Dynamische groei Mercedes-Benz Bedrijfswagens
* Afzet stijgt in 2004 met 24% ten opzichte van 2003 naar 137.400
voertuigen
* Dr. Klaus Maier, Directeur Divisie Bedrijfswagens
Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz): BlueTec is de meest
economische uitlaatgastechnologie voor onze klanten
* Met de nieuwe Atego en Axor ook in 2005 op weg naar succes
De Divisie Bedrijfswagens Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz) van
DaimlerChrysler AG heeft in 2004 met wereldwijd ca. 137.400 eenheden
van het merk Mercedes-Benz een groei van 24% (2003: 110.500)
gerealiseerd. Een dragende pijler van dit succes was opnieuw de tweede
generatie van de modelreeks van zware bedrijfswagens Actros, die in
het tweede jaar na de marktintroductie een recordafzet behaalde. In de
kernmarkten West-Europa en Latijns-Amerika steeg de afzet van
Mercedes-Benz bedrijfswagens met 11% resp. 31% ten opzichte van het
voorgaande jaar. De omzet van de divisie bedroeg in 2004 11,5 miljard
euro.
Dr. Klaus Maier, directeur van de divisie Bedrijfswagens
Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz): "De huidige afzetcijfers
bewijzen het grote succes van de bedrijfswagens van Mercedes-Benz.
Alleen al van ons vlaggenschip Actros, de 'Truck of the Year' 2004,
hebben wij in het afgelopen jaar meer dan 54.000 eenheden afgezet. En
met de nieuwe modelreeksen Atego en Axor hebben wij een goede order
intake bereikt. Deze groei zal ons ook in 2005 op succeskoers houden."
In West-Europa won de totaalmarkt in het afgelopen jaar aan terrein,
het marktvolume voor middelzware en zware bedrijfswagens boven 6 ton
maximaal toelaatbaar totaalgewicht bedroeg meer dan 302.000 eenheden
(+8,6% t.o.v. 2003). Daar steeg de afzet van Mercedes-Benz
bedrijfswagens meer dan proportioneel met 11% naar 66.000 eenheden.
Daarmee verbeterde de divisie haar marktaandeel in deze regio met 0,6%
naar 21,7%. In Latijns-Amerika werden met 31.000 eenheden 31% meer
Mercedes-Benz bedrijfswagens verkocht dan in het voorgaande jaar. In
Turkije bedroeg de afzet 8.700 eenheden, hetgeen zelfs een
verdubbeling ten opzichte van 2003 betekent. Hierdoor kon het
bedrijfswagenmerk Mercedes-Benz in 2004 het marktleiderschap bij
bedrijfswagens boven 6 ton maximaal toelaatbaar totaalgewicht in de
markten West-Europa en Turkije verstevigen en in Latijns-Amerika met
een groeiende afzet de sterke marktpositie handhaven. Bovendien hebben
in het bijzonder Oost-Europa met 8.200 eenheden en Azië met 17.600
eenheden in de afgelopen jaren, als exportmarkten voor Mercedes-Benz
bedrijfswagens van West-Europese fabricage, sterk aan betekenis
gewonnen en zich als belangrijke opbrengstbron gevestigd.
De productie van alle Mercedes-Benz bedrijfswagenfabrieken samen
(Wörth, Sao Bernardo do Campo/Brazilië, Aksaray/Turkije) lag opnieuw
boven het niveau van het voorgaande jaar. In de fabriek in Wörth in
Rheinland-Pfalz werden in 2004 ca. 100.700 (2003: 82.500)
bedrijfswagens van de modelreeksen Actros, Axor, Atego en Econic
alsmede Unimog geproduceerd. In de fabriek in Wörth kwamen er vanwege
de zeer goede orderpositie in het afgelopen jaar ca. 700 nieuwe
arbeidsplaatsen bij.
Teneinde de bedrijfswagenontwikkeling in de toekomst nog nauwer aan de
productie te koppelen, plant DaimlerChrysler een nieuw ontwikkelings-
en testcentrum voor bedrijfswagens op de locatie Wörth. Het is de
bedoeling dat daar meerdere testbanen, alsmede werkplaats- en
kantoorgebouwen komen.
Wat 2005 betreft heeft Klaus Maier voor de divisie de nadruk op twee
aspecten gelegd: de nieuwe BlueTec-dieseltechnologie en de op de
Bedrijfswagen-IAA in Hannover gepresenteerde tweede generatie van de
bedrijfswagens Axor en Atego. Van de uitlaatgastechnologie van de
toekomst verwacht de divisie dit jaar een verdere stap te kunnen
maken. Maier: "Met de BlueTec-technologie kan zowel aan de EURO 4 als
aan de EURO 5 norm worden voldaan. De eerste trucks van de modelserie
Actros met BlueTec-technologie zijn reeds uitgeleverd aan de klanten.
En in de komende maanden zal Mercedes-Benz het aanbod aan
bedrijfswagens voor internationaal transport van de modelreeksen
Actros en Axor met BlueTec stap voor stap uitbreiden. BlueTec is de
meest economische uitlaatgastechnologie voor onze klanten."
Met de in het najaar van 2004 gepresenteerde tweede generatie van de
middelzware bedrijfswagen Atego en de zware bedrijfswagen Axor haakt
de divisie in op het succes van de Actros. Klaus Maier: "Met de
introductie van de nieuwe Atego en de nieuwe Axor nemen wij voor het
eerst in Latijns-Amerika een Europees voertuigconcept over." Zo zullen
beide voertuigreeksen in de toekomst behalve in de fabriek in Wörth
ook in Aksaray (Turkije) en in Sao Bernardo do Campo (Brazilië) van de
band rollen en wereldwijd geleverd worden.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
DaimlerChrysler Nederland