Principes van de kostentoedeling tussen Nederland en Vlaanderen voor de
uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010
Tussen Nederland en Vlaanderen worden de volgende principes en
uitgangspunten van de kostentoedeling voor de uitvoering van de
Ontwikkelingsschets 2010 overeen gekomen:
Nederland en Vlaanderen zullen zich inspannen om de kosten van de
verschillende onderdelen van de Ontwikkelingsschets zoveel als mogelijk te
drukken.
Veiligheid tegen overstromingen
Nederland en Vlaanderen betalen elk de maatregelen voor het verwezenlijken
van de veiligheid tegen overstromingen op hun grondgebied.
Toegankelijkheid
1. Nederland participeert voor 25 % in de studiekosten voor een verruiming
van de vaarweg in de Westerschelde. In deze studiekosten zijn inbegrepen
de kosten die wederzijds gemaakt worden door de eigen diensten die
hierbij worden betrokken.
Vlaanderen neemt de kosten voor de uitvoering van de baggerwerken in de
Westerschelde op zich en voert deze werken zelf uit onder de financiële
voorwaarden als bepaald in het Verruimingsverdrag van 1995, dan wel
anderszins door Nederland en Vlaanderen wordt overeengekomen.
De met de uitvoering van de baggerwerken in de Westerschelde samenhangende
kosten zijn eveneens voor rekening van Vlaanderen, met name de
geulwandverdediging en de wrakkenberging, met dien verstande dat Nederland
tot een bedrag van in totaal maximaal 30 miljoen EURO voor zijn rekening
neemt. Deze bijdrage wordt achtereenvolgens besteed aan de volgende werken
en werkzaamheden:
1. 25 % van de kosten van de geulwandverdedigingen in relatie tot de
verdieping; en vervolgens
2. de kosten voor de wrakkenberging;
Nederland en Vlaanderen nemen elk de kosten van de monitoring van de
gevolgen van een verdieping op hun grondgebied voor hun rekening;
Vlaanderen blijft instaan voor de onderhoudsbaggerwerken na de uitvoering
van de verruimingswerken, maar behoudt zich evenwel het recht voor om, in
het kader van verdere afspraken inzake beleid en beheer van het Schelde-
estuarium, een andere regeling te vragen.
De kosten voor de verbetering van de scheepvaartbegeleiding maken geen deel
uit van de onderhavige kostentoedeling. Een programma voor de verbetering
van de scheepvaartbegeleiding wordt thans onder de verantwoordelijkheid van
de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart hoe dan ook
uitgevoerd en heeft verder geen relatie met een verdieping.
Natuurlijkheid
Nederland en Vlaanderen staan elk in voor de financiering van de realisatie
van het natuurprogramma van de Ontwikkelingsschets 2010 op hun grondgebied.
Hierin zijn tevens de kosten begrepen van het jaarlijks onderhoud, na
inrichting.
Voor de grensoverschrijdende natuurprojecten wordt het volgende
afgesproken:
Natuurinrichting Hedwige-Prosperpolder:
In goed overleg en overeenstemming met Nederland voert Vlaanderen - om
niet - de verlegging van de Deltadijk en de estuariene natuurinrichting uit
van het natuurontwikkelingsproject Hedwigepolder op Nederlands grondgebied
. Deze investeringsinspanning van Vlaanderen geldt als Vlaamse bijdrage aan
de voorzorgsmaatregelen die ten gevolge van de verruiming van de vaarweg
genomen worden en die tevens bijdragen tot de instandhouding van het
Schelde-estuarium en de natuurlijkheid van het ecosysteem.
Vlaanderen financiert de grondverwerving, die plaatsvindt volgens de
werkwijze die in Nederland bij het natuurontwikkelingsprogramma gevolgd
wordt. Deze investering kan beschouwd worden als extra bijdrage ten bate
van Zeeland.
Ingeval zich onverhoopt negatieve ontwikkelingen voordoen ten gevolge van
de vaarwegverruiming zal bij de toepassing van besluit 2(g) van de
Ontwikkelingsschets (dat wil zeggen: meerkosten voor de veroorzaker)
rekening worden gehouden met de investeringen die Vlaanderen heeft gedaan.
De natuurinvesteringen zullen verder mee in aanmerking genomen worden voor
het bereiken van de instandhoudingsdoelstellingen in heel het estuarium.
De werkzaamheden geschieden overeenkomstig het bepaalde in de besluiten
3(c), 3(d) en 3(e) van de Ontwikkelingsschets. De uitvoering vindt plaats
door Vlaanderen op basis van een gezamenlijk vastgesteld inrichtingsplan.
Het ontwerp zal voldoen aan de eisen en criteria, verbonden aan de Europese
Vogel- en habitatrichtlijnen. Voor de inrichting van het gebied kan
Vlaanderen gratis over de klei beschikken die op Nederlands grondgebied
kan worden gewonnen, voorzover het inrichtingsplan dit toelaat. De
Technische Scheldecommissie zal onderzoeken of, en zo ja onder welke
voorwaarden het opgebaggerde zand uit de Beneden-Zeeschelde kan aangewend
worden voor de aanleg van de dijken op Nederlands grondgebied. Nederland
zal waar nodig ondersteuning bieden bij het voeren van de vereiste
procedures op eigen rechtsgebied.
Na de voltooiing van de inrichting van het gebied zal het onderhoud van
deze inrichting op Nederlands grondgebied ten laste van Nederland worden
genomen.
Het Zwinproject
Nederland en Vlaanderen staan op hun grondgebied elk in voor de kosten van
planvorming, grondverwerving en inrichting van het Zwin-project en voor de
kosten van de nodige infrastructuur voor de afwatering van de landinwaarts
gelegen polders. In onderlinge samenwerking wordt een inrichtingsplan voor
dit gebied opgesteld en vastgesteld. De werkzaamheden geschieden
overeenkomstig het bepaalde in de besluiten 3(c), 3(d) en 3(e) van de
Ontwikkelingsschets. Indien de afwatering van voormelde gebieden gebeurt
via een gemeenschappelijke infrastructuur, dan worden de investerings- en
exploitatiekosten ervan in beginsel over beide partijen verdeeld pro rata
van de afgevoerde debieten.
Nederland en Vlaanderen stellen elkaar de benodigde klei voor de dijkopbouw
gratis ter beschikking, voorzover winbaar binnen het gebied en voorzover
het inrichtingsplan dit toelaat.
Andere kosten
Nederland en Vlaanderen nemen elk de overheadkosten (kosten eigen
administratie) bij de uitvoering van de projecten van de
Ontwikkelingsschets voor eigen rekening.
Werkingskosten van de gemeenschappelijke Projectorganisatie
Nederland en Vlaanderen betalen elk de helft van de werkingskosten van de
gemeenschappelijke projectorganisatie met inbegrip van de kosten voor
gemeenschappelijke communicatie en projectbegeleiding.
Maritieme Toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen
Nederland en Vlaanderen dragen elk 50 % bij van de studiekosten van de
verbetering van de Maritieme Toegankelijkheid van de Kanaalzone Terneuzen-
Gent.
Wegverbinding tussen de Westerscheldetunnel en de N49
Indien Nederland hierom verzoekt zal Vlaanderen, binnen het kader van de
reguliere procedures, overgaan tot de aanleg van de Tractaatweg tussen de
Nederlandse grens en de aansluiting op de N49.
Achterstallige renten Schelde-Rijn
De achterstallige schulden van België inzake de Schelde-Rijnverbinding en
overige vaststaande schulden worden geregeld binnen het af te sluiten
verdrag voor het uitvoeren van de Ontwikkelingsschets.
De onderhandelingsdelegaties zullen de hier beschreven kostenverdeling
inzake de uitvoering van de Ontwikkelingsschets 2010 als uitgangspunt nemen
bij de onderhandelingen van het verdrag inzake de uitvoering van de
Ontwikkelingsschets 2010.
's-Gravenhage, 11 maart 2005,
De Voorzitters van de Technische Scheldecommissie,
|Ir. L. H. Keijts |Ir. J. Strubbe | |Nederlands Voorzitter |Vlaams Voorzitter |