Heliview Marketingservices
Doelstellingen met outsourcing slechts beperkt gehaald
14-03-2005
30% van alle huidige outsourcing deals is tot stand gekomen met
kostenreductie als belangrijkste doelstelling. Verder blijken het
flexibiliseren van personeels- en operationele kosten en meer
focus op de 'core business' belangrijke motieven. Momenteel zijn
veel organisaties ontevreden met de mate waarin de doelstellingen
met outsourcing daadwerkelijk worden bereikt. Gemiddeld wordt
bijvoorbeeld een 5,6 als rapportcijfer gegeven voor de mate waarin
het ICT proces beter stuurbaar is geworden. Dit blijkt uit een
onderzoek naar outsourcing van marktonderzoekbureau Heliview te
Breda.
De realisatie van belangrijke doelstellingen als kostenreductie en
verbetering van de continuïteit van de organisatie staat dus onder
druk. 57% van de onderzochte organisaties geeft een 6 of lager
voor de mate waarin kosten werkelijk zijn gereduceerd. Ook over
ICT dienstverleners zijn veel 'klanten' beperkt tevreden. Vooral
deze 'fit' van de core business van ICT dienstverlener met
outsourcing blijkt vaak een issue.
Het merendeel van de huidige outsourcing trajecten vindt plaats op
het vlak van IT outsourcing (ITO). Business process outsourcing
(BPO) krijgt meer aandacht, maar gebeurt nog in minder dan 10% van
alle outsourcing deals. Blijkbaar zijn organisaties nog huiverig
voor het zetten van vervolgstappen, mede omdat doelstellingen nu
al nauwelijks worden gerealiseerd. Binnen outsourcing trajecten
zijn vooral verantwoordelijkheden en rollen op managementniveau
niet optimaal duidelijk. De onderzochte organisaties geven aan dat
finance managers meer betrokken moeten zijn dan in de huidige
situatie. Ook zijn tijdens het operationele outsourcing proces
managers vanuit bijvoorbeeld HRM of de Board nauwelijks nog
betrokken en ligt een zeer grote verantwoordelijkheid vrijwel
uitsluitend bij IT management.
De druk op ICT dienstverleners met een focus op outsourcing wordt
dus opgevoerd door klantorganisaties. Bij het aangaan van of
verlengen van een outsourcing traject hechten klantorganisaties
het meeste belang aan de global fit van de ICT dienstverlener met
de eigen organisatie en vooral ook de verticale kennis die
aanwezig is. Daarbij loopt in 2005 ongeveer 40% van de lopende
outsourcing contracten af.