Gemeente Maastricht

Bureau Berenschot presenteert rapport citymarketing


De Maastrichtse economie wordt steeds afhankelijker van hoogwaardige kennisindustrie, dienstverlening, congressen en beurzen, toerisme, winkelaanbod en hoger onderwijs. Dat zijn kansrijke ontwikkelingen, maar ook ontwikkelingen die zeer gevoelig zijn voor imago en postionering. Het gaat - ondanks een aantal een forse tegenslagen in de industrie - goed met Maastricht en daarom is het juist nú de hoogste tijd om het imago van de stad en haar positie in de regio, in Nederland en Europa te onderzoeken en veilig te stellen voor de toekomst.

De gemeente Maastricht heeft bureau Berenschot opdracht te geven om te onderzoeken waar de Maastrichtse kansen liggen om haar imago en positie te versterken. En vooral om te onderzoeken hoe we erin kunnen slagen om het 'merk Maastricht' met alle beeldbepalende partijen in de stad sámen te gaan uitdragen. Want het is niet alleen de gemeente die dat merk vorm geeft, integendeel en gelukkig maar: de dynamiek in Maastricht is groot, en dat betekent dat heel veel partijen mee vorm geven aan het beeld dat elders over de stad bestaat.

Berenschot heeft op donderdag 10 maart haar rapport aangeboden aan haar opdrachtgever, het college van B & W van Maastricht. Deze zal de komende maanden gebruiken om zich een mening te vormen over de neergelegde adviezen, maar vooral ook om te trachten een succesvolle coalitie te smeden van al die partijen die samen het merk Maastricht uitdragen, en die zelf ook weer profijt hebben van dat merk.

Eindrapport_Citymarketing_Maastricht.pdf

Zie het origineel