Time : 12:46:48 PM
Date : Thursday, March 10, 2005
Sender Name: Coca-Cola Services Belgium Luxembourg sa/nv

Chaudfontaine/Coca-Cola Enterprises Belgium: Voornemen tot herstructering van Chaudfontaine, in het kader van een duurzaam toekomstplan

Voornemen tot herstructering van Chaudfontaine, in het kader van een duurzaam toekomstplan.

Nota bij de aankondiging op de Bijzondere Ondernemingsraad van 10 maart 2005.

Chaudfontaine, 10 maart 2005 - Deze voormiddag werd op een Bijzondere Ondernemingsraad van de site van Chaudfontaine het voornemen bekendgemaakt voor de herstructurering van het personeelsbestand in de productiesite van Chaudfontaine. Dit voornemen werd uitgewerkt in gezamenlijk overleg tussen de management teams van de site en van het Coca-Cola Enterprises Belgium (CCEB). In aanvulling op de groeistrategie voor het mineraalwater van Chaudfontaine, die na de overname van het bedrijf in 2003 werd opgestart, moet deze herstructurering een solide basis leggen om de productiesite terug rendabel te maken en zo de toekomst van Chaudfontaine veilig te stellen.

Het management van Chaudfontaine en van CCEB wil deze moeilijke maar noodzakelijke fase in de heropbouw van Chaudfontaine op een correcte en constructieve manier laten verlopen, met respect voor de betrokkenen en in overleg met de sociale partners. Het huidig voornemen tot herstructurering voorziet in de afvloeiing van 65 personen, op een totaal van 196 actieve werknemers. Dit zou kunnen gebeuren via brugpensionering op 52 jaar, zonder naakte ontslagen.

De precieze inhoud en modaliteiten van het plan zal afhangen van het overleg met de sociale partners. Zoals wettelijk voorzien, start binnenkort de consultatieronde waarbij de
werknemersvertegenwoordigers de mogelijkheid krijgen om uitgebreid vragen te stellen en opmerkingen of voorstellen te formuleren.

In deze nota vindt u achtergrondinformatie over het toekomstplan voor Chaudfontaine en het waarom en hoe van de voorgenomen herstructurering. Met bijkomende vragen kunt u terecht bij Jean-Louis Cornet, site-directeur Chaudfontaine, op het nummer 0479.39.84.69, of bij Tom Delforge, woordvoerder Coca-Cola België/Chaudfontaine, op het nummer 02.559.28.77.

Coca-Cola Belgium Luxembourg
Bergensesteenweg, 1424, Chée de Mons
B-1070 Brussels

Voorgeschiedenis

In mei 2003 werd de waterproductie van Chaudfontaine door de toenmalige eigenaar, de heer Bayat, verkocht aan Coca-Cola België, na een gezamenlijk overname-initiatief van MMJ, dochteronderneming van The Coca-Cola Company, en CCEB, dochteronderneming van Coca-Cola Enterprises. Chaudfontaine, dat volgend jaar zijn 80ste verjaardag viert, had toen reeds een bewogen periode achter de rug, waarin het bedrijf verschillende keren van eigenaar was veranderd. Nadat het in 1961 was overgenomen door Piedboeuf, werd het in 1989 een deel van Interbrew, door de fusie van Piedboeuf en Artois. In 1997 werd Chaudfontaine eigendom van de heer Bayat.
Met de eigenaars veranderden vaak ook de prioriteiten, mogelijkheden en beperkingen waarmee Chaudfontaine werd geconfronteerd. Terzelfdertijd nam de versnippering en de concurrentie tussen de vele watermerken op de Belgische markt voortdurend toe. In zo'n omstandigheden een efficiënte strategie op lange termijn uitbouwen was uiteraard niet eenvoudig.

Moeilijke omstandigheden voor de overname

Dat bleek ook uit de feiten voor de overname in 2003. De site was gedeeltelijk verouderd, het productie-apparaat was nog aanvaardbaar maar weinig performant ten opzichte van de concurrentie. De laatste rendabele investering dateerde van 1986. Bovendien was er de laatste 10 jaar nauwelijks nog geïnvesteerd in communicatie. De laatste TV-campagne vond plaats in 1993. Door zijn lange geschiedenis en zijn Belgische roots genoot Chaudfontaine wel nog een grote naambekendheid, maar van een echt sterk merkimago was geen sprake meer.

Al deze factoren hadden hun weerslag op de verkoop. Het verkochte aantal kisten mineraalwater daalde in acht jaar tijd van 9.181 miljoen naar 6.192 miljoen. In een bijzonder competitieve markt verloor Chaudfontaine voortdurend terrein, van 8,1% verkoopaandeel in 1997 tot 5,9% in 2002. De tegenvallende resultaten vertaalden zich meteen ook in overcapaciteit en economische werkloosheid, die op hun beurt extra doorwogen op de financiële resultaten. Mede door dat structurele gebrek aan rendabiliteit, konden ook geen middelen vrijgemaakt worden om het tij te keren.

Een nieuwe start

In mei 2003 was duidelijk geworden dat Chaudfontaine zijn toekomstkansen enkel kon behouden als het zou samengaan met een sterke partner, die bereid was om in een lange-termijnvisie te herinvesteren in het merk en in de site.

Voor Coca-Cola België was de overname van Chaudfontaine een logische en essentiële etappe in een bedrijfsbeleid dat gericht is op innovatie en diversificatie. Tijdens de voorbije vijf jaar heeft Coca-Cola België zijn inspanningen om uit te groeien van een puur frisdrankenbedrijf tot een veelzijdig drankenbedrijf aanzienlijk opgevoerd. De acquisitie van een kwalitatief natuurlijk mineraalwater was daarin een belangrijke stap.

Gezien de historische moeilijkheden, was van meet af aan duidelijk dat de herlancering van Chaudfontaine ook voor Coca-Cola België een uitdaging vormde en dat succes enkel haalbaar was mits belangrijke en langdurige inspanningen. Risico's en mogelijkheden werden echter zorgvuldig afgewogen en de fundamentele troeven van Chaudfontaine gaven de doorslag: een unieke geologische site, een natuurlijk mineraalwater van uitzonderlijke kwaliteit, een merk met een rijke Belgische traditie en een waardevolle expertise bij het personeel.

20 maanden van aanzienlijke inspanningen

De overname van Chaudfontaine ging gepaard met de uitbouw van een lange-termijnstrategie, om het natuurlijke mineraalwater opnieuw een sterke positie te laten innemen op de Belgische markt. In het kader van die strategie werden sinds mei 2003 heel wat essentiële stappen gezet.

De volledige site van Chaudfontaine werd grondig gerenoveerd, met uitgebreide verfraaiingswerken en aanpassingen aan de infrastructuur (b.v. een nieuw dak, dat meer licht in de fabriekshal brengt). De investering hiervoor bedroeg ruim 3 miljoen euro.

Belangrijke inspanningen werden geleverd op gebied van veiligheid, gezondheid en hygiëne, met een sterke daling van het aantal arbeidsongevallen tot gevolg (van 23 in 2003 naar 13 in 2004). Voor het eerst sinds lang werd ook opnieuw geïnvesteerd in opleiding voor het personeel.

De productielijnen werden gedeeltelijk vernieuwd, om te beantwoorden aan de strengste normen op gebied van kwaliteit, productiviteit, snelheid en verpakkingsmogelijkheden. Hiervoor werd reeds 1 miljoen euro geïnvesteerd in 2003 en 10,5 miljoen euro in 2004. Voor 2005 is opnieuw een investering van 12,3 miljoen euro gepland.

Het verkoopsteam van Chaudfontaine werd uitgebreid en geïntegreerd in het verkoopsteam van CCEB, met een betere synergie en efficiëntie tot gevolg.

Het merk Chaudfontaine kreeg een nieuwe positionering en een nieuwe look, met bijhorende communicatie, design, logo, verpakkingen en formaten. Deze nieuwe aanpak werd in 2004 ondersteund met een tv- en outdoor-campagne ter waarde van 2,3 miljoen euro. Het was de eerste reclamecampagne in meer dan 10 jaar voor Chaudfontaine, en meteen goed voor een plaats in de top 3 van de meest adverterende watermerken in België. In 2005 worden deze inspanningen verder opgevoerd.

De rendabiliteit van de site als cruciaal objectief

De inspanningen die sinds de overname zijn geleverd, kaderen in een visie om Chaudfontaine op lange termijn terug op te bouwen. Op dit ogenblik zijn er positieve signalen die erop wijzen dat de aanpak werkt en dat aan de neergang van Chaudfontaine een halt is toegeroepen. In het eerste jaar na de overname hebben de verkoopcijfers van het natuurlijke mineraalwater van Chaudfontaine zich gestabiliseerd, na een jarenlange daling. Sinds de start van de nieuwe communicatiecampagne kent de verkoop opnieuw een groei, die in de laatste 6 maand 10,8% bedroeg (in vergelijking met dezelfde periode het jaar voordien).

Toch blijft het gebrek aan rendabiliteit van de site een belangrijk probleem. Chaudfontaine is sinds jaren verlieslatend en is dat ook gebleven sinds de overname door Coca-Cola België. De oorzaak ligt bij een combinatie van factoren: een verouderd productieapparaat, onvoldoende verkoopvolume en bijgevolg een overschot in de personeelsbezetting ten opzichte van de reële behoeften.

Als Chaudfontaine vandaag niet kon rekenen op de financiële draagkracht van een grote groep, zou het bedrijf meer dan waarschijnlijk niet meer bestaan. Om op termijn de toekomstkansen van Chaudfontaine veilig te stellen, is het echter essentieel dat die financiële draagkracht gebruikt wordt om daadwerkelijk te investeren in structurele veranderingen, en niet om aanhoudende verliezen te compenseren.

De herstructurering: een moeilijke maar noodzakelijke fase

De site van Chaudfontaine kampt met een historische overbezetting aan personeel, wat sinds jaren aanleiding gaf tot periodische economische werkloosheid. Sinds de overname kon die economische werkloosheid worden vermeden, maar zonder bijkomende maatregelen zal de overbezetting op korte termijn bijzonder zwaar gaan doorwegen. Dit is te wijten aan een aantal elementen:


- de productie in onderaanneming van producten voor de vorige eigenaar (limonades en vruchtensappen), die sinds de overname geleidelijk afnam, loopt in 2005 volledig ten einde;
- de evolutie van de verkoopvolumes van natuurlijk mineraalwater is vandaag wel positief, maar blijft onvoldoende om de overbezetting binnen een haalbare termijn weg te werken;

- de noodzakelijke modernisering van het productie-apparaat versterkt de overbezetting nog, aangezien de nieuwe productielijnen hogere prestaties leveren met minder personeel.

Voor geen van deze elementen is als dusdanig op redelijke termijn een haalbare oplossing voorhanden:


- de productie in onderneming verderzetten heeft geen zin, aangezien het economisch niet interessant is gebleken en al evenmin past in de strategische visie; het doel is immers om Chaudfontaine verder uit te bouwen als gespecialiseerde productiesite voor natuurlijk mineraalwater;

- er zijn geen reële perspectieven om binnenkort aanzienlijke extra-volumes af te zetten in het buitenland, aangezien de gevolgde pistes niet konden worden omgezet in substantiële akkoorden; we gaan dus uit van voorzichtige en realistische prognoses voor de groei van Chaudfontaine op de Belgische markt, in combinatie met beperkte initiatieven in Frankrijk en Nederland;

- niet moderniseren is geen optie: om efficiënt te concurreren met de andere spelers in de bijzonder competetieve watercategorie, is een performant productie-apparaat onmisbaar; in de praktijk betekent dit dat de fabriek overschakelt van 7 bestaande productielijnen naar 3 moderne lijnen.

Een verantwoorde aanpak in de huidige omstandigheden, in het belang van de site en het water van Chaudfontaine, bestaat er dus in om een realistisch plan uit te werken dat het huidige personeelsbestand binnen een redelijke termijn in overeenstemming brengt met de werkelijke behoeften van het bedrijf. Op die manier kan de site opnieuw rendabel worden en krijgt het toekomstplan voor Chaudfontaine dat sinds de overname door Coca-Cola België werd opgestart, voldoende zuurstof om vruchten af te werpen. De voorgenomen herstructurering is dus inderdaad een moeilijke maar noodzakelijke fase in de heropbouw van Chaudfontaine.

De juiste keuze in de huidige context

Bij de overname van Chaudfontaine in mei 2003 was het de intentie van Coca-Cola België om het volledige personeelsbestand in dienst te houden. De historische overbezetting van de fabriek was weliswaar een bekend gegeven, maar de groep wilde in eerste instantie alle mogelijke scenario's evalueren om dat probleem zonder afvloeiingen op te lossen.

Tijdens de voorbije 20 maanden werd dus niet enkel zwaar geïnvesteerd in de leefbaarheid van Chaudfontaine op langere termijn, maar werd ook intensief gezocht naar manieren om snel voldoende extra verkoopvolume te creëren en zo de overbezetting weg te werken. Zo werd actief gestreefd naar samenwerking met de buurlanden en werd ook de mogelijkheid onderzocht om andere merken van de groep in Chaudfontaine te produceren.

Pas nu geen van de gevolgde pistes haalbaar blijkt, ondanks herhaaldelijke inspanningen, wordt voorzien om in samenwerking met de sociale partners een gepast herstructureringsplan voor de site uit te werken.

Verwachte evolutie van de werkgelegenheid

Op dit ogenblik werken in de site van Chaudfontaine 153 arbeiders en 43 bedienden (uitgedrukt in voltijdse banen betekent dit 148,3 arbeiders en 40,8 bedienden). Er zijn ook 20 langdurig zieken en 2 personen met verlof zonder wedde. De totale tewerkstelling bedraagt dus 218 personen.

Als gevolg van de reeds uitgevoerde en nog geplande investeringen, zal de fabriek tegen 2006 draaien met 3 moderne productielijnen, in plaats van 7 bestaande lijnen op het moment van de overname. Deze modernisering zal de kwaliteit, de productiviteit en de verpakkingsflexibiliteit verhogen en zo de concurrentiepositie van de site versterken. De 3 lijnen zijn in staat om de huidige productie van Chaudfontaine te verdubbelen.

In dezelfde periode wordt Chaudfontaine een gespecialiseerde waterfabriek, waar in ideale kwalitatieve omstandigheden uitsluitend natuurlijke mineraalwaterproducten worden gebotteld. De productie van limonades en vruchtensappen dooft uit, bij afloop van het onderaannemingscontract met de vorige eigenaar. Aangezien Chaudfontaine zijn positie in de mineraalwatercategorie op de duurzame manier wil versterken, is concentratie op de kernactiviteit de aangewezen optie.

Beide evoluties zijn essentieel voor de toekomst, maar hebben op korte termijn ook een impact op het vereiste aantal arbeidsplaatsen. Op basis van een realistische inschatting van het groeipotentieel van Chaudfontaine in de komende jaren, heeft de site een bezetting nodig van 116 personen in 2006, en 123 personen in 2007.

Een sociaal plan in overleg met alle betrokkenen

Om het aantal werknemers in overeenstemming te brengen met de reële behoeften, zal in dialoog met de sociale partners een aangepast plan worden bestudeerd. Het management wenst daarbij naakte ontslagen te vermijden en geeft de voorkeur aan een systeem van brugpensionering vanaf 52 jaar. Op basis van de leeftijdsstructuur van de werknemers van Chaudfontaine, zou dit betekenen dat 65 personen (57 arbeiders en 8 bedienden) het bedrijf verlaten in de loop van 2006.

Volgens voorgenomen dit plan zou het aantal werknemers ten laatste vanaf 2008 in overeenstemming zijn met de reële behoeften. In de overgangsperiode zou de resterende overbezetting worden gecompenseerd door een beperkte tijdelijke economische werkloosheid (hoofdzakelijk in 2005-2006, in mindere mate in 2007). Deze tussenoplossing is noodzakelijk, aangezien het geen zin heeft om meer ervaren mensen te laten vertrekken, en kort daarna nieuwkomers te moeten aanwerven.

Al deze denkpistes zullen uitvoerig met de
werknemersvertegenwoordigers worden beproken. Deze moeilijke stappen die nodig zijn om de prille heropleving van Chaudfontaine te beveiligen, wil het management zetten in overleg met alle betrokkenen. De aankondiging op de ondernemingsraad van vandaag is dus meteen een uitnodiging om na de nodige consultatie samen een sociaal plan uit te werken dat het probleem van het personeelsoverbezetting op een realistische manier aanpakt, om zo de toekomststrategie van Chaudfontaine kans op slagen te geven.