Flevoland start verplaatsbare trajectcontrole
Flevoland 14-03-2005 - Politie Flevoland heeft een nieuw
trajectcontrolesysteem in gebruik genomen. Dit systeem, dat in
samenwerking met het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie
(BVOM) en de provincie Flevoland is ontwikkeld, is een unicum in
Europa.
Het BVOM heeft in de loop van 2004 in den lande al vijf vaste
trajectcontrolesystemen in gebruik genomen. Het Flevolandse systeem is
het eerste verplaatsbare systeem in Europa. Dit systeem onderscheidt
zich van de andere systemen, doordat het niet op een vaste locatie
staat, maar dagelijks wordt weggehaald en op andere locaties kan
worden ingezet.
Locaties
Het Flevolandse systeem, een ROBOT-systeem, is bij uitstek geschikt
voor de langere wegen van het provinciale wegennet, waar een vaste
opstelplaats niet mogelijk of niet nodig is. Als eerste traject is
gekozen voor de Markerwaarddijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Op deze
weg gebeuren relatief veel zware ongevallen, waarbij snelheid een
grote rol speelt. Op deze weg, waar per week gemiddeld 35.000
voertuigen passeren, ligt de snelheidsoverschrijding bij personenautos
omstreeks de 14% en bij vrachtautos rond de 38%. Op de Markerwaarddijk
zijn vier controletrajecten uitgezet.
De andere trajectwegen, die eveneens zijn uitgekozen om hun hoge
ongevalrisico, zijn de Marknesserweg in Noordoostpolder, en de
Dronterringweg en de Spijkweg in Dronten. Op deze wegen zal het
systeem in een later stadium operationeel worden.
Waarborgen
Alle trajecten, waarop gemeten wordt, worden vooraf opgemeten door het
Nederlands Meetinstituut (NMi). Het begin en einde van elk traject
wordt daarna exact gemarkeerd, zodat altijd over dezelfde lengte wordt
gemeten.
Omdat het verplaatsbare systeem elke dag weer moet worden opgebouwd,
zijn er waarborgen ingebouwd om tot een zuivere en juridisch
waterdichte controle te komen. Hierbij is gebruik gemaakt van het
Global Position System (GPS). Bij de start van de controle wordt de
juiste plek, die in een laptop is vastgelegd, geverifieerd. Elk
passerend voertuig wordt digitaal gefotografeerd bij het begin en het
einde van het traject, waarbij de exacte tijd van passeren via de
GPS-tijd wordt vastgelegd. Achteraf worden de beide fotos in een
computer met elkaar vergeleken en het tijdsverschil vastgesteld. Heeft
een voertuig binnen de wettelijke limiet gereden, dan worden de fotos
direct vernietigd. In het andere geval worden de fotos opgeslagen en
wordt het kenteken doorgezonden naar het Centraal Justitieel
Incassobureau. Binnen enkele dagen valt dan de bekende enveloppe op de
mat.
Voordelen trajectcontrole
Kenmerkend van trajectcontrole is dat de snelheid niet op één punt
gemeten wordt, maar dat het om een gemiddelde snelheid over een
langere afstand gaat. Het systeem geeft een reëel beeld van het
snelheidsgedrag omdat iemand, die even een andere auto inhaalt of even
van het uitzicht geniet en daardoor de snelheid iets te hoog laat
oplopen, niet meteen geflitst wordt. Het systeem is echter keihard
voor hen, die over het hele traject met een te hoge snelheid rijden.
Het systeem beoogt een rustig wegbeeld te creëren, omdat het geen zin
heeft om hard te gaan rijden. Ook het "harmonica-effect", dat soms te
zien is bij gewone snelheidscontroles en flitspalen (hard remmen bij
het controlepunt en daarna weer vol gas verder) heeft bij
trajectcontrole geen zin. De snelheid van dat moment wordt immers niet
gemeten, maar alleen het tijdstip van passeren wordt vastgelegd.
Radar en lasergun
Gemiddeld wordt er vijf uur per dag besteed aan trajectcontrole.
Overigens wil de invoering van trajectcontrole op de trajectwegen niet
zeggen, dat op deze trajectwegen ook niet af en toe de gewone
radarsnelheidscontrole of snelheidscontrole met de lasergun zal worden
ingezet. Ook met deze middelen blijft de politie de weggebruiker ervan
doordringen, dat het in acht nemen van de maximumsnelheid mensenlevens
bespaart.
Politie Flevoland