Trajectcontrole in de Westerscheldetunnel
Vanaf augustus 2005 treedt in de Westerscheldetunnel een
trajectcontrolesysteem in werking. Metingen wijzen uit dat in de
Westerscheldetunnel veel weggebruikers de toegestane snelheid van
100km/uur fors overtreden. Doel van het trajectcontrolesysteem is dan
ook het naar beneden brengen van de hoge snelheden.
Het trajectcontrolesysteem is noodzakelijk omdat er sinds de opening
van de Westerscheldetunnel in maart 2003 een tiental ongelukken, waaronder
één dodelijk, in en bij de tunnel zijn gebeurd.
Verkeersongevallen in een tunnel hebben een veel grotere impact dan
ongevallen op openbare wegen. Niet alleen is de doorstroming van het
verkeer bij een ongeluk in een tunnel onmogelijk, ook is hulpverlening
moeilijker vanwege de beperkt beschikbare ruimte.
Als verantwoordelijke voor de openbare veiligheid in de provincie
Zeeland maakte Commissaris van de Koningin, drs. W.T. van Gelder zich
ook grote zorgen over de risicos voor de openbare veiligheid in de
Westerscheldetunnel. Vooral ongelukken waarbij vrachtautos met
kwetsbare lading zijn betrokken, kunnen vergaande gevolgen hebben voor
de openbare veiligheid. Daarom hebben de heer Van Gelder en
gedeputeerde de heer mr. drs. A.J.G. Poppelaars contact gezocht met
het OM in Middelburg en het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar
Ministerie (BVOM) om de mogelijkheden voor de installatie van een
trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel te bekijken.
Inmiddels heeft het BVOM na een uitgebreide analyse aan Peek Traffic
opdracht gegeven voor de aanleg van een trajectcontrolesysteem in de
Westerscheldetunnel. Peek Traffic zal op korte termijn beginnen met de
aanleg.
Techniek
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en
overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één
punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een
langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen
per week en 24 uur per dag. Weggebruikers blijken zich met
trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden.
Het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel wordt het tweede
trajectcontrolesysteem in Zeeland. Sinds november 2004 zorgt een
trajectcontrolesysteem op de Zeelandbrug ervoor dat weggebruikers zich
aan de maximale snelheid houden; het overtredingspercentage is gedaald
van 20% naar 1%.
Bij het trajectcontrolesysteem in de Westerscheldetunnel komen de
cameras aan het begin en het einde van de tunnel te hangen. Met de
beelden die de cameras maken, berekent een computer de gemiddelde
snelheid. Ligt de snelheid hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de
weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd.
11 maart 2005, Ingrid de Kubber, Tel. 0118-631824, persberichtnr.
28/2005
Provincie Zeeland