Goede klantwaardering voor openbaar vervoer in Limburg
Klanten van het busvervoer in Limburg waarderen dit vervoer met een
7,4. Landelijk ligt het waarderingscijfer voor vervoer per bus, tram
of metro op 7,2. Ook de waardering voor veiligheid ligt in Limburg
iets hoger dan het landelijk gemiddelde. Gedeputeerde Vestjens
verwacht dat in de toekomst de waardering nog hoger kan worden. Wij
willen in de toekomst alle openbaar vervoer in Limburg in één hand
onderbrengen. Daarmee wordt het vervoer beter op elkaar afgestemd. En
daarmee voor de klanten aantrekkelijker.
Sinds 2001 wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat een landelijk onderzoek gehouden naar de mening van
reizigers over het openbaar (stads- en streek) vervoer, de zogenoemde
OV-klantenbarometer. In het najaar van 2004 zijn in een periode van
ongeveer 6 weken landelijk bijna 100.000 reizigers geënquêteerd.
Reizigers geven rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun
reis te maken hebben. Deze aspecten lopen uiteen van de kans op een
zitplaats tot de sociale veiligheid. Het onderzoek, dat in november is
gehouden onder bus-, tram- en metropassagiers, heeft in Limburg alleen
betrekking op het openbaar vervoer per bus.
Voor Limburg komt het algemeen klantenoordeel uit op 7,4, landelijk
ligt dit op 7,2.
De scores voor de verschillende gebieden in Limburg zijn:
Noord- en Midden-Limburg - 7,3
Zuid-Limburg - 7,4
Stadsdienst Maastricht - 7,4.
Ranglijst
In de onderzoeksmethodiek zijn met ingang van 2004 een aantal
wijzigingen doorgevoerd. Hierdoor levert de OV-klantenbarometer
waarderingscijfers op die de werkelijkheid beter weergeven dan in het
verleden het geval was. Nadeel is dat de waarderingscijfers van 2004
en voorgaande jaren hierdoor niet zonder meer met elkaar kunnen worden
vergeleken.
Toch kan worden geconcludeerd dat de prestaties in Limburg in
vergelijking met andere gebieden in Nederland zijn verbeterd. Dit
blijkt uit de positie op de ranglijst van de onderzoekgebieden bij
vergelijking met 2003.
Noord- en Midden-Limburg nam in 2003 de 52e plaats in op de ranglijst
en steeg in 2004 naar plaats 40. Zuid-Limburg klom van een 24e plaats
in 2003 naar een 12e plaats in 2004. De stadsdienst Maastricht
bereikte in 2004 de 13e plaats (in 2003 de 29e).
Vergelijking met soortgelijke gebieden
Bij een vergelijking tussen soortgelijke gebieden vallen Noord- en
Midden-Limburg en Zuid-Limburg in de OV-klantenbarometer onder de
categorie Streekdienst overige gebieden. In deze categorie neemt
Zuid-Limburg een gedeelde 3e plaats in. Noord- en Midden-Limburg bezet
een gedeelde 5e plaats. Deze categorie omvat 34 gebieden.
De stadsdienst Maastricht wordt tot de categorie Stadsdienst overige
steden gerekend. Dit is de categorie zonder de vier grote steden
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In deze categorie, waartoe
17 steden behoren, neemt Maastricht een gedeelde 5e plaats in.
Waardering veiligheid
Noord- en Midden-Limburg scoort 7,8 en Zuid-Limburg 7,9 voor sociale
veiligheid algemeen. Deze waardering is hoger dan c.q. het landelijk
gemiddelde (7,6). De stadsdienst Maastricht scoort voor sociale
veiligheid 7,7.
Verbeterpunten
De OV-klantenbarometer geeft ook aan dat de reiziger het openbaar
vervoer een onvoldoende geeft op het gebied van informatievoorziening
(met name bij vertragingen) en de prijsstelling. Het beeld in Limburg
wijkt hierin niet af van het landelijke beeld.
Optimale informatievoorziening zal worden opgenomen in het programma
van eisen voor de nieuwe aanbesteding.
14-3-2005 16:27