Reclames van zorgverzekeraars deugen vaak niet
11 maart 2005
Claims als "100% fysiotherapie vergoed" zijn niet juist
De reclame-uitingen van ziekenfondsen en particuliere
ziektekostenverzekeringen deugen vaak niet. Zo blijken de slogans over
de premies niet altijd te kloppen en zijn claims als "100%
fysiotherapie vergoed" gewoonweg onjuist. Dat blijkt uit een onderzoek
van de Consumentenbond, die ingrijpen eist van branchevereniging
Zorgverzekeraars Nederland. Bovendien roept de bond iedereen op om na
te gaan of de zorgverzekeraars de beloftes die ze doen in de praktijk
waarmaken.
Consumenten zijn de afgelopen maanden - met het oog op het nieuwe
zorgstelsel dat in 2006 ingaat - overladen met reclames van
zorgverzekeraars. De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar
de claims van zorgverzekeraars in advertenties in landelijke en
regionale kranten, die ook worden gedaan in de vele radio- en
televisiespotjes. Het resultaat daarvan wordt gepubliceerd in de
Consumentengids van mei.
De vage claims die zorgverzekeraars doen over de hoogte van de premies
blijken vaak niet juist te zijn, bijvoorbeeld als een vergelijking met
andere verzekeraars wordt gemaakt die niet klopt. De claims over de
kwaliteit van de verzekeraar zijn voor consumenten vaak niet na te
gaan, bijvoorbeeld omdat verwezen wordt naar een onderzoek zonder
bronvermelding. En specifieke vergoedingclaims deugen ook niet altijd:
"100% fysiotherapie vergoed" is niet waar als slechts een beperkt
bedrag per behandeling en een beperkt aantal behandelingen wordt
vergoed. De Reclame Code Commissie heeft reeds geoordeeld dat zo'n
claim van Zilveren Kruis misleidend is.
De Consumentenbond vraagt vandaag aan Zorgverzekeraars Nederland om
via een gedragscode de verzekeraars te dwingen om eerlijke informatie
te verstrekken. Zeker omdat aan het einde van het jaar de
reclamecampagnes weer in alle hevigheid zullen losbarsten. Dan moeten
álle consumenten een nieuwe keuze voor een zorgverzekering maken. Als
de verzekeraars hun gedrag niet verbeteren, zal de bond in actie
komen.
Verder gaat de Consumentenbond de komende tijd checken of de
zorgverzekeraars de beloftes in de reclames, zoals "binnen 5 dagen
consult specialist" of "binnen 2 weken geopereerd", in de praktijk
waarmaken. Vandaag roept de bond via de Gezondgids en de website
consumenten op om hun ervaringen vast door te geven via
zorg@consumentenbond.nl.