IWI
http://www.iwiweb.nl

Kwaliteit dienstverlening voor werkzoekenden zeer uiteenlopend

Hoe CWI werkzoekenden ondersteunt bij het vinden van werk verschilt sterk per vestiging en per adviseur. De manier waarop hangt vooral af van de tijd die de adviseurs kunnen besteden aan arbeidsbemiddeling, de beschikbaarheid van instrumenten en hoe ze worden aangestuurd op deze werkzaamheden. De individuele kenmerken en behoeften van de werkzoekende spelen hierbij een ondergeschikte rol. Dat concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het vandaag gepubliceerde rapport Arbeidsbemiddeling in de praktijk. Tegelijk met dit rapport verschijnen nog twee IWI rapporten over CWI: Beleid en sturing van de beursvloer van het Centrum voor Werk en Inkomen en Dienstverlening aan werkgevers.

De dienstverlening voor werkzoekenden lijdt soms onder de slechte econo-mische omstandigheden. Door het grote aantal uitkeringsaanvragen komen adviseurs op sommige CWI vestigingen nauwelijks toe aan arbeidsbemiddeling. De hiervoor beschikbare tijd is overigens door het management wel te beïnvloeden.

De inspectie constateert dat de adviseurs over het algemeen weinig onder-steuning krijgen bij het bepalen welke dienstverlening het meest effectief is voor een werkzoekende. Inhoudelijke begeleiding van adviseurs in de vorm van intervisie en coaching is schaars. De adviseurs hebben geen inzicht in de effectiviteit van de verschillende instrumenten en kunnen nauwelijks terugvallen op landelijke richtlijnen. Zoals om te bepalen of iemand via de beursvloer van CWI zelfstandig een baan kan zoeken of dat een intensievere vorm van arbeidsbemiddeling nodig is. De beursvloer is de plaats - zowel in de CWI-vestiging als op internet - waar werkzoekenden informatie vinden over vacatures en scholing.

In de dienstverlening aan werkgevers heeft CWI veel vooruitgang geboekt. Werkgevers weten CWI steeds vaker te vinden voor het vervullen van vacatures. Op dit gebied voldoet CWI ruimschoots aan de afspraken die hierover met de minister zijn gemaakt.

CWI ondersteunt werkzoekenden op hun zoektocht naar werk met verschillende vormen van dienstverlening. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de inzet van beursvloerinstrumenten, bemiddelingsgesprekken en workshops solliciteren. Het binnenhalen van vacatures bij werkgevers is hier nauw mee verbonden. De inspectie vindt dat CWI te weinig inzicht heeft in de mate waarin de verschillende instrumenten bijdragen aan het vinden van werk.

In het sociale zekerheidsstelsel staat het motto werk boven uitkering centraal. IWI heeft eind 2004 deze onderzoeken uitgevoerd om inzicht te geven in de aanpak van CWI ten aanzien van werk.

Voor een toelichting kunt u contact opnemen met Erik Stolk (070-304 4639 of 06-510 245 59).
De rapporten zijn beschikbaar op www.iwiweb.nl. U kunt de rapporten ook opvragen bij de afdeling Communicatie, tel. 070-304 47 63.

11 mrt 05 17:03