Resultaat Campina conform verwachting
Zuivelonderneming Campina is erin geslaagd om in het jaar 2004, dat
werd gekenmerkt door prijzenslagen en de EU-zuivelhervorming, de
commerciële resultaten van bijna alle groepen te verbeteren. De
groepen Campina Duitsland, Campina International, Kaas en Boter en de
groep Industriële Producten deden het beter dan in 2003. Campina
Nederland had te kampen met verhevigde concurrentie tussen de
supermarkten; het resultaat van deze groep stelde teleur. De
onderneming versterkte de financiële positie. Het eigen vermogen
bedraagt EUR 536 miljoen (2003: EUR 524 miljoen). Het garantievermogen
bedraagt EUR 696 miljoen (2003: EUR 656 miljoen) en komt daarmee op
41,7 procent. Campinas strategie gebaseerd op de pijlers
internationale groei, innovatie, harmonisatie en kostenbeheersing
betaalde zich terug. Campina wist, inclusief EU-compensatie, de
effecten van de weerbarstige zuivelmarkt voor haar
leden-melkveehouders te compenseren.
De melkprijzen stonden in 2004 onder druk als gevolg van het
EU-zuivelbeleid en door forse en aanhoudende prijsconcurrentie tussen
de West-Europese supermarktketens, met name in Nederland. In 2004
startte de Europese Unie (EU) met de invoering van het herziene
zuivelbeleid. De verwachting is, dat door de maatregelen van de EU de
melkprijs tot 2008 met circa 20 procent zal dalen. De EU heeft
toegezegd 60 procent van deze val te vereffenen via individuele
inkomenscompensatie. Doel van Campina is door middel van verbetering
van de ondernemingsresultaten de resterende 40 procent te compenseren.
De strategie van Campina biedt daartoe voldoende perspectief, zo bleek
in 2004, ondanks de tegenvallende resultaten van Campina Nederland.
De contante melkprijs inclusief btw bedraagt EUR 32,89 per 100 kg
melk. Bij gelijke gehaltes aan vet en eiwit in de melk daalt deze
melkprijs met EUR 0,76 ten opzichte van 2003. De prestatieprijs
inclusief btw bedraagt EUR 33,39 (2003: EUR 34,56). De
leden-melkveehouders ontvangen over 2004 een directe inkomensbijdrage
van de Europese Unie van EUR 1,18 per 100 kg melk. Deze bijdrage in
aanmerking genomen, zijn de nadelige effecten van het EU-zuivelbeleid
gecompenseerd.
De in 2004 gerealiseerde omzet bedroeg EUR 3.559 miljoen (2003: EUR
3.655 miljoen). De verkoopactiviteiten in veel landen ondervonden
hinder van de koersontwikkeling van de Amerikaanse dollar en de
Russische roebel. Het aandeel van de hoofdmerken Campina, Landliebe en
Mona in de omzet van consumentenproducten steeg naar 42 procent
vanwege de toegenomen afzet onder het Campina-merk buiten Nederland en
een verdere harmonisatie van het merkenbeleid. In 2003 bedroeg dit
aandeel nog 36 procent.
Campina maakte haar reputatie als innoverende onderneming ook in 2004
waar. Zo ontwikkelde de groep Industriële Producten diverse nieuwe
producten, zoals schepijs voor Mona (direct uit de vriezer te
gebruiken). Dit unieke schepijs klom in nauwelijks zes maanden op tot
het tweede schepijsmerk in Nederland. Voor haar klanten ontwikkelde de
groep ingrediënten voor voedingssupplementen met C-12 Peptide (een
eiwit dat de bloeddruk helpt verlagen). Onderzoekers van Campina
Buttergold waren succesvol met het ontwikkelen van een technologie die
het mogelijk maakt om laagvet boters te produceren. Met het oog op de
opmars van overgewicht heeft deze technologie een grote marktwaarde.
Het onderzoekscentrum Kaas en Boter realiseerde een baanbrekende
innovatie: Valess, een vleesvervangend product op basis van zuivel,
dat begin 2005 op de markt is gebracht.
Drs. J.J.G.M (Tiny) Sanders, Voorzitter Hoofddirectie Campina over het
jaar 2004: Naast zorg om de ontwikkeling in de Nederlandse markt zijn
er ook redenen tot tevredenheid. Allereerst omdat alle andere groepen
hun commerciële resultaten hebben weten te verbeteren. Campina wist
hierdoor de inkomenseffecten van de EU-zuivelhervorming voor onze
eigenaren te compenseren. Daarnaast heeft Campina voortgang geboekt op
het pad van internationale groei. Zo hebben we een fraaie overname
gedaan in Griekenland en zijn de eerste stappen gezet in Thailand en
Vietnam. En deze week hebben we onze positie in Vietnam versterkt:
door via een 50/50 joint venture onze krachten te bundelen met
marktleider Vinamilk.
Verder hebben we in 2004 onze reputatie als innoverende onderneming
waargemaakt door tal van nieuwe producten op de markt te brengen.
Bovendien hebben we het aandeel van onze hoofdmerken Campina, Mona en
Landliebe in de omzet verder weten te versterken. Kortom: 2004 laat
zien dat Campina, met of zonder fusie, een fundament heeft om de
toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.
Meer weten
U heeft zojuist de samenvatting gelezen van het persbericht. Als u
hier klikt, krijgt u de PDF van het volledige persbericht .
Alle details zijn te lezen én te beleven op het interactieve
jaarverslag 2004. Het opent zich in een nieuw venster als u hier
klikt.
Campina Melkunie