Kinderdagboek geeft inzicht in leven 18de eeuw
Symposium verlichte pedagogiek, kinderdagboeken en jeugdherinneringen
Op vrijdag 11 maart 2005 vindt in Felix Meritis het internationale
symposium Kind van de toekomst plaats. Tijdens het symposium wordt het
boek Kind van de toekomst. De wondere wereld van Otto van Eck
(1780-1798) van Arianne Baggerman en Rudolf Dekker gepresenteerd. Het
boek handelt over de belevingswereld van een achttiende-eeuws jongetje
op basis van zijn dagboek. Het is de eerste historische studie op
basis van een kinderdagboek. Otto van Eck bezocht Felix Meritis op 6
december 1793: 'alwaer wij door zeer schoon muziek den gantschen avond
op een aengenaeme wijs vermaekt zijn.'
Met de vondst in een familiearchief van een stapeltje rafelige
schriftjes kregen de historici Arianne Baggerman en Rudolf Dekker een
van de vroegste en omvangrijkste kinderdagboeken uit Europa in handen,
geschreven door een Nederlands jongetje, Otto van Eck. Met deze
eenvoudige dagboekaantekeningen als vertrekpunt geven de auteurs in
Kind van de toekomst een fascinerend en bijzonder levendig beeld van
het maatschappelijk leven eind achttiende eeuw, een tot nog toe
onderbelichte periode in de geschiedenis van de lage landen. Ottoâs
vader Lambert van Eck wilde zijn zoon opvoeden tot modelburger van de
toekomst. Hij geloofde in de maakbare mens en een maakbare wereld en
wilde de idealen van de Verlichting in praktijk brengen.
De auteurs plaatsen de persoonlijke geschiedenis van Otto en zijn
familie in het bredere kader van de grote ontwikkelingen in het
achttiende-eeuwse Europa. De ideeën waarop onze moderne huidige
samenleving is gefundeerd, waren in Otto's tijd nog niet
vanzelfsprekend, maar sprankelend, radicaal en inspirerend: vrijheid
van meningsuiting, zelfbeschikkingsrecht van individuen, het
gelijkheidsbeginsel van alle burgers, democratie, vrijheid van
godsdienst maar ook de vrijheid om niet godsdienstig te zijn.
Op het symposium spreken binnen- en buitenlandse historici over
vernieuwingen in de pedagogiek in deze periode en de veranderende
manier waarop mensen naar zichzelf en hun omgeving keken. De neerslag
daarvan in egodocumenten, geschreven, getekend en gefilmd vanaf de
achttiende eeuw, komt in zeven lezingen aan de orde. Bijdragen worden
onder meer geleverd door Peter Burke (Cambridge University), Lotte van
de Pol (Freie Universität Berlin), Jürgen Schlumbohm
(Max-Planck-Institut Göttingen) en Arianne Baggerman (Erasmus
Universiteit Rotterdam). Ook de universiteiten van Bern, Groningen en
Amsterdam zijn vertegenwoordigd. Het symposium vindt plaats in het
kader van het onderzoeksproject 'Controlling time and shaping the
self: education, introspection and practices of writing in the
Netherlands 1750-1914', uitgevoerd aan de Faculteit der Historische en
Kunstwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Erasmus Universiteit Rotterdam