AutoRai

De nieuwe Volkswagen Polo

(11-3-2005)
Vrijwel op de dag dat de Volkswagen Polo zijn dertigste verjaardag viert, krijgt hij een vrijwel volledig nieuw uiterlijk. Vooral de nieuwe voorkant met V-vormige grille zorgt voor een duidelijk markantere verschijning. De nieuwe Polo staat 12 mei bij de Nederlandse Volkswagen-dealers en wordt leverbaar vanaf ⬠12.995,-. De nieuwe Polo is sinds zijn introductie dertig jaar geleden toonaangevend in zijn klasse. Niet alleen op het gebied van veiligheid en ruimte maar ook het uitgebreide motorenprogramma maakt het model uitermate onderscheidend. Dit programma start bij de benzinemotoren met de 1.2 40 kW/55 pk driecilinder en bij de diesels met een moderne
1.4 51 kW/70 pk sterke driecilinder TDI met pompverstuivertechniek.

De nieuwe Polo is het tweede model na de nieuwe Passat, met het karakteristieke familiegezicht van Volkswagen. De grille met het merklogo heeft nu een duidelijk herkenbare V-vorm. De koplampen hebben echter de grootste verandering ondergaan. Ze hebben nu de vorm van een trapezium met cirkelvormige schijnwerpers. Door de nieuwe voorzijde is de Polo in vergelijking met zijn voorganger met 19 millimeter gegroeid tot 3.916 millimeter. De breedte (1.650 millimeter) en hoogte (1.465 millimeter) zijn gelijk gebleven Carrosserievarianten

De achterzijde is eveneens opnieuw vormgegeven. De achterruit heeft aan de onderzijde een markante, V-vormige uitsnede, die de Polo van achteren vlot en sportief doet ogen. Ook de achterlichten zijn opvallend anders: de cirkelvormige elementen van de voorzijde worden ook hier toegepast waardoor een duidelijke eenheid ontstaat. Kenmerkend voor de Polo zijn de accentverschillen tussen de twee carrosserievarianten. Terwijl de driedeurs met zijn oplopende lijnen kenmerken van een coupé vertoont, oogt de vijfdeurs stijlvol en solide met zijn heldere lijnvoering en derde zijruitje in de C-stijl. Uitrustingsniveau's
De jongste generatie van de Polo wordt aangeboden in drie uitrustingsniveauâs: Trendline, Comfortline en Sportline. Standaard beschikt het nieuwe model onder meer over ABS met Dual Rate-rembekrachtiging, vier Airbags, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, vier luidsprekers en drie hoofdsteunen achter. Opties als Park Distance Control en dimlicht dat nog even blijft branden nadat de bestuurder is uitgestapt (âComing-Homeâ), zijn een bijzonderheid in deze klasse. Ook het interieur van de Polo is onder handen genomen. Hoogwaardige materialen met een exclusief en fris design vormen een levendig geheel. Wijzerplaten en stuurwiel zijn volledig nieuw ontworpen.

Veiligheid
Standaard beschikt de nieuwe Polo over airbags en zij-airbags voorin. Hoofdairbags, die een beschermend kussen ontplooien langs alle zijruiten, zijn als optie leverbaar. Het optionele Elektronisch Stabilisatie Programma (ESP) complementeert de passieve veiligheidsuitrusting.

Motorenprogramma
Zijn capaciteiten als allrounder bewijst de nieuwe Polo met zijn ruime motorenaanbod. Het aanbod bestaat uit vijf benzinemotoren â waaronder een FSI â van 40 kW/55 pk tot 74 kW/100 pk en vier moderne TDI-krachtbronnen van 51 kW/70 pk tot 96 kW/130 pk. Het dieselprogramma start met de moderne 1.4 liter driecilinder TDI met 51 kW/70 pk, als vervanger van de 1.9 SDI. Daarnaast wordt een 1.4 liter TDI versie met 59 kW/80 pk leverbaar.