De nieuwe Volkswagen Polo
(11-3-2005)
Vrijwel op de dag dat de Volkswagen Polo zijn dertigste verjaardag
viert, krijgt hij een vrijwel volledig nieuw uiterlijk. Vooral de
nieuwe voorkant met V-vormige grille zorgt voor een duidelijk
markantere verschijning. De nieuwe Polo staat 12 mei bij de
Nederlandse Volkswagen-dealers en wordt leverbaar vanaf ⬠12.995,-.
De nieuwe Polo is sinds zijn introductie dertig jaar geleden
toonaangevend in zijn klasse. Niet alleen op het gebied van veiligheid
en ruimte maar ook het uitgebreide motorenprogramma maakt het model
uitermate onderscheidend. Dit programma start bij de benzinemotoren
met de 1.2 40 kW/55 pk driecilinder en bij de diesels met een moderne
1.4 51 kW/70 pk sterke driecilinder TDI met pompverstuivertechniek.
De nieuwe Polo is het tweede model na de nieuwe Passat, met het
karakteristieke familiegezicht van Volkswagen. De grille met het
merklogo heeft nu een duidelijk herkenbare V-vorm. De koplampen hebben
echter de grootste verandering ondergaan. Ze hebben nu de vorm van een
trapezium met cirkelvormige schijnwerpers. Door de nieuwe voorzijde is
de Polo in vergelijking met zijn voorganger met 19 millimeter gegroeid
tot 3.916 millimeter. De breedte (1.650 millimeter) en hoogte (1.465
millimeter) zijn gelijk gebleven Carrosserievarianten
De achterzijde is eveneens opnieuw vormgegeven. De achterruit heeft
aan de onderzijde een markante, V-vormige uitsnede, die de Polo van
achteren vlot en sportief doet ogen. Ook de achterlichten zijn
opvallend anders: de cirkelvormige elementen van de voorzijde worden
ook hier toegepast waardoor een duidelijke eenheid ontstaat.
Kenmerkend voor de Polo zijn de accentverschillen tussen de twee
carrosserievarianten. Terwijl de driedeurs met zijn oplopende lijnen
kenmerken van een coupé vertoont, oogt de vijfdeurs stijlvol en
solide met zijn heldere lijnvoering en derde zijruitje in de C-stijl.
Uitrustingsniveau's
De jongste generatie van de Polo wordt aangeboden in drie
uitrustingsniveauâs: Trendline, Comfortline en Sportline. Standaard
beschikt het nieuwe model onder meer over ABS met Dual
Rate-rembekrachtiging, vier Airbags, snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, vier luidsprekers en drie hoofdsteunen achter.
Opties als Park Distance Control en dimlicht dat nog even blijft
branden nadat de bestuurder is uitgestapt (âComing-Homeâ), zijn een
bijzonderheid in deze klasse. Ook het interieur van de Polo is onder
handen genomen. Hoogwaardige materialen met een exclusief en fris
design vormen een levendig geheel. Wijzerplaten en stuurwiel zijn
volledig nieuw ontworpen.
Veiligheid
Standaard beschikt de nieuwe Polo over airbags en zij-airbags voorin.
Hoofdairbags, die een beschermend kussen ontplooien langs alle
zijruiten, zijn als optie leverbaar. Het optionele Elektronisch
Stabilisatie Programma (ESP) complementeert de passieve
veiligheidsuitrusting.
Motorenprogramma
Zijn capaciteiten als allrounder bewijst de nieuwe Polo met zijn ruime
motorenaanbod. Het aanbod bestaat uit vijf benzinemotoren â waaronder
een FSI â van 40 kW/55 pk tot 74 kW/100 pk en vier moderne
TDI-krachtbronnen van 51 kW/70 pk tot 96 kW/130 pk. Het
dieselprogramma start met de moderne 1.4 liter driecilinder TDI met
51 kW/70 pk, als vervanger van de 1.9 SDI. Daarnaast wordt een 1.4
liter TDI versie met 59 kW/80 pk leverbaar.
AutoRai