook de routing verdient wat meer aandacht. Het lichtplan
is uitstekend. Duidelijk werd dat het beide ondernemers in hun keuze
voor Fietsplus vooral om de naam te doen is en niet om de formule. Met
hun sterke en consequente concept kunnen ze echter evengoed een eigen
formule opstarten, vindt de jury. Al met al een echte voorbeeldwinkel,
waar de kooplust wordt opgewekt door de professionele presentatie. Ook
de taakverdeling tussen beide ondernemers, de een financieel, de ander
meer commercieel gericht, verdient een pluim, aldus de jury.
De 'Tweewielerwinkel van het Jaar'-verkiezing werd eerder gewonnen
door Profile PRO Wim van Vliet uit Castricum (1998), Fietswereld
Dieren uit Dieren (1999), Jules de Corte uit Neerkant (2000), Bike
Totaal Jeremiasse uit Goes (2001), Bike Totaal Landewé uit Enschede
(2002), Hans Struijk Fietsen uit Den Haag (2003) en Bikes 4 You uit
Emmen (2004).
PROFIEL Fietsplus Apeldoorn
Laan van Westenenk 96
7336 AZ Apeldoorn
Tel. (055) 533 37 97
Fax. (055) 534 40 79
e-mail: info@fietsplusapeldoorn.nl
Internet: www.fietsplusapeldoorn.nl
Eigenaar: Karel van Vuuren, Gerwin Bomhof
Winkeloppervlakte: 1.000 m2
Werkplaatsoppervlakte: 80 m2
Magazijnoppervlakte: 220 m2
Aantal medewerkers: 5 fulltimers, 1 parttimer, 1 hulpkracht
Deelname aan deze verkiezing is voor Karel van Vuuren en Gerwin Bomhof
vooral ook een slimme manier om hun winkel goed op de kaart te van de
regio Apeldoorn te zetten. We zitten hier eigenlijk nog maar kort, dus
mensen zijn soms wel verbaasd dat we al zo snel in zon verkiezing
meedraaien, zegt Bomhof. We hebben bewust de media gezocht en die
hebben het nieuws mooi opgepikt met een foto. Dan valt het pas op hoe
goed die lokale kranten toch gelezen worden, want we hebben heel veel
reacties gekregen. Samen met de medewerkers van Fietsplus Apeldoorn
wordt er hard aan gewerkt om de puntjes op de i te zetten. Het is
natuurlijk een kwaliteitstempel, aldus Karel van Vuuren.
Toelichting
Zó wordt de Tweewielerwinkel van het Jaar gekozen
De eretitel Tweewielerwinkel van het Jaar 2005 is een initiatief van
het vakblad Tweewieler en wordt dit jaar opnieuw toegekend aan een
tweewielerwinkel met bijzondere kwaliteiten. De onderscheiding is
bedoeld als een kwaliteitsstimulans voor de hele Nederlandse
tweewielerhandel. De jury bestaat uit branchekenners, externe
retail-deskundigen, een onafhankelijke accountant en drie Mystery
Shoppers. Zij kiezen gezamenlijk de Tweewielerwinkel van het Jaar
2005.
Het voornaamste criterium waarop beoordeeld wordt is de wijze waarop
de tweewielerwinkel zich onderscheidt van de concurrentie. Daarnaast
is het erg belangrijk hoe marktgericht de ondernemer bezig is en hoe
hij die beleidslijn met argumenten kan onderbouwen.
Tijdens de rondgang van de juryteams wordt op de volgende criteria
gelet:
· assortimentopbouw / collectiebeleid
· presentatie / inrichting
· personeelsbeleid / organisatiebeleid
· servicebeleid
· reclamebeleid (advertenties, folders, displays, acties, etc.)
· communicatiebeleid (richting personeel, richting leveranciers).
1e Ronde
Aan de hand van de inschrijfformulieren worden tien zaken genomineerd.
Er zijn twee juryteams, die ieder vijf genomineerde zaken bezoeken.
Zij selecteren twee zaken die door gaan naar de volgende ronde.
2e Ronde
De juryteams verwisselen in de 2e ronde van categorie en bezoeken
ieder twee genomineerde ondernemers. Aan de hand van uitvoerige
interviews wordt de ondernemer ondervraagd over zijn beleid en vooral
de motivatie daarvan. Bovendien worden de finalisten bezocht door een
aantal Mystery Shoppers.
Een onafhankelijke accountant vraagt de jaarrekeningen van de vier
finalisten op en licht die ondernemingen op bedrijfseconomische
aspecten door.
Het oordeel van de Jury Teams, de Mystery Shoppers en de accountant
bepalen gezamenlijk welke winkel uitgeroepen wordt tot
Tweewielerwinkel van het Jaar 2005. Indien de uitslag geleid heeft tot
een gedeelde eerste plaats, is het oordeel van de Mystery Shoppers van
doorslaggevend belang, omdat die zich onaangekondigd als klant in de
winkels gemanifesteerd heeft.
De jury is samengesteld uit een aantal mensen, die ieder vanuit hun
eigen vakgebied hun inbreng in de beoordeling van de deelnemende
winkels hebben en die elkaar in uitstekend kunnen aanvullen. Dit jaar
bestond de jury uit:
- Ferry Smith ANWB - Stef Stock RAI Vereniging - John Snijders Sell More - Floor Heijn Retailstrateeg - Hans van de Pas Ernst & Young (accountant) - 3 Mystery Shoppers