Gemeente Utrecht

VERHUIZING CENTRALE VERKEERSCOMPUTER LEIDT TIJDELIJK TOT LANGERE FILES

Tijdens de spits hebben zich de afgelopen dagen in Utrecht West langere files voorgedaan dan gebruikelijk. De verkeersoverlast is ontstaan doordat alle 160 verkeersregelinstallaties (VRI's) in de stad tijdelijk zijn afgekoppeld van de centrale verkeerscomputer. Deze afkoppeling is nodig omdat de verkeerscomputer deze week verhuist van de Politie Regio Utrecht naar de Dienst Stadsbeheer (DSB) van de gemeente.

Doordat de VRI's niet op de centrale verkeerscomputer zijn aangesloten, worden storingen niet opgemerkt. Gemeente Utrecht en politie zijn daarom onder de huidige omstandigheden afhankelijk van mensen die een storing melden. Hierdoor duurt het tijdelijk langer voordat actie wordt ondernomen om een eventuele storing te verhelpen. Op dit moment werkt de gemeente aan het opnieuw aansluiten van de VRI's en doet de gemeente er alles aan de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken.

Bij het opnieuw aansluiten van de VRI's wordt prioriteit gegeven aan verkeerslichten op belangrijke en drukke verkeersknooppunten, zoals het 24 oktoberplein, het Westplein, Hooggelegen, de Berenkuil, Laagraven en het Ghandiplein. Naar verwachting is eind deze week zestig procent van alle verkeerslichten weer aangesloten op de centrale verkeerscomputer en worden de verhuiswerkzaamheden eind volgende week geheel afgerond.

De verhuizing van de centrale verkeerscomputer is nodig voor het realiseren van dynamisch verkeersmanagement. Daarbij worden verkeerslichten zo ingesteld dat verkeersdoorstroming in de stad optimaal kan verlopen. Hiervoor is een goede koppeling met de centrale noodzakelijk. Ook de komende jaren blijft de gemeente werken aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming in de stad. Zo start een proef waarbij de actuele verkeerssituatie wordt gevisualiseerd. Daarmee wordt het mogelijk gegevens zo te koppelen dat automobilisten via hun navigatiesysteem niet alleen de kortste route, maar ook filevrije routes krijgen doorgegeven. Hierdoor verbetert de informatievoorziening over de bereikbaarheid van Utrecht.

De gemeente roept mensen die een eventuele storing van verkeerslichten signaleren op, zich direct te melden op telefoonnummer (030) 286 42 74. Dit telefoonnummer is tijdens de verhuizing van de centrale verkeerscomputer 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar.

Actuele informatie over werk aan de weg in de stad Utrecht en een daarop afgestemde routeplanner is te vinden op: www.utrecht.nl/bereikbaar.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Communicatie Stadhuis, Casper van Riet, telefoon 030 - 286 11 48.