Bureau Berenschot presenteert rapport citymarketing
De Maastrichtse economie wordt steeds afhankelijker van hoogwaardige
kennisindustrie, dienstverlening, congressen en beurzen, toerisme,
winkelaanbod en hoger onderwijs. Dat zijn kansrijke ontwikkelingen,
maar ook ontwikkelingen die zeer gevoelig zijn voor imago en
postionering. Het gaat - ondanks een aantal een forse tegenslagen in
de industrie - goed met Maastricht en daarom is het juist nú de
hoogste tijd om het imago van de stad en haar positie in de regio, in
Nederland en Europa te onderzoeken en veilig te stellen voor de
toekomst.
De gemeente Maastricht heeft bureau Berenschot opdracht te geven om te
onderzoeken waar de Maastrichtse kansen liggen om haar imago en
positie te versterken. En vooral om te onderzoeken hoe we erin kunnen
slagen om het 'merk Maastricht' met alle beeldbepalende partijen in de
stad sámen te gaan uitdragen. Want het is niet alleen de gemeente die
dat merk vorm geeft, integendeel en gelukkig maar: de dynamiek in
Maastricht is groot, en dat betekent dat heel veel partijen mee vorm
geven aan het beeld dat elders over de stad bestaat.
Berenschot heeft op donderdag 10 maart haar rapport aangeboden aan
haar opdrachtgever, het college van B & W van Maastricht. Deze zal de
komende maanden gebruiken om zich een mening te vormen over de
neergelegde adviezen, maar vooral ook om te trachten een succesvolle
coalitie te smeden van al die partijen die samen het merk Maastricht
uitdragen, en die zelf ook weer profijt hebben van dat merk.
Eindrapport_Citymarketing_Maastricht.pdf
Zie het origineel
Gemeente Maastricht