SEZ draagt kennis en ervaring over
In het kader van het nieuwe evenementenbeleid hebben de gemeente Zwolle en
Stichting Stadsevenementen Zwolle -SEZ- gesproken over de toekomstige rol
van de stichting. In goed overleg heeft SEZ besloten haar werkzaamheden per
april 2005 te beeindigen.
SEZ is op initiatief van en door de gemeente Zwolle in 1980 opgericht om
evenementen te organiseren ter gelegenheid van het 750 jarig bestaan van de
stad Zwolle. Sindsdien heeft deze stichting met de ontwikkeling,
organisatie en ondersteuning van aansprekende evenementen Zwolle op de
kaart gezet. Hier zijn vele uren vrijwilligerswerk in gestoken. De gemeente
heeft grote waardering voor de inzet van SEZ.
De stichting heeft de afgelopen 24 jaar diverse evenementen ontwikkeld en
georganiseerd, zoals onder andere de kermis en het Straatfestival . Met de
opbrengsten van de kermis subsidieerde en ondersteunde SEZ ook tal van
andere organisatoren van evenementen.
Het nu door de raad vastgestelde evenementenbeleid streeft naar heldere
subsidiestromen, met de gemeente als enige subsidieverstrekker. Daarnaast
neemt het evenementenbureau de rol van SEZ bij het ontwikkelen en promoten
van evenementen over.
Nu het nieuw op te richten evenementenbureau de kerntaken van SEZ overneemt
vervalt de basis voor het voortbestaan van SEZ. In overleg met de gemeente
heeft SEZ daarom besloten om met haar 25-jarig bestaan in april 2005 de
stichting officieel op te heffen.
Door deze nieuwe situatie zoekt de gemeente naar oplossingen voor de
organisatie van de kermis en het Straatfestival. De gemeente zal de
opbrengsten van de kermis ook inzetten als subsidiebudget voor evenementen.
Verder is zij gestart met de werving van bestuursleden voor het
evenementenbureau. Dit bestuur zal een directeur aanstellen. Het streven is
dat het bureau per 1 mei a.s. operationeel is. SEZ zorgt voor een goede
overdracht van haar kennis en ervaring aan de gemeente en dit nieuwe
bureau.
---
Gemeente Zwolle