Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
11 maart 2005
Nederland en Vlaanderen bereiken overeenstemming over plan voor Schelde
Nederland en Vlaanderen zullen samen ruim vijfhonderd miljoen euro besteden
aan een serie projecten om de Schelde veiliger, natuurlijker en
toegankelijker te maken. Dit zijn de Vlaamse en Nederlandse regering met
elkaar overeengekomen bij de vaststelling van de Ontwikkelingsschets
Schelde-estuarium 2010. De omgeving van de rivier de Schelde krijgt een
betere beveiliging tegen overstromingen. Rond de rivier komt meer ruimte
voor de typerende en zeldzame natuur van het estuarium, en de haven van
Antwerpen krijgt een ruimere toegang zodat ook grotere containerschepen
gemakkelijk kunnen in- en uitvaren. Het is de bedoeling dat de projecten
vóór 2010 zijn gerealiseerd of in elk geval in uitvoering zijn.
Vlotte en veilige scheepvaart
De Westerschelde is de vaarroute voor vrachtschepen van en naar de havens
van Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen. Vooral containervervoerders
bezoeken de haven van Antwerpen met steeds grotere schepen. Voor de Vlaamse
maar ook Nederlandse havens is het van belang dat deze grote schepen vlot
en veilig de Schelde kunnen bevaren. Om die reden wordt de vaarweg
verdiept, zodat ook schepen met een diepgang van 13,10 meter de haven
ongehinderd kunnen bereiken. Om de riviernatuur bij die verruiming te
ontzien, worden baggermethoden ontwikkeld waarbij het patroon van geulen,
slikken en schorren zoveel mogelijk in stand blijft.
Ruimte voor de rivier en meer veiligheid
Ondanks eerdere verbeteringen, is de beveiliging tegen overstromingen langs
de Zeeschelde in Vlaanderen nog niet voldoende. Verhoging van enkele dijken
en meer ruimte voor de rivier moeten, als onderdeel van de
kwaliteitsverbeteringen voor het estuarium, zorgen voor meer veiligheid. De
dijkverhogingen komen bij de steden en dorpen. In het landelijk gebied
krijgt de rivier op diverse plaatsen de ruimte om bij hoge waterstanden het
land op te stromen. In Nederland is de beveiliging tegen overstromingen op
dit moment voldoende.
Unieke natuur
Inpolderingen, dijken en baggerwerken hebben in het verleden het
natuurlijke systeem verstoord, soms zodanig dat de bijzondere natuur van
het estuarium in het gedrang is gekomen. Vlaanderen en Nederland maken
daarom meer ruimte voor de rivier en daarbij behorende natuur. Ongeveer
1000 hectare, waarvan 600 hectare in Zeeland, voornamelijk agrarisch gebied
wordt nieuwe natuur, waar slikken en schorren en het daarbij behorende
getij het beeld bepalen. Voor de uitvoering in Zeeland zal de Nederlandse
regering de provincie Zeeland vragen de regie ter hand te nemen.
Overleg en studie
Het plan voor de kwaliteitsverbeteringen van het Schelde-estuarium is in
opdracht van de Vlaamse en Nederlandse regering opgesteld. Uitgangspunt
voor het plan zijn afspraken die beide landen in 2001 over de toekomst van
het Schelde-estuarium hebben gemaakt. In de 'Langetermijnvisie Schelde-
estuarium' kozen Vlaanderen en Nederland voor het behouden van de Schelde
als rivier met een unieke natuur van stromingen en getijden, in combinatie
met een goede bescherming tegen overstromingen en een goede bereikbaarheid
van de havens. Voor het uitwerken van deze keuze tot concrete projecten,
zijn studies verricht naar de kosten en naar verschillende manieren om de
Schelde veiliger, natuurlijker en toegankelijker te maken. Over de
uitkomsten van die studies en de voorstellen die daarop zijn gebaseerd, is
overleg gevoerd met organisaties van havenondernemers, natuurbeschermers en
boeren, met havenbeheerders en met Vlaamse en Nederlandse overheden. Deze
organisaties hebben hierover een unaniem advies gegeven aan de
verantwoordelijke bewindslieden. De bewindslieden hebben met dit advies
terdege rekening gehouden.
Overige onderwerpen:
In belang van Vlaanderen en de provincie Zeeland hebben beide regeringen
eveneens een akkoord bereikt over:
+ het opstellen van een verdrag om de samenwerking rond het
estuarium te intensiveren;
+ het nemen van een pakket maatregelen rond het nautisch beheer
van de Westerschelde, de ontkoppeling van de loodsgelden, de samenwerking
tussen de loodsdiensten;
+ het doorgaan met verbetering van de veiligheid van de
scheepvaart, het consolideren van de externe veiligheidssituatie en het
zorgen voor afdoende rampenbestrijding;
+ het verrichten van een eerste verkenning naar mogelijke
problemen met de nautische toegang tot het kanaal Gent-Terneuzen om de
diepte van de ligging van de Sluiskiltunnel te kunnen vaststellen
Ten slotte heeft de Nederlandse regering met de provincies Zeeland en Noord-
Brabant afspraken gemaakt de wegverbindingen met Vlaanderen te verbeteren
en de Zeeuwse havens beter te ontsluiten.
Vandaag hebben de Nederlandse minister Peijs van Verkeer en Waterstaat,
minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, staatssecretaris
Schultz van Haegen en de Vlaamse minister Peeters een Memorandum van
Overeenstemming over hun afspraken ondertekend. Daarin zijn de conclusies
van de Ontwikkelingsschets bekrachtigd en zijn afspraken gemaakt over de
kostenverdeling van de projecten, die in uitvoering zullen worden genomen.
Het besluit dat in de Nederlandse ministerraad is genomen zal ter
goedkeuring aan de Tweede Kamer worden aangeboden.
RVD, 11.03.2005
Ministerie van Algemene Zaken