de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk
AFP 2005-131 M
Onderwerp
Reductie administratieve lasten bedrijfsleven 2003-2007
Deze brief bevat een vervolgrapportage met betrekking tot de doelstelling uit het Hoofdlijnenakkoord over
het verminderen van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven. In deze rapportage wordt ingegaan op
de in deze kabinetsperiode te bereiken reductie op de beleidsterreinen van het ministerie van Financiën.
Daarbij wordt in de eerste plaats uitgegaan van de reductie zoals die valt te voorzien naar de stand van 1
januari 2005. Het plafond voor de onder het ministerie van Financiën ressorterende beleidsterreinen is
vastgesteld op ? 3385 mln. In deze brief wordt onder meer ingegaan op de aanvullende maatregelen die genomen
zullen worden om de administratieve lasten blijvend tot aan dit plafond terug te brengen.
Inleiding
Aan deze vervolgrapportage op het terrein van Financiën zijn voorafgegaan een brief van 8 april 2004
(kamerstuk 29 515, nr. 5) en twee rapportages in de begrotingscyclus (kamerstukken 29 540, nr. 20, par.
5.2.8 en 29 800, nr. 2, par. 2.2.3). Ook het jaarverslag IXB 2004 zal een paragraaf over administratieve
lasten bevatten waarin verslag zal worden gedaan van de in 2004 gerealiseerde administratieve lasten
reductie. Uitgaande van de realisatiecijfers over 2003 en 2004 en de wetswijzigingen die al in werking zijn
getreden per 1-1-2005 wordt hierna eerst een totaalbeeld gegeven van de reductievoorstellen die naar
verwachting in deze kabinetsperiode kunnen worden gerealiseerd. Daarbij zijn deze reducties gesaldeerd met
gerealiseerde en te verwachten toenames zodat een netto beeld resteert.
Netto reductiebeeld 2003-2007 (bedragen in ? miljoen)
Nulmeting 31-12-2002 4325 100%
Totaal reducties
en toenames 2003-2007 94021,7%
Beleidsterrein Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 124 2,9%
Beleidsterrein Loonheffing en afdrachtvermindering 267 6,2%
Beleidsterrein Omzetbelasting 274 6,3%
Beleidsterrein Douane en accijnzen 38 0,9%
Beleidsterrein Algemene en bijzondere fiscale wetten 37 0,9%
Beleidsterrein Gedragstoezicht 78 1,8%
Beleidsterrein Prudentieel toezicht 46 1,1%
Beleidsterrein Integriteitstoezicht 10 0,2%
Beleidsterrein Wet financiële betrekkingen in het buitenland 65 1,5%
In de navolgende tabel wordt de verdeling van de realisatie/planning over de jaren 2003 t/m 2007
weergegeven. Op de eerste regel wordt de planning ten tijde van IXB 2005/miljoenennota 2005 weergegeven,
daaronder de verdeling van bovenstaande 21,7% over de jaren 2003 t/m 2007. Duidelijk is dat het zwaartepunt
van de realisatie/planning ook na het oplopen van het reductiepercentage van 12,4 naar 21,7 is blijven
liggen op de jaren 2003 t/m 2005.
Realisatie en planning over de jaren 2003-2007
2003 2004 2005 2006 2007
Planning IXB 2005/ miljoenennota 2005 3,0%2,35% 3,9%2,85% 0,3%
Realisatie en planning per 1-1-2005 3,0% 6,2% 2,7% 4,4% 1,1%
(realisatie)
4,3%
(planning)
Internationale regelgeving
In de eerdergenoemde brief van 8 april hebben wij een overzicht van de herkomst regelgeving opgenomen (A-,
B- en C-categorie). Administratieve lasten uit de A-categorie komen voort uit internationale (vooral
Europese) regelgeving die onverkort moet worden opgenomen in de nationale regelgeving (lees: implementatie
van richtlijnen zonder nationale beleidsvrijheid). Administratieve lasten uit de B-categorie vloeien voort
uit Europese regelgeving maar de invulling van de verplichtingen wordt overgelaten aan de nationale
wetgever. Administratieve lasten uit de C-categorie berusten alleen op Nederlandse wetgeving. In
onderstaande tabel is de herkomst van de reducties en toenames van netto ? 940 mln. afgezet tegen de
totaalcijfers van de nulmeting.
Overzicht herkomst regelgeving
A-categorieB-categorieC-categorie
Nulmeting fiscaal 37% 9% 54%
financiële markten31% 39% 30%
Totaal 27% 9% 64%
Gerealiseerde en geplande maatregelen per 1-1-2005fiscaal 31% 11% 58%
financiële markten-5% 46% 59%
Totaal 24% 18% 58%
Gemengde commisies
De Gemengde commissies op de beleidsterreinen fiscaal en financiële markten waren in de afgelopen periode
betrokken bij de afronding van de nulmetingen en het formuleren en beoordelen van aanvullende
reductiemaatregelen. Op fiscaal terrein zal de Commissie Van Lunteren in 2005 participeren in het project
loonbegrip en loonadministratie waarin ook de problematiek van de kleine dienstbetrekkingen aan de orde zal
komen. In de werkgroepen gedrags-, prudentieel- en integriteitstoezicht van de Gemengde Commissie financiële
markten zijn in 2004 op basis van de nulmeting aanvullende reductievoorstellen ontwikkeld en ter advisering
aan de Gemengde Commissie voorgelegd. De reductievoorstellen die vervolgens door de Gemengde Commissie zijn
geadviseerd, worden door alle betrokken partijen zowel wenselijk als haalbaar geacht.
ICT
Veel van de voorstellen op het terrein van Financiën zijn in meerdere of mindere mate ICT gerelateerd.
Genoemd kunnen worden Walvis/Sub, elektronisch aangeven voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting
en omzetbelasting, elektronisch factureren en het via internet verstrekken van de Financiële Bijsluiter. Er
zijn voorts verschillende acties gaande om verder te komen op ICT gerelateerd terrein, bijv. via XBRL
(eXtensible Business Reporting Language) en internet. Als deze acties zich concretiseren, zal nader in kaart
worden gebracht welke effecten daarvan te verwachten zijn voor de administratieve lasten. Tot die tijd wordt
de te verwachten reductie op PM gesteld. Voorts zijn nog van belang het programma ICT & Administratieve
Lastenverlichting en de daarin ontwikkelde voorzieningen (onder meer de Overheidstransactiepoort (OTP)).
Aanvullende reducties en toenames
Op fiscaal terrein zullen in de jaren 2005 t/m 2007 door belastingplannen en andere wetgevingsprojecten naar
verwachting nog veel voorstellen worden ingevoerd die nog niet in het beeld zijn verwerkt. Het is namelijk
nog niet goed te schatten welke reducties of toenames van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven
daarbij zullen optreden. Eerder hebben wij gewezen op maatregelen in het vervolg op de
discussie over de aanpak van vrijplaatsen. Dergelijke maatregelen kunnen tot een toename van administratieve
lasten leiden. Pas als de concrete maatregelen verder zijn uitgewerkt, kan de daarmee
samenhangende precieze toename van AL worden berekend.
Voor 2005 is een groot wetgevend project voorzien waarbij allerlei administratieve verplichtingen
verschuiven van andere departementen naar de douanewetgeving van Financiën. Per saldo is dit voor de hele
overheid in beginsel AL-neutraal maar er kunnen ook positieve of negatieve effecten voor de administratieve
lasten optreden. Op BTW-terrein loopt een benchmarkonderzoek met een aantal Europese landen. Verder worden
de EU-initiatieven (mede onder het Nederlands voorzitterschap in 2004) met betrekking tot introductie van de
one-stop-shop-gedachte bij de BTW en wijziging van de horizontale accijnsrichtlijn van harte ondersteund.
Het project verdere vereenvoudiging van de administratieve lasten van het loonbegrip voor de loonheffing en
de werknemersverzekeringen (vereenvoudiging loondomein) loopt nog tot medio 2005. Het gaat in dit onderzoek
van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid vooral om administratieve lasten die gepaard gaan met:
· het loonbegrip (te onderzoeken mogelijkheden zijn: opschoning vrijstellingenregime, verdere reductie
discoördinatiepunten fiscaal loon/ SV-loon, vereenvoudiging bijzondere vergoedingen/ beloningensystematiek
en de heffingssystematiek daarvan, uitbreiding collectieve heffing werkgevers, vereenvoudiging
tariefstructuur)
· de loonadministratie (te onderzoeken mogelijkheden zijn: vermindering algemene berichten, o.a.
aangifte, de jaaropgaaf, LB verklaring, meer elektronische verstrekking i.p.v. schriftelijk en minder
dubbele uitvraag van gegevens; vereenvoudiging boekingsvoorschriften).
Binnen het project zal nadrukkelijk aandacht worden geschonken aan de problematiek rondom bijbaantjes van
studenten en vakantiewerkers.
Justitie en Financiën participeren samen in het interdepartementale Nederlandse Taxonomie Project (NTP).
Het NTP produceert een gegevensmodel voor de uitvraag van financiële gegevens door de centrale overheid bij
het bedrijfsleven. Dit model faciliteert zowel interne rapportages binnen bedrijven als ook externe
rapportages (jaarrekeningen, statistiekopgaven en belastingaangiften).Met de introductie van dit model
(taxonomie) kan een substantiële administratieve lastenvermindering worden bereikt. Deze vermindering wordt
gerealiseerd doordat ondernemers minder tijd kwijt zijn voor het verzamelen van informatie uit hun
administratieve systemen.
In de taxonomie wordt de precieze betekenis vastgelegd van begrippen die door de Belastingdienst, de Kamers
van Koophandel en het CBS worden gebruikt. Ook worden de onderlinge verhoudingen tussen die begrippen
gedefinieerd. Bij de definiëring wordt aangesloten bij internationaal gehanteerde begrippen (International
Financial Reporting Standards, IFRS). De eerste versie van de taxonomie is in februari 2005 gereed gekomen.
Streven is om eind 2005 een stabiele versie van de taxonomie gereed te hebben.
In het kader van het NTP/XBRL-project wordt samen met Justitie de mogelijkheid voor ondernemers uitgewerkt
om te volstaan met de fiscale jaarrekening voor zowel fiscale als commerciële doeleinden. Gevolg hiervan zal
zijn dat in een groot aantal gevallen de fiscale jaarrekening eveneens als commerciële jaarrekening kan
worden gebruikt. In totaal (Justitie en Financiën) wordt hierdoor een reductie van ? 400 mln. gerealiseerd
doordat bedrijven geen separate commerciële jaarrekening meer behoeven te maken. In het fiscale domein leidt
dit tot een AL-reductie van ? 75 mln.
Overige interdepartementale trajecten
Met betrekking tot de overige interdepartementale trajecten kan nog het volgende worden opgemerkt. Financiën
participeert in de taskforce modelbedrijven. In 2004 zijn 6 sectoren (uitzendbranche,
podiumkunsten, metaal, chemie, ziekenhuizen en glastuinbouw) onder de loep genomen. Een deel van de
gesignaleerde knelpunten is al opgepakt in het lopende reductietraject. Daarnaast zal Financiën
een verdere analyse op de knelpunten uitvoeren met het oog op reductiemogelijkheden en het wegnemen van
irritatiepunten.
Verder informeert Financiën de Tweede Kamer in het voorjaar over de follow up van de evaluatie van de
artiesten- en sportersregeling. De inzet is de regeling te vereenvoudigen en in de brief zal worden
aangegeven hoe dat gaat plaatsvinden.
EZ heeft al eerder met het MKB besproken de uitvoeringsproblematiek voor het kleinbedrijf ter hand te nemen.
De Taskforce Vereenvoudiging Vergunningen ontwikkelt voorstellen voor vereenvoudiging van
vergunningen om onder meer de AL daarvan te verminderen. Financiën zal ook deze voorstellen bezien op
reductiemogelijkheden.
Risicoanalyse
Voor Financiën is het project Walvis/ Sub in de rijksbrede risicoanalyse betrokken. Daarbij is gebleken dat
dit grote project op schema ligt. Ook de projectmatige aanpak van de uitbreiding van het elektronisch
factureren ligt op schema. Belangrijk is voorts dat op dit moment een vrij klein deel van de
reductievoorstellen van Financiën op 2007 geboekt staat, dat geeft enig soulaas voor het tijdig opvangen van
eventuele tegenvallers in de tijd.
Effecten voor ondernemers
De betrokkenheid van gemengde commissies en het bedrijfsleven zelf bij het bedenken en realiseren van
reducties staat borg voor een afstemming op de praktijk van de ondernemers die de administratieve lasten
ondervinden. Ook de mogelijkheid tot het melden van klachten en suggesties heeft de functie dat zo dicht
mogelijk bij de dagelijkse praktijk wordt aangesloten. Bij de huidige stand van realisatie van de
voorstellen moet daarbij nog wel de volgende kanttekening worden geplaatst. De reducties administratieve
lasten sluiten op dit moment nog niet altijd aan bij de beleving van de ondernemers. Daarvoor zijn
verschillende oorzaken. De reductievoorstellen worden bijvoorbeeld geboekt conform de datum van
inwerkingtreding van het wetsvoorstel. De impact van bepaalde voorstellen wordt dan soms later gevoeld zoals
bij het verplichte elektronisch aangeven (inwerkingtreding 1-1-2004, feitelijk aangeven in 2005).
Ondernemers worden voorts in een aantal gevallen geconfronteerd met investeringen ter vermindering van
administratieve lasten. Meestal gaat het hierbij om bedrijfseigen investeringen. Voorzover sprake is van
administratieve lasten kan het optische probleem hierbij zijn dat investeringen via afschrijving in de
verlies- en winstrekening c.q. in het reductiebeeld worden verwerkt. Ook de doorwerking van reducties in de
dienstverlenende sector komt om dezelfde reden in veel gevallen pas met enige vertraging in de rekeningen
voor de ondernemers terecht.
De Minister van Financiën, De
Staatssecretaris van Financiën,
Drs. G. Zalm Mr.
Drs. J. Wijn
Bijlage: overzicht maatregelen2003-2007
Overzicht van alle (voor een deel al gerealiseerde) reductieplannen en alle (voor een deel gerealiseerde)
verzwaringen.
OVERZICHT VERMINDERINGEN EN VERZWARINGEN ADMINISTRATIEVE LASTEN
Effect vermindering voor Maatregel Realisatie-jaarVermin- Verzwa-ringen
ondernemer deringen
in mln.? in mln.?
Algemeen
Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting
Afschaffen eis Via Belastingplan 2003, Wijziging van de 2003 21,5
accountantsverklaring voor de inkomstenbelasting en de
willekeurige afschrijving en vennootschapsbelasting
de milieu-investeringsaftrek,
vervallen afgifte
fietsverklaring en vervallen
controle fietsgedrag
Elektronische winstaangifte Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 25,0
door ondernemer in plaats van inkomstenbelasting en de
papieren aangifte vennootschapsbelasting
Vervallen scholingsaftrek en Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 3,2
aflopen pakket inkomstenbelasting en de
filmmaatregelen vennootschapsbelasting
Commerciële activiteiten Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 2,95
pensioenfondsen, Europese NV, inkomstenbelasting en de
beperken aftrekbaarheid vennootschapsbelasting
kosten punitieve sancties,
Vpb-plicht
woningbouwcorporaties
Vervallen van de tijdelijke Via Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 2,65
verhoging van de algemene inkomstenbelasting en de
heffingskorting, vervallen vennootschapsbelasting;
willekeurige afschrijving
arboinvesteringen, minder Verdrag met Duitsland
aangiften
grensoverschrijdende Wetsvoorstel vervallen
bedrijventerreinen, vervallen concernfinancieringsregeling
concernfinancieringsregeling
Gebruik van de fiscale In samenwerking met Justitie 2006 75,0
jaarrekening voor fiscale en
commerciële doeleinden
Loonheffing en afdrachtvermindering
Afschaffen Via Belastingplan 2003, Wijziging van de 2003 50,8
afdrachtverminderingen, loonbelasting en de Wet vermindering
afschaffen premiesparen, afdracht loonbelasting en premie voor de
afschaffen feestdagenregeling volksverzekeringen
(gedeeltelijk heringevoerd
m.i.v. 2004)
Vereenvoudiging regeling Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 3,65
producten eigen bedrijf en loonbelasting en de Wet vermindering
vervallen afdracht loonbelasting en premie voor de
afdrachtvermindering scholing volksverzekeringen
non-profit
Vereenvoudiging behandeling Via Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 25,0
woon-werkverkeer loonbelasting en de Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premie voor de
volksverzekeringen
Amendement kerstpakketten Bij Belastingplan 2004 2004 12,0
Correctie vervallen Belastingplan 2004, Wijziging van de 2004 2,7
afdrachtvermindering lage loonbelasting en de Wet vermindering
lonen afdracht loonbelasting en premie voor de
volksverzekeringen
Wegvallen werkgeverslasten Wet kinderopvang 2004 18,3
door afschaffing
afdrachtvermindering
kinderopvang en
vereenvoudiging
loonadministratie
Vervallen afdrachtverminderng Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 1,25
ARBO non profit, vervallen PC loonbelasting en de Wet vermindering
privéregeling, wijziging afdracht loonbelasting en premie voor de
werknemersbegrip voor in het volksverzekeringen
buitenland wonende werknemers
Afschaffen dubbel spaarloon Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 5,9
loonbelasting en de Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premie voor de
volksverzekeringen
Autokostenfictie in de Belastingplan 2005, Wijziging van de 2005 6,0
loonbelasting loonbelasting en de Wet vermindering
afdracht loonbelasting en premie voor de
volksverzekeringen
Uniformering loonbegrip Wet Walvis en Aansluitingswet WALVIS 2005 120,0
Samenvoeging heffing Wetsvoorstel Financiering sociale 2006 80,0
loonbelasting en premies voor verzekeringen
de werknemersverzekeringen
(SUB)
Aanpassing regelingen en Wetsvoorstel VUT/prépensioen/levensloop 2006 7,35
introductie heffingskorting
in levensloopregeling
Minder aangiften loonheffing Wijziging Wet op de loonbelasting 1964 2005 2
door vermindering van het
aantal inhoudingsplichtigen
(via de fiscale eenheid)
Omzetbelasting
Vervallen belastingafdracht Implementatie richtlijn e-commerce 2003 16,0 0,25
voor elektronische diensten (omzetbelasting)
naar derde-landen en toestaan
elektronische aangifte
Verruiming regeling fiets Aanpassing Besluit uitsluiting aftrek
werknemer omzetbelasting 1968
Vermindering van het aantal Maandaangiften naar kwartaalaangiften en 2004 14,0
aangiften kwartaalaangiften naar jaaraangiften
Invoering verplichte Belastingplan 2004, omzetbelasting 2004 25,0
elektronische aangifte
omzetbelasting
Invoering van de mogelijkheid Implementatie richtlijn facturering 2004 133,0 12,9
van elektronische facturering
Uitbreiding elektronische Toepassing art. 35b, tweede lid, 2005 97,3
facturering onderdeel c, van de Wet OB 1968
Uitbreiding periodieke Belastingplan 2006, omzetbelasting 2006 1,7
facturering door het laten
vallen van de eis van
gelijksoortigheid
Douane en accijnzen
Vervallen bepaalde Belastingplan 2003, overige fiscale 2003 2,1
bunkerverklaringen bij wetten
accijns, aanscherping
stimulering
warmtekrachtkoppeling en
afschaffen verplichte
procesvertegenwoordiging
Verplichte toepassing New Verordening 2787/2000; wijziging CDW 2004 10,0
computerized transit system
(NCTS)
Vervallen Belastingplan 2004, overige fiscale 2004 1,9
stimuleringsregeling wetten
laagzwavelige brandstof en
omzetting brandstofbelasting
in tariefmaatregel
Vereenvoudiging Wijziging van het Douanebesluit en de 2005 28,5
douaneprocedures door het Douaneregeling
gebruik van elektronische
gegevensuitwisseling en het
vervallen van verklaringen en
invoering vrije zone Schiphol
Accijns op kerosine Belastingplan 2005, overige fiscale 2005 0,75
wetten
Invoeren van de mogelijkheid Wijziging van de Wet op de accijns en 2005 0,65
van weekaangifte accijnzen van enkele andere wetten
Algemene en bijzondere fiscale wetten
Afschaffen vrijstelling Belastingplan 2003, overige fiscale 2003 0,1
overdrachtsbelasting wetten
woningcorporaties
Vereenvoudigingen Wet Wetsvoorstel verbetervoorstellen WOZ 2005 6,4
waardering onroerende zaken
(WOZ)
Vereenvoudigingen Wijzigingen Algemene wet inzake 2006 4,4
inningsproces, jaaraangiftes rijksbelastingen en Invorderingswet en
met voorlopige betalingen en herziening WBM
stroomlijning procedures van
de Wet belastingen op
milieugrondslag (WBM)
Versnellen van procedures en Restant uitvoeringsmaatregelen 2007 10,0
vereenvoudiging van Kamerstukken II, 2001-2002, 28346 *
formulieren
Inkomstenbelastingaangiften Wijziging uitvoeringspraktijk via 2007 10,0
aanbieden in aangepaste vorm proefopstelling successiememorie via
ten behoeve van F-biljet
verplichtingen in het kader
van het successierecht
Successieaangiften aanbieden Wijziging uitvoeringspraktijk via 2007 2,0
in aangepaste vorm ten proefopstelling conserverende aanslag
behoeve van conserverende (Successiewet)
aanslag in het kader van het
successierecht
Invoeren wettelijke regeling Wijziging van de Wet op de accijns en 2005 0,15
tegenbewijs BPM van enkele andere wetten
Teruggaaf BPM aan ondernemers Belastingplan 2005, BPM 2005 2,5
Uitstelfaciliteit bij Belastingplan 2005, algemene wetten 2005 0,1
bedrijfsovername
Opheffen Wijziging motorrijtuigen-belasting voor 2006 1,0
uitzonderingssituatie autobussen
motorrijtuigenbelasting door
invoering
houderschapsbelasting voor
bedrijven die autobussen
exploiteren
Dividendbelasting
Vervallen verplichte Vervallen verplichting in artikel 9, 2006 1,3
uitreiking dividendnota?s eerste lid, van de Wet op de
voor instellingen die dividendbelasting 1965
dividend uitkeren
Financiële instellingen
Gedragstoezicht
Afschaffen verplichte Amvb Wet toezicht effectenverkeer 2003 2,7
aanbieding
biedingsbericht/uitbreiding
art.10 vrijstellingsregeling
Wte
Beperken frequentie en Toezichtpraktijk Wet toezicht 2004 13,7
mogelijke aanpassingen van effectenverkeer
het bijdragemodel (self
assessment) voor
effecteninstellingen
Verkorting van de Regels Novaa 2005 1,6
bewaarplicht accountants van
10 naar 5 jaar
Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 71,7
financiële dienstverlening
Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 1,5
toezicht op accountants
Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2005 0,3
marktmisbruik
Elektronische inwinning van Toezichtpraktijk Wet toezicht 2005 1,4
inlichtingen effectenverkeer
Vereenvoudiging Amvb Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 4,0
vergunningaanvraag voor
beleggingsinstellingen
Bundelen informatiestromen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,5
beleggingsinstellingen aan de
toezichthouder
Elektronische inwinning van Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,5
inlichtingen
Minder tijd nodig voor Amvb Financiële Bijsluiter 2005 56,4
opstellen en beschikbaar
stellen Financiële Bijsluiter
Beperken aantal insiders in Amvb en nadere regelgeving Wet op het 2006 5,5
complianceregeling Wte financieel toezicht
Beperken frequentie meldingen Amvb Wet toezicht effectenverkeer 2006 2,7
beurstransacties
Informatie Besluit Amvb Wet financiële dienstverlening 2006 2,7
Kredietaanbiedingen
elektronisch beschikbaar
stellen
Extra rapportages Nieuwe regelgeving gedragstoezicht: Wet 2006 0,3
financiële jaarverslaggeving
Minder vaak verplichte Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 1
verklaring accountant bij
wijziging inhoud prospectus
Invoeren Wmz 2004 Wet melding zeggenschap 2005 0,3
Accountantstoets op Wet op het consumentenkrediet 2006 0,8
rapportageverplichtingen
(artikel 25) schrappen
Prospectussen elektronisch Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 0,8
beschikbaar stellen
Bekendmaking intrinsieke Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 1,1
waarde via internet
Beschikbaar stellen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2005 2,8
jaarrekening e.d. via
internet
Aanleveren gegevens via Wet toezicht effectenverkeer 2006 0,3
extranet AFM
Elektronisch aanleveren Wet toezicht effectenverkeer 2006 0,3
gegevens
Afschaffen doorlopende Wet toezicht effectenverkeer 2006 8,2
verplichting
buitenbeursinstellingen
Prudentieel toezicht
Minder beleggingsinstellingen Wet toezicht beleggingsinstellingen 2003 11,8
die moeten rapporteren
Implementatie Solvency I Wet toezicht verzekeringsbedrijf 2003 0,2
Vereenvoudiging stelsel Wet toezicht kredietwezen/Wet toezicht 2004 0,5
verklaringen van geen bezwaar verzekeringsbedrijf/Wet toezicht
Wtk/Wtv/Wtn/Wte natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf/Wet
toezicht effectenverkeer
Afschaffen verklaring inzake Wet toezicht effectenverkeer 2004 0,2
EGI-heffing
Nationale samenwerking Huidige toezichtwetten 2004 0,2
toezichthouders
Laten vallen van de Wet toezicht kredietwezen/Wet toezicht 2005 0,3
verplichting om de verzekeringsbedrijf/Wet toezicht
tariefgrondslag van een nieuw natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf
levenproduct door te geven
Wtv/Wtn
Vervallen plicht doorgeven Vrijstellingsregeling Wet toezicht 2006 0,1
wijziging van kredietwezen
registratiegegevens
Geen dubbele Betrouwbaarheidstoetsing 2006 0,1
betrouwbaarheidstoetsing
vvgb-plichtige die ook
bestuurder is van
vergunningplichtige
financiële onderneming
Verlichten van de regels bij Wet toezicht verzekeringsbedrijf/Wet 2006 0,3
fusies en toezicht
portefeuilleoveroverdrachten natura-uitvaart-verzekerings-bedrijf
verzekeraars
Terughoudend zijn met nieuwe Toezichtpraktijk Wet toezicht 2006 17,6
rapportages en wijzigingen in kredietwezen
rapportages voor
kredietinstellingen
Verminderen aantal Amvb Wet op het financieel toezicht 2005 11,7
rapportages voor
kredietinstellingen
Ontwikkelen van nieuw, op Toezichtpraktijk Wet toezicht 2007 2,6
internet gebaseerd kredietwezen
rapportage-tool voor
kredietinstellingen
Verbeteren software, Toezichtpraktijk Wet toezicht 2005 1,2
elektronische handtekening verzekeringsbedrijf en Wet toezicht
voor assurantiemaatschappijen natura-uitvaartverzekeringsbedrijf.
Integriteitstoezicht
Inperken gebruik watchlist Sanctiewet 2003 2,0
DNB-tools voor financiële Toezichtpraktijk Wet inzake de 2003 1,2
rapportageverplichtingen geldtransactiekantoren
geldtransactiekantoren
Uitbreiding Wet identificatie bij dienstverlening 2003 15,9
identificatieplicht
juridische beroepsgroepen
Elektronische sanctielijst Sanctiewet 2004 0,5
Vereenvoudiging/verbetering Betrouwbaarheidstoetsing 2004 0,3
betrouwbaarheidstoetsing
Extra rapportages als gevolg Wet toezicht trustkantoren 2004 5
van nieuwe regelgeving
Nieuwe regelgeving Integriteit Amvb 2004 0,5
Vrijstelling Wid voor Wet identificatie bij dienstverlening 2004 2
advocaten/notarissen
Vrijstelling Wid voor Wet identificatie bij dienstverlening 2004 1
accountants/trustkantoren
Alleen apert ongebruikelijke/ Wet melding ongebruikelijke transacties 2005 21,1
verdachte transacties melden
Duidelijkheid over de wijze Wet identificatie bij dienstverlening 2005 0,1
waarop buitenlandse
rechtspersonen
geïdentificeerd moeten worden
Risicogebaseerde monitoring Sanctiewet 2005 1
internationale betalingen
Banken (en eventueel andere Wet identificatie bij dienstverlening 2005 0,3
dienstaanbieders) aansluiten
op NAW (naam, adres en
woonplaats)-administratie Wid
Verminderen kring van te Huidige toezichtwetten 2005 0,7
toetsen personen in het kader
van betrouwbaarheidstoetsing
(bezien aan de hand van
risico-analyse door
toezichthouders en
marktpartijen)
Versoepelen identificatie- en Wet identificatie bij dienstverlening 2006 4
verificatieplicht bij
dienstverlening
Rationalisatie Wet inzake geldtransactiekantoren 2006 0,2
geldtransactiekantoren Wgt
Nieuwe regelgeving 3e witwasrichtlijn 2006 3
Financiële betrekkingen in het buitenland
Minder tijd nodig voor Nieuw rapportagekader DNB voor Wfbb en 2003 37,7
rapportages voor de Wet wijziging verdeling
financiële betrekkingen verantwoordelijk-heden tussen DNB en CBS
buitenland (Wfbb)
Nacalculatie verdeling Nieuw rapportagekader DNB voor Wfbb en 2004 27,7
verantwoordelijkheden tussen wijziging verdeling
DNB en nieuw rapportagekader verantwoordelijk-heden tussen DNB en CBS
DNB 2003
---
Onderdeel van de reductie op het beleidsterrein inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting ad ? 124
mln.
De reductie op de financiële bijsluiter zal vermoedelijk hoger worden zoals blijkt uit de nota van
toelichting bij het Besluit financiële dienstverlening hetgeen is voorgehangen bij de TK bij brief van 4
februari 2005 (TK, 2004?05, 29 507, nr. 28).
Ministerie van Financiën