http://www.evo.nl
14-03-2005 - Bose-studie: ondernemers kiezen voor âkleine ruitâ
âkleine ruitâ
De aanleg van een randweg aan de oostzijde van Eindhoven biedt de
beste mogelijkheden om de bereikbaarheidsproblemen van de regio op te
lossen. Dat is het unanieme standpunt van het regionale bedrijfsleven
naar aanleiding van de voorgestelde oplossingen uit de zogenoemde
BOSE-studie. De âkleine ruitâ â zoals de oostelijke randweg ook wel
wordt genoemd â heeft het grootste oplossende vermogen: de
opstoppingen worden er met 15 procent door verminderd. Verder heeft
deze variant de minste consequenties voor natuur en milieu. Volgens de
ondernemers levert de kleine ruit zelfs een belangrijke bijdrage aan
de leefbaarheid en de luchtkwaliteit in de regio.
Voor het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen aan de oostzijde van
Eindhoven is een duurzame en robuuste oplossing noodzakelijk. Dat
gezamenlijke standpunt hebben MKB-Nederland, Brabant Zeeuwse
Werkgeversvereniging, Transport en Logistiek Nederland TLN,
belangenorganisatie van verladers EVO en de Kamer van Koophandel
Oost-Brabant al eerder ingenomen. Met deze voorwaarde voor ogen hebben
de organisaties van het bedrijfsleven nu ook een duidelijke keuze
gemaakt uit de mogelijke oplossingen die in de BOSE-studie worden
voorgesteld. De oostelijke randweg of âkleine ruitâ biedt volgens de
betrokken organisaties verreweg de beste perspectieven voor de
toekomst.
Betere doorstroom
De kleine ruit lost de opstoppingen op het bestaande wegennet van
Eindhoven het meest op omdat het de enige variant is die volledig uit
twee maal twee rijstroken kan bestaan. Daarbij ligt deze tweebaansweg
bij deze variant dicht tegen het stedelijk gebied waardoor het een
aantrekkelijke ontsluiting wordt voor regionaal verkeer. Het regionaal
verkeer kan hierdoor, samen met het doorgaande verkeer, veel
gemakkelijker en sneller doorstromen. Zo biedt deze variant dus een
merkbare oplossing voor lokale en regionale knelpunten. Bovendien
krijgt doorgaand verkeer, dat Eindhoven passeert, veel meer ruimte.
Bovendien brengt de variant in de ogen van de ondernemersorganisaties
en de Kamer van Koophandel Oost-Brabant geen onaanvaardbare schade toe
aan de kostbare natuurwaarden in de regio. Zeker als de randweg aan de
oostkant Nuenen passeert, waardoor het Dommeldal aan de westzijde
wordt ontzien. Hierbij merken de ondernemers op dat bij het uitwerken
van de details voor deze plannen oog moet blijven voor
cultuurhistorische en natuurwaarden, zoals bijvoorbeeld de Hooidonkse
molen.
Grote ruit
Het regionale bedrijfsleven dringt er sterk op aan dat de kleine ruit
helemaal in twee maal twee rijstroken wordt uitgevoerd. In het
oorspronkelijke plan is er op het tracé nog sprake van een
gedeeltelijke versmalling naar twee rijstroken. Dit zou het effect
voor de doorstroom teniet doen. De totale uitvoering in 2x2-rijstroken
is volgens MKB-Nederland, Brabant Zeeuwse Werkgeversvereniging,
Transport en Logistiek Nederland TLN, belangenorganisatie van
verladers EVO en de Kamer van Koophandel Oost-Brabant absoluut
noodzakelijk om een robuuste en duurzame oplossing te bieden. De
ondernemers zijn ervan overtuigd dat, naast het aanleggen van de
kleine ruit, de aanleg van de grote ruit, met aansluiting op de N279
bij Helmond, van groot belang blijft om de eenheid in het stedelijke
gebied van Helmond en Eindhoven op langere termijn te garanderen. De
ondernemersorganisaties pleiten ervoor dat voor de grote ruit ruimte
wordt gereserveerd in het Regionaal Structuurplan. Deze verbinding zal
in de toekomst met name voor het bovenregionale verkeer een grote
toegevoegde waarde hebben.
Meer maatregelen
Naast de aanleg van een nieuw tracé blijft de noodzaak om specifieke
lokale knelpunten in het bestaande wegennet aan te pakken,
onverminderd bestaan. Verder wijst het regionale bedrijfsleven op het
beter benutten van de bestaande infrastructuur door het opzetten en
toepassen van goed openbaar vervoer, het toepassen van dynamisch
verkeersmanagement en het zoeken naar alternatieve vormen van vervoer.
Mogelijkheden van vervoer over spoor of over water moeten serieus
bekeken worden.
Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO, Kamer van Koophandel
Oost-Brabant, MKB Nederland, TLN en Brabants Zeeuwse
werkgeversvereniging.