500 miljoen nodig voor rivieren in Overijssel
Om de veiligheid en aantrekkelijkheid van het Nederlands
rivierengebied ook voor de toekomst te garanderen, moet er landelijk
circa 2,5 miljard geïnvesteerd worden. In Overijssel is voor 500
miljoen aan maatregelen noodzakelijk. Dit staat in het regio-advies
"ruimte voor de rivier" dat vandaag door de provincies Overijssel,
Gelderland, Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Brabant aan
staatssecretaris Schultz is aangeboden.
Dijkverhoging, verwijderen van obstakels, zomerbedverlaging,
uiterwaardverlaging, aanleg van nevengeulen, retentie en
dijkverlegging moeten ervoor zorgen dat er vanaf 2015 de norm van
16.000 m3ps water bij Lobith afgevoerd kan worden. Overijssels
gedeputeerde Piet Jansen: "De toename van extreem hoge waterstanden
maakt deze maatregelen noodzakelijk. De voorstellen die er nu liggen,
zorgen voor veiligheid en voor behoud van ons aantrekkelijke
landschap."
De belangrijkste maatregelen in Overijssel zijn:
Dijkverlegging Westenholte
Deze dijkverlegging wordt gecombineerd met de aanleg van het nieuwe
landgoed Vreugderijk. Het betekent dat de stad Zwolle een
'flessenhals' wordt; de IJssel ligt ingesnoerd tussen winterdijken. De
verlegging van de dijk en de geul zorgt voor verlaging van de
waterstand met 12.8 cm. Het is een integrale aanpak: veiligheid,
landgoed, natuur, landbouw en de stedelijke uitloop worden in dit plan
meegenomen, waarbij vrijwel alle bestaande bebouwing wordt gespaard.
De kosten voor dit project bedragen ongeveer 30 miljoen euro.
Scheller- en Oldener buitenwaarden
Bij dit project is er sprake van een combinatie van veiligheid en
drinkwaterwinning. Het gaat hier om verlaging van de uiterwaard en de
aanleg van een strang/nevengeul. Andere functiecombinaties als natuur,
recreatie en landbouw sluiten hierop aan en past goed binnen de visie
Buurtschap IJsselzone. Het levert een waterstandsverlaging van circa 7
cm op. De kosten: ongeveer 20 miljoen euro.
Bypass Kampen
Voor lange termijn is een bypass altijd nodig, die in dit geval
aansluit bij ruimtelijke ontwikkelingen als de Hanzelijn, de A50 en
woningbouw in dit gebied. Er zijn interessante combinaties te maken
met natuur, recreatie, landbouw en infrastructuur. Er loopt op dit
moment al een haalbaarheidsonderzoek in het kader van het project
ontwikkelingsplanologie IJsseldelta. De kostenindicatie bedraagt
tussen de 200 en de 400 miljoen euro.
Jansen: "Overijssel heeft een hoge taakstelling door de zijdelingse
toestroom van water, dus niet alleen vanuit de Rijn. De hoge natuur-,
landschap- en cultuurwaarden zijn in dit geval richtinggevend. We
praten hier over het realiseren van drie flessenhalzen (Deventer,
Zwolle en Kampen. We realiseren ons dat we hebben nu de kans om te
kiezen voor een duurzame oplossing zodat veiligheid niet ten koste
gaat van het prachtige landschap."
Het regio-advies is samen met met gemeenten, waterschappen,
provincies, rijk en belangengroepen tot stand gekomen.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2005 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel