INTERPAY NEDERLAND BV

Brievenactie Platform Detailhandel ongegrond en voorbarig

Utrecht, 14 maart 2005

Brievenactie Platform Detailhandel ongegrond en voorbarig

Bezwaar Interpay tegen besluit NMa in behandeling

Vandaag heeft Interpay uit handen van Platform Detailhandel, Koninklijk Horeca Nederland en MKB-Nederland 12.000 brieven overhandigd gekregen. In deze brieven stellen winkeliers Interpay aansprakelijk voor vermeend te veel betaalde gelden voor het PINnen. Een ongegronde en voorbarige actie.

De belangenorganisaties hadden hun achterban via een actie opgeroepen om een standaardbrief te ondertekenen en terug te sturen. Deze brieven zijn vandaag aan Interpay Nederland aangeboden. Directievoorzitter Ben Haasdijk gaf in zijn reactie aan dat Interpay alle brieven zal beantwoorden.

Ongegrond
De actie is ongegrond omdat besluit van de NMa van april 2004 volgens Interpay ernstige fouten bevat. Interpay heeft in haar verweer tegen het besluit aangegeven dat er geen sprake is van een machtspositie inzake PIN en zeker niet van misbruik daarvan. Ook heeft Interpay geen excessieve rendementen behaald of excessieve tarieven in rekening gebracht. Deze mening wordt door verschillende rapporten van een groot aantal deskundigen ondersteund. De winkelier in Nederland heeft zelfs de laagste tarieven in heel Europa voor PINnen betaald. De tarieven zijn vanaf de start van PIN gehalveerd. Het verweer van Interpay is voor NMa reden geweest om over te gaan tot aanvullend onderzoek, alvorens zij zal overgaan tot een definitief besluit.

Voorbarig
Interpay acht de actie van de winkeliers voorbarig, omdat Interpay direct na het bekend worden van het besluit bezwaar heeft aangetekend. Hierdoor is er sprake van een schorsende werking. Op dit moment heeft de NMa dus nog niet definitief bepaald of Interpay een machtspositie had en van deze positie misbruik heeft gemaakt. Het is overbodig dat het Platform Detailhandel . met deze wetenschap . nu voor een dergelijke actie heeft gekozen. Er is namelijk geen grond voor een vordering tot schadevergoeding.

Volste vertrouwen in uitspraak
Interpay vertrouwt erop dat er uiteindelijk geconcludeerd zal worden dat Interpay geen misbruik van de machtspositie heeft gemaakt.

PIN-contracten over naar banken
Inmiddels zijn vanaf maart 2004 de PIN-contracten voor acceptanten overgedragen aan de banken. Acceptanten zijn vrij in hun keuze voor een bank. Zij kunnen met deze bank onderhandelen over de hoogte van het te betalen PIN-tarief. Overigens bestond ook al voor maart 2004 de mogelijkheid om afspraken met een bank te maken over de tarieven voor het betalingsverkeer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Interpay Nederland B.V.
Afdeling Communications
(030) 283 50 22
www.interpay.nl

14 mrt 05 13:25