IWI
http://www.iwiweb.nl
Kwaliteit dienstverlening voor werkzoekenden zeer uiteenlopend
Hoe CWI werkzoekenden ondersteunt bij het vinden van werk verschilt
sterk per vestiging en per adviseur. De manier waarop hangt vooral af
van de tijd die de adviseurs kunnen besteden aan arbeidsbemiddeling,
de beschikbaarheid van instrumenten en hoe ze worden aangestuurd op
deze werkzaamheden. De individuele kenmerken en behoeften van de
werkzoekende spelen hierbij een ondergeschikte rol. Dat concludeert de
Inspectie Werk en Inkomen in het vandaag gepubliceerde rapport
Arbeidsbemiddeling in de praktijk. Tegelijk met dit rapport
verschijnen nog twee IWI rapporten over CWI: Beleid en sturing van de
beursvloer van het Centrum voor Werk en Inkomen en Dienstverlening aan
werkgevers.
De dienstverlening voor werkzoekenden lijdt soms onder de slechte
econo-mische omstandigheden. Door het grote aantal uitkeringsaanvragen
komen adviseurs op sommige CWI vestigingen nauwelijks toe aan
arbeidsbemiddeling. De hiervoor beschikbare tijd is overigens door het
management wel te beïnvloeden.
De inspectie constateert dat de adviseurs over het algemeen weinig
onder-steuning krijgen bij het bepalen welke dienstverlening het meest
effectief is voor een werkzoekende. Inhoudelijke begeleiding van
adviseurs in de vorm van intervisie en coaching is schaars. De
adviseurs hebben geen inzicht in de effectiviteit van de verschillende
instrumenten en kunnen nauwelijks terugvallen op landelijke
richtlijnen. Zoals om te bepalen of iemand via de beursvloer van CWI
zelfstandig een baan kan zoeken of dat een intensievere vorm van
arbeidsbemiddeling nodig is. De beursvloer is de plaats - zowel in de
CWI-vestiging als op internet - waar werkzoekenden informatie vinden
over vacatures en scholing.
In de dienstverlening aan werkgevers heeft CWI veel vooruitgang
geboekt. Werkgevers weten CWI steeds vaker te vinden voor het
vervullen van vacatures. Op dit gebied voldoet CWI ruimschoots aan de
afspraken die hierover met de minister zijn gemaakt.
CWI ondersteunt werkzoekenden op hun zoektocht naar werk met
verschillende vormen van dienstverlening. Daarbij gaat het
bijvoorbeeld om de inzet van beursvloerinstrumenten,
bemiddelingsgesprekken en workshops solliciteren. Het binnenhalen van
vacatures bij werkgevers is hier nauw mee verbonden. De inspectie
vindt dat CWI te weinig inzicht heeft in de mate waarin de
verschillende instrumenten bijdragen aan het vinden van werk.
In het sociale zekerheidsstelsel staat het motto werk boven uitkering
centraal. IWI heeft eind 2004 deze onderzoeken uitgevoerd om inzicht
te geven in de aanpak van CWI ten aanzien van werk.
Voor een toelichting kunt u contact opnemen met Erik Stolk (070-304
4639 of 06-510 245 59).
De rapporten zijn beschikbaar op www.iwiweb.nl. U kunt de rapporten
ook opvragen bij de afdeling Communicatie, tel. 070-304 47 63.
11 mrt 05 17:03