Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ATOS ORIGIN REALISEERT FORSE KOSTENBESPARINGEN BIJ VITENS

VITENS ALS EERSTE 'LIVE' MET MOBIELE SERVICES VAN SAP

Utrecht, 10 maart 2005 - Vitens, het grootste waterleidingbedrijf van Nederland, gaat na intensieve samenwerking met Atos Consulting en Atos Origin als eerste onderneming in Nederland 'live' met de mobiele service-oplossing van SAP. Deze service maakt het Vitens mogelijk om efficiënter, sneller én goedkoper klantvragen af te handelen. Dankzij de harmonisatie van bedrijfsprocessen en de implementatie van de mobiele SAP-oplossing realiseert Vitens een forse efficiencyverbetering.

Vitens is in 2002 voortgekomen uit drie bedrijven - Nuon Water, Waterbedrijf Gelderland en Waterleidingmaatschappij Overijssel. Deze samenvoeging in Vitens was de aanleiding om bedrijfsbreed SAP als ERP-toepassing in te voeren. Het harmoniseren van drie verschillende 'Enterprise Resource Planning'-systemen in één ERP-toepassing was noodzakelijk om de bij de fusie geformuleerde doelstellingen te bereiken: verbetering van de integratie, kwaliteit en betrouwbaarheid van de bedrijfsprocessen en dat alles tegen lagere kosten. De harmonisatie van het ERP-systeem maakte het ook mogelijk om alle mobiele services van Vitens te automatiseren.

Nooit meer wachten op de monteur
Waar in de oude situatie een klant het callcenter van Vitens belde, het center de planafdeling informeerde, waarna de servicemonteur de werkorder ophaalde en op pad ging om de klus te klaren, gaat dat nu door middel van een mobiele service op basis van GPRS. De monteur ontvangt en verwerkt de serviceorders op zijn laptop in het service-voertuig, waar hij ook beschikt over een routeplanner en een gedigitaliseerde kaart van het leidingnet. Hij kan vervolgens rechtstreeks naar klanten om storingen op te lossen. Dit scheelt tijd en maakt het dus mogelijk meer klanten op een dag te bezoeken. Voorheen kon het callcenter van Vitens niets zeggen over het tijdstip waarop de monteur zou langskomen, in de nieuwe situatie is dat wél mogelijk. Het callcenter kan nu op het geautomatiseerde planbord zien welke monteur in de regio beschikbaar is om een storing op te lossen. Verder kan het callcenter in het SAP CRM Mobile Field Service 4.0-systeem zien wat de status is van klachtafhandeling en of sprake is van een herhaalde storing bij de klant.

Sterk kostenbesparend
De voordelen van de mobiele SAP-toepassing zijn groot. Klanten weten vrij nauwkeurig hoe laat een monteur langskomt, Vitens heeft maximaal inzicht in de output van haar monteurs, alsmede in de inzet van het monteursbestand. Het aantal administratieve handelingen dat door monteurs moet worden verricht is tot een minimum beperkt en alle gegevens die zij in het systeem invoeren, leveren direct bruikbare managementinformatie op. Hierdoor kunnen financiële, logistieke en inkoopprocessen worden verbeterd, hetgeen een sterk kostenbesparend effect heeft op het totale bedrijfsproces. De totale investering in de nieuwe mobiele IT-infrastructuur heeft een terugverdientijd van circa 2,5 jaar. Mede door deze ERP implementatie wordt een kostenbesparing gerealiseerd van 32 miljoen euro.

Een uitgebreide testfase heeft uitgewezen dat de volledig draadloze GPRS-technologie tot volle tevredenheid van Vitens functioneert. Bovendien verbetert de klanttevredenheid en zijn de monteurs enthousiast over de nieuwe werkwijze.

Jan Nelissen, programmamanager van Vitens: "De kwaliteit van de - financiële - informatie is in korte tijd sterk verbeterd. We hebben de beheerkosten fors verlaagd en de oude systemen vervangen door één bedrijfsbrede IT-oplossing die is gebaseerd op het beste wat er in de markt beschikbaar is. Deze IT-infrastructuur maakt het ons mogelijk om onze doelstelling 'het bereiken van de top binnen de VEWIN-benchmark' binnenkort te bereiken."

Jan Willem van Lummel, Projectmanager Atos Consulting: "de implementatie van nieuwe toepassingen vraagt veel creativiteit en doorzettingsvermogen omdat je tegen allerlei onverwachte zaken aanloopt. Je kan dit alleen tot een succesvol einde brengen wanneer de relatie met de client, zoals met Vitens, optimaal is en er werkelijk van een partnership sprake is"

Over Atos Origin
Atos Origin, een toonaangevende internationale IT-dienstverlener, stelt klanten in staat hun visie om te zetten in resultaten door de toepassing van consulting, systeemintegratie en managed operations, inclusief outsourcing en on-line services. Atos Origin realiseert jaarlijks een omzet van ruim 5 miljard euro. Het bedrijf is wereldwijd actief voor top-500 ondernemingen in meer dan vijftig landen met een werknemersaantal van 45.000, van wie ruim 9.000 in Nederland, waar Atos Origin marktleider is. Atos Origin is de wereldwijde informatie-technologie partner voor de Olympische Spelen en tot haar klanten behoren onder meer: ABN AMRO, Akzo Nobel, Alstom, BNP Paribas, British Petroleum, DSM, EDF, Eneco Energie, Ericsson, Euronext, Fiat, France Telecom, Heineken, ICI, ING, KPN, Lucent, Philips, Renault, Royal Bank of Scotland, Saudi Aramco, Schlumberger, Shell, Telecom Italia, UBS, Unilever, Vivendi Universal, Vodafone, Wolters Kluwer en tal van klanten in de publieke sector. Voor meer informatie kunt u de website van Atos Origin raadplegen: www.atosorigin.com

Atos Origin staat genoteerd op de Paris Euronext Premier Marché en wordt verhandeld onder de namen Atos Origin, AtosEuronext, Atos Worldline en Atos Consulting.

Atos Consulting, de internationaal opererende consultancy divisie van Atos Origin, is een toonaangevende, business- en IT-consultancy dienstverlener met wereldwijd meer dan 2,500 gedreven professionals, van wie er 950 in Nederland werken.


- EINDE PERSBERICHT -

Voor meer informatie (