Campina vormt in Vietnam joint venture met Vinamilk
Door een 50/50-joint venture te vormen met Vinamilk, het grootste
zuivelbedrijf van Vietnam, versterkt Campina haar concurrentiepositie
op de groeiende Vietnamese zuivelmarkt. Met de joint venture krijgt
Campinas doelstelling om in een geselecteerd aantal Aziatische landen
snel te groeien een aanzienlijke impuls. De samenwerking richt zich
op toegevoegde waarde producten, zoals yoghurts, zuiveldranken en
desserts die in Vietnam onder het internationale merk Campina op de
markt worden gebracht.
Vinamilk is een onderneming waarin de Vietnamese overheid een
meerderheidsbelang heeft. Het bedrijf telt ongeveer 3.000 werknemers
en heeft een omzet van USD 245 miljoen. Vinamilk beschikt over zeven
fabrieken in Vietnam alsmede over een uitgebreid distributienetwerk.
Vinamilk is gespecialiseerd in de productie en marketing van
zuivelproducten (zoals gezoete, gecondenseerde melk, melkpoeder en
vloeibare melk), koekjes, vruchtensappen en andere dranken. Bekende
merknamen van de onderneming zijn Vinamilk, Dielac en Yomilk.
De joint venture krijgt de naam Campina Joint Venture Company.
Campinas inbreng in de samenwerking behelst haar kennis op het gebied
van marketing, haar innovatieve kracht alsook het merk Campina.
Vinamilk levert haar bijdrage met productiefaciliteiten en een
distributienetwerk in Vietnam. Mevrouw Mai Kieu Lien (Vinamilk) wordt
benoemd tot Voorzitter van de Raad van Bestuur. Campinas huidige
algemeen directeur voor Vietnam, de heer M. Bacon, wordt algemeen
directeur van de Campina Joint Venture Company.
De Vietnamese economie groeit snel, mede dankzij buitenlandse
investeringen. De gemiddelde groei schommelde de afgelopen tien jaar
rond de zeven procent per jaar. De verwachting is dat de consumptie
van zuivelproducten de komende jaren zal blijven stijgen. Zuivel wordt
namelijk gezien als gezond en voedzaam. Deels door een door de
overheid opgezet schoolmelkprogramma, groeit het gebruik van
zuivelproducten vooral onder kinderen. Ook de economische groei en
verbetering van de distributie zullen bijdragen aan de verwachte
consumptiegroei.
De joint venture met Vinamilk in Vietnam is kenmerkend voor het
voortvarende beleid van Campina in deze regio. In het voorjaar van
2004 zette Campina een aantal belangrijke stappen in de uitvoering van
de op groei gerichte strategie in een geselecteerd aantal landen in
Azië.
Campina heeft allereerst de zuivelactiviteiten van Parmalat in
Thailand overgenomen waardoor het vrij snel een lokale organisatie in
dat land kon opbouwen. Vervolgens heeft Campina een nieuwe
verkooporganisatie opgezet in Ho Chi Minh Stad (Vietnam). Deze richt
zich vooral op de marketing en verkoop van langer houdbare melk en
producten onder de merknaam Campina.
Ik ben bijzonder tevreden dat Campina gaat samenwerken met een partner
als Vinamilk, aldus drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, CEO van Campina BV.
Vinamilk beschikt in het hele land over moderne productiefaciliteiten
en heeft bovendien een uitgebreid distributienetwerk. Campina zal
naast innovatieve zuivelproducten ook marketing know-how inbrengen. En
door de concurrentiekracht van de twee bedrijven optimaal te bundelen,
zijn we in staat een goede marktpositie op te bouwen.
We zijn zeer verheugd over deze joint venture met Campina, één van de
grote zuivelondernemingen in Europa. Het is voor ons van groot belang
dat de twee bedrijven op basis van gelijkwaardigheid gaan samenwerken,
aldus mevrouw Lien, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de nieuwe
joint venture. Samen met Campina kunnen we een grote rol spelen in het
toegevoegde waarde segment in de zuivelmarkt.
Campina Melkunie