Tijdigheid uitvoering Algemene nabestaandenwet verbeterd
De Sociale Verzekeringsbank handelt bij de uitvoering van de Algemene
nabestaandenwet (Anw) meer aanvragen en mutatieberichten binnen de
wettelijke termijn af dan enige jaren geleden. De SVB heeft ook
maatregelen genomen om de communicatie met de burger te verbeteren.
Dit concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het vandaag verschenen
rapport Op tijd: tijdigheid in de uitvoering van de Algemene
nabestaandenwet.
Een van de centrale doelstellingen van de Wet Structuur uitvoering
werk en inkomen (SUWI) is het waarborgen van een klantgerichte
uitvoering. De burger heeft recht op een tijdige afhandeling van een
aanvraag of een melding van een verandering.
De SVB was een aantal jaren niet in staat om alle Anw-aanvragen en
mutatieberichten tijdig af te handelen. Dit leidde tot achterstanden
en klachten van ontevreden burgers.
Vanaf 2002 heeft de SVB haar werkproces inzichtelijker ingericht, met
als uitgangspunt de wettelijke tijdigheidtermijn. Verder heeft de SVB
de afhandeling van achterstallige aanvragen en mutatieberichten
afgezonderd van het reguliere proces. Een apart team heeft gewerkt aan
het inlopen van de achterstanden. Hierdoor liep de behandeling van
nieuwe aanvragen en meldingen geen vertraging op. Ook heeft de SVB de
communicatie op een aantal punten verbeterd, zodat de burger een beter
inzicht heeft in zijn rechten en plichten. Volgens de inspectie dragen
deze maatregelen bij aan een klantgerichte uitvoering.
persbericht IWI, 11 maart 2005
Inspectie Werk en Inkomen