INTERPAY NEDERLAND BV
Brievenactie Platform Detailhandel ongegrond en voorbarig
Utrecht, 14 maart 2005
Brievenactie Platform Detailhandel ongegrond en voorbarig
Bezwaar Interpay tegen besluit NMa in behandeling
Vandaag heeft Interpay uit handen van Platform Detailhandel,
Koninklijk Horeca Nederland en MKB-Nederland 12.000 brieven
overhandigd gekregen. In deze brieven stellen winkeliers Interpay
aansprakelijk voor vermeend te veel betaalde gelden voor het PINnen.
Een ongegronde en voorbarige actie.
De belangenorganisaties hadden hun achterban via een actie opgeroepen
om een standaardbrief te ondertekenen en terug te sturen. Deze brieven
zijn vandaag aan Interpay Nederland aangeboden. Directievoorzitter Ben
Haasdijk gaf in zijn reactie aan dat Interpay alle brieven zal
beantwoorden.
Ongegrond
De actie is ongegrond omdat besluit van de NMa van april 2004 volgens
Interpay ernstige fouten bevat. Interpay heeft in haar verweer tegen
het besluit aangegeven dat er geen sprake is van een machtspositie
inzake PIN en zeker niet van misbruik daarvan. Ook heeft Interpay geen
excessieve rendementen behaald of excessieve tarieven in rekening
gebracht. Deze mening wordt door verschillende rapporten van een groot
aantal deskundigen ondersteund. De winkelier in Nederland heeft zelfs
de laagste tarieven in heel Europa voor PINnen betaald. De tarieven
zijn vanaf de start van PIN gehalveerd. Het verweer van Interpay is
voor NMa reden geweest om over te gaan tot aanvullend onderzoek,
alvorens zij zal overgaan tot een definitief besluit.
Voorbarig
Interpay acht de actie van de winkeliers voorbarig, omdat Interpay
direct na het bekend worden van het besluit bezwaar heeft aangetekend.
Hierdoor is er sprake van een schorsende werking. Op dit moment heeft
de NMa dus nog niet definitief bepaald of Interpay een machtspositie
had en van deze positie misbruik heeft gemaakt. Het is overbodig dat
het Platform Detailhandel . met deze wetenschap . nu voor een
dergelijke actie heeft gekozen. Er is namelijk geen grond voor een
vordering tot schadevergoeding.
Volste vertrouwen in uitspraak
Interpay vertrouwt erop dat er uiteindelijk geconcludeerd zal worden
dat Interpay geen misbruik van de machtspositie heeft gemaakt.
PIN-contracten over naar banken
Inmiddels zijn vanaf maart 2004 de PIN-contracten voor acceptanten
overgedragen aan de banken. Acceptanten zijn vrij in hun keuze voor
een bank. Zij kunnen met deze bank onderhandelen over de hoogte van
het te betalen PIN-tarief. Overigens bestond ook al voor maart 2004 de
mogelijkheid om afspraken met een bank te maken over de tarieven voor
het betalingsverkeer.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Interpay Nederland B.V.
Afdeling Communications
(030) 283 50 22
www.interpay.nl
14 mrt 05 13:25